fbpx
Blog

Je hoort het steeds vaker. Installateurs die gewoon stoppen met service en onderhoud. Met name omdat ze er te weinig aan verdienen. De marges bij een gemiddeld project zijn op dit moment veel beter. Ondertussen kan de consument bijna geen installateur meer vinden voor het vervangen van een ketel of een kraan. Hoe kun je – door dat anders te organiseren – daar toch een leuke boterham aan verdienen?

Het grootste probleem bij service en onderhoud is dat het heel veel regelwerk is. Ga maar na: de klant belt naar kantoor en vertelt wat er aan de hand is. Vervolgens moet er een monteur ingepland worden en dienen de juiste materialen aanwezig te zijn. Daarna moet de monteur worden uitgelegd wat het probleem is en de klus nog gedaan worden. Daar staat tegenover dat je dikwijls maar één uurtje kan factureren. Vaak ook nog tegen een tarief waar je meestal niet erg blij van wordt. Dan snap ik dat steeds meer installatiebedrijven ervoor kiezen om geen service- en onderhoudswerk meer te doen. Maar het kan ook anders. Aan onderhoud valt echt wel wat te verdienen!

Planning

Dat begint met de manier waarop je het aan de voorkant organiseert. Laat de klant via een digitaal planbord zelf zijn afspraak inplannen. Zo’n softwareprogramma moet dan wel zo ingericht zijn dat de monteur niet de hele dag van de ene kant van de stad naar de andere kant moet rijden. Dat is allemaal tijd die je niet kunt declareren. Een monteur moet een schroevendraaier in zijn hand hebben, geen stuur. Er zijn allerlei handige programma’s om dat slim te organiseren. En kijk daarbij ook heel goed welke klanten je wel of niet aanneemt. Is het te ver weg, durf dan ook gewoon ‘nee’ te zeggen.

Hoger uurtarief

Ander belangrijk punt: durf ook gewoon euro’s te vragen voor zo’n onderhoudsklus! De kostprijs per uur in de installatiemarkt gaat dit jaar al door de 70 euro per uur, exclusief BTW. Dat bedