Blog

VSK 2018 in een aantal plussen en minnen. De alternatieve VSK Awards van Installatie.nl, uiteraard weer met een dikke knipoog. Een terugblik op een week fanatiek beurzen in de Utrechtse Jaarbeurs.

Meest bruisend

Je hoefde de gemiddelde bezoeker maar in de ogen te kijken en je zag energie. Een aantrekkende markt, een transitie-opgave, een roep om vaklui. Dat de installatiebranche verandert, zoekt en ontdekt is helder. Het leverde een bruisend beeld op vanaf het moment dat de poorten open gingen. Er was honger naar kennis, naar producten, naar een richting. De lezingen-zaaltjes puilden uit, want er was wat te vertellen (erkenningsregeling/BENG etc.) Er gaat, juist in de snelle wereld, niets boven persoonlijke interactie. Het aantal bezoekers (bijna 35.000) stabiliseert, de waardering steeg weer.

Meest teleurstellend (1)

Inmiddels een hele grote open deur. Maar het sanitair-aanbod slinkt verder. Naast Geberit/Sphinx geen grote spelers van sanitair van vóór de wand. De S uit VSK is een technische S geworden, en dan ook een hele kleine. Deze beurseditie stond er zelfs niemand live te douchen en dat is natuurlijk schrijnend. Na het verdwijnen van de dartmeisjes en de pitspoezen, devalueert ook de badkamerbeleving in de branche. Badkamerminnend Nederland moet het hebben van de tweejaarlijkse ISH Noviteitenshow, de groothandelsevents of komende maand: de SHK in Essen.

Beste winnaar

De warmtepomp is niet meer te stuiten. De uitdaging zit in de bestaande bouw. Hoe de bestaande woningbouw op lange termijn op een acceptabele manier richting duurzame techniek te krijgen. Teneur: de gestelde ambities (50.000 woningen per jaar van gas af, met vanaf 2020 opschalen naar 200.000 per jaar) lijkt echter een utopie. Publiekswinnaar van de Awards, de LWDV van Alpha-Innotec genoot het meest van de spotlights: nu de torenhoge ambities en rendementsbeloftes ook waarmaken.

Meeste introducties

Wederom de warmtepompen. Zelfs ‘last man standing’ Intergas gaat nog meer warmtepompen opnemen, zo vernamen we. Opvallend ook dat alle ventilatiefabrikanten met verbeterde balansventilatietoestellen komen. Hoewel de regelgeving nog niet zeker is, staat wel vast dat dit de meest gangbare luchtverfrisser wordt voor de nieuwbouw.

Onderbelicht

Er zijn meerdere wegen naar CO2-neutraal. De zonthermische oplossingen, de pellet-, biomassa-oplossingen, proeftuinen met het bijmengen van waterstof. Sommigen waren op de beurs aanwezig, maar sneeuwden volledig onder in circus warmtepomp. Ook was het aanbod aan isolatieproducten. Een onderschat element van de ‘energietransitie’; alles oplossen met techniek is een valkuil.

Teleurstellend (2)

Dat regeltechniek minder sexy is dan toestellen, is helder. Maar je kunt ook in belevingen presenteren. Een uitzondering daargelaten, maar vergeleken bij het geweld in de verwarmingshallen, oogde het in de westelijke zijde van de beurs van sobertjes, saai en nerdy. En dat ging ten koste van de dynamiek die de VSK weldegelijk had.

Beste stand

Groot onderscheid tussen fabrikanten die producten op een sokkeltje zetten, en degenen die vol inzetten op beleving; geen producten maar oplossingen. Naast de interactieve schermen (Nefit), VR-brillen (o.m. ISSO/Geberit) en veel demonstraties (Viega, Rehau) spande Remeha toch wel weer de kroon qua standconcept, knalgele thema-boxen, met de digitale waarzegger (een dame die op afstand de beursbezoeker aansprak) als verrassend element. Maar toch: ook het gewoon lekker pielen met fittingkjes, buisjes en gereedschappen blijft het goed doen bij de monteurs.

Grootste verrassing

De VSK Award voor de werkkleding van Mascot. Doorgaans blijven evergreens als bedrijfswagens en bedrijfskleding vrij ondergewaardeerd op vakbeurzen. Ze zijn er altijd, maar ook weer niet bijzonder. Teken aan de wand dat het welzijn van de monteur, en zijn trots als kledij en een mooie bus ook een mooi podium hadden op deze beurs. Want goed, blij volk is keihard broodnodig in installatieland.

Twijfelachtig

De avondopenstelling. Het lijkt aardig: de Utrechtse spits missen met een beursbezoek na een dagje zwoegen op de bouw. Maar stiekem leek het wel of deze verruiming meet au bain-marie’s en bitterbalschalen trok, dan werkelijke bezoekers die hiervan gebruik maakten. Niettemin een mooi borrelmomentje. Hadden we nog niet gehad.

