fbpx
Blog

Prijs of prestatie

Prijs of prestatie

Een aanbesteding op prestatie en niet op prijs? Daar moet iedere leverancier van duurzaam kwaliteitswaar van smullen. Niets is minder waar. Zijn we wel allemaal zo innovatief als we beweren?

Een woningbouwvereniging gaat in een wijk in het zuiden des lands vanuit sloop nieuwbouw plegen. Deze wijk is tevens door het voormalige Ministerie van VROM aangewezen als prioritaire wijk binnen de 56-wijkenaanpak. Een grote kans, in de huidige economie toch!?

De nieuwbouw betreft circa 325 stuks grondgebonden rijwoningen en 100 stuks appartementen. Hiertoe worden bestaande woningen gesloopt. Tevens word er voor ruim 3.000 m2 utiliteitsbouw gerealiseerd.

 

Vingers aflikken

Om de energielasten van de toekomstige bewoners betaalbaar te houden en omwille van het groene randje, is er gekozen voor een duurzame energievoorziening. Daarom krijgen de nieuwe woningen alles waar ik mijn vingers bij aflik: hoogwaardige isolatie, WTW-ventilatie, douche WTW en individuele warmtepompen voor de rijwoningen en collectieve warmtepompen voor de appartementcomplexen. De warmtepompen worden aangesloten op een collectieve bron.

 

Prijs of prestatie?

Wij mogen deze aanbestedingsprocedure begeleiden, en het mooie is: we mogen ons niet laten sturen door prijs. Dat past precies in ons straatje. Kunnen leveranciers en uitvoerende partijen – die hier vaak over koeren en klagen- eindelijk laten zien wat ze in huis hebben .

We stellen een selectiecriteria lijst op want naast de prijsstelling kunnen de geselecteerde partijen, vijf stuks, “punten” verdienen.  Dit op getoonde deskundigheid, ervaring en slagkracht van de leverancier, maar ook op prestatie en onderscheidende kwaliteit van de warmtepomp, de mogelijkheden voor het op afstand monitoren van de energetische prestatie en als laatste de mate van garanties die afgegeven kunnen worden op het service level dat wordt geboden richting de partij die het complete systeem gaat realiseren en onderhouden.  Daarbij krijgt de leverancier de kans van zijn leven om bij de opdrachtgever het hele verhaal te onderbouwen door een presentatie. Klinkt lekker toch?

 

Toen ik dit hoorde dacht ik zelf: 20% kans en niet één van de velen. De leverancier mag het nog onderbouwen met een presentatie én de prijs is maar een klein onderdeel in dit spel. Tevens is alles op korte termijn want begin januari 2012 is bekend wie de leverancier gaat worden.   Hands on, dus!

 

Zucht

Dus snel de documenten naar de betrokken leveranciers en afwachten maar. Binnen 24 uur hadden al 4 van de 5 leveranciers te pakken met dikke zuchten aan de andere kant van de lijn. Presentatie maken? We moeten naar een beurs, dat komt lastig uit. Onderhoud en beheer voor 15 jaar, moeten we allemaal uitzoeken… Moet er echt op afstand gemonitord gaan worden?  Zucht. Steun.

 

Krokodillentranen

Sterker nog, één gerenommeerde partij trekt zich terug: het is té veel werk,  en gaat buiten zijn eigen processen binnen hun de bedrijfsvoering.  Laat dus zo een miljoenenopdracht gaan. We zijn weer een illusie rijker.  Zolang de warmtepompleveranciers zó klagen gaat het dus blijkbaar goed en zitten ze niet te wachten op extra werkzaamheden! En de volgende keer maar krokodillentranen huilen als men op prijs buiten de boot valt.

Over Erik Bek

Erik Bek (1970) is directeur van E&B Engineering en Bouwbegeleiding. Was monteur, installateur, adviseur, projectleider. Is werktuigbouwkundig ingenieur. Nu helemaal into duurzaam. Grote passie voor duurzame renovatie, pleitbezorger van Meer Met Minder en veelgevraagd spreker over dit onderwerp. Geen blad voor mond.

Bekijk alle berichten van Erik Bek

2 reacties op “Prijs of prestatie

  1. Christian Willemsen schreef:

    Dit klinkt in mijn oren als meegaan met de zwakte van je concurrent en niet uitgaan van je eigen krachten. Hoe makkelijk wil je een opdracht binnen slepen? Hiermee zou je juist jezelf kunnen onderscheiden.

  2. Wim Maricksen schreef:

    Lichtend voorbeeld van hoe fabrikanten op beurzen schreeuwen om hun adviseursfunctie, maar in praktijk gewoon lage prijsjes willen schrijven en orders willen tikken ipv een goed kwaliteitsresultaat af te leveren. Nagel aan de doodskist van de warmtepomp dit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.