Een gemisje

Het wemelde van de groothandel-vertegenwoordigers op de beurs. In burger. Maar zelf waren de grote landelijke spelers er niet, Van Walraven uitgezonderd. Terwijl juist de groothandel in haar dienstenpakket –geen dozen schuiven maar toegevoegde waarde- de installatiebranche een mooi verhaal heeft te vertellen in haar waarde bij technische en logistieke ondersteuning. Zij kiezen voor eigen events, en dat mag.

Mooi dat het kan

Met harde Nederlandstalige muziek nippen van bier uit plastic. De beurscafé-tent op het binnenterrein was donderdag goed gevuld, maar dinsdag en woensdag stonden de volkszangers vooral tegen lucht te brullen. Wel een mooie uitlaatklep voor monteurs met een lage spanningsboog voor een dagje beurstijgeren. Geen flop, maar een service waar minder gebruik van gemaakt is dan gedacht. De mensen bleven liever op de beurs en dat vinden standhouders natuurlijk prima.

Culinaire topper

We kwamen niets tekort. Hoogtepunt was de huisgemaakte en rijkelijk gevulde erwtensoep bij Viega. Met roggebrood en spek. Een culinaire VSK Award. Vochtmatig mogen we de vers gemaakte mojito’s bij Rehau en de latte macchiato van Atag niet onvernoemd laten. Bij Itho Daalderop kwam er (koud!) bier uit een kokend heet water kraan.

Grootste trends

Het verduurzamen met -daar zijn ze weer- warmtepompen. Verder is effectief beheer van ketels met monitoringstools hot, krijgt waterzijdig inregelen voet aan de grond en wordt meetbare ventilatiekwaliteit eindelijk op waarde geschat. Verder: prefabriceren en sneller installeren. Minder vakmanschap, maar wel hogere kwaliteit én meer marge.

Beste beursgadget

Er was genoeg te verzamelen, toch is het echte harken van pennen en aanstekers wel afgelopen. Meest effectieve give-away was het Vaillant-gereedschapskistje. Dik 4.000 bakjes gingen over de toonbank. Hier een vlog met de top 7 beste beursgadgets.

Trots

Met Installatie.nl waren we dit jaar eens niet als traditionele uitgever van bladen en sites aanwezig, maar als dagelijks producent van video, vlogs, blogs en nieuws. Dit dankzij een nieuwe, hippere samenwerking met de Jaarbeurs, met als doel: het elan van de branche een frisser, beter gezicht geven. Ook ons vak zit in een transitie, en uitgezonderd van wat streamingsprobleempjes, hebben we er ons kranig doorheen geslagen. Veel geproduceerd, nadrukkelijk aanwezig op de vloer, met een team waar de passie van af spettert. En Installatie.nl-blogger Frans Reichardt was als gezicht van het VSK Nieuwscafé een kundig gastheer, waar het prima aanschuiven was. Ik ben knettertrots op die samenwerking met de beursorganisatie én op het productieteam van redacteuren en cameralui, die onze VSK multimediaal kleur gaven.

ps. de interviews uit het Nieuwscafé komen snel online.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

3 reacties op “De plussen en minnen van VSK 2018

  1. Stijn schreef:

    Beste Eddy,

    Goed punt van de groothandelaren op de beurs, dat viel mij ook op. Zag alleen dat groothandel Van Walraven als een van de weinige dan niet de enigste groothandel die aanwezig was met een stand.

  2. Richard schreef:

    Vergane glorie. Een beurs, hoe leuk ook van concept, blijft gewoon old-fashioned. Vroeger werd er met productinnovaties gewacht tot beurzen. Vandaag wordt er vooral geschermd met ‘misschien een keer op de markt te brengen’. De WWK, Slimme boilers en slimme thermostaten zijn daar voorbeelden van. Kijk de oude VSK winnaars er maar op na.

    Echte klanten haken af bij deze goed-nieuws-shows. VSK beurzen en andere gelijksoortige evenementen zijn verworden tot leuke in-crowd feestjes.

    • Bart schreef:

      Dag Richard, waar halen jouw klanten dan hun informatie vandaan icm face to face contact? Waar vieren zij het vak? En waar zie je inderdaad ook innovatieve dingen die later of niet komen, maar wel laten zien waar een branche toe in staat is.? In mijn beleving durven échte klanten juist weer voor het fysieke contact te gaan in plaats van achter een beeldschermpje te roeptoeteren. Op een event een lezing maar zeker ook weer een beurs want kennis is toekomst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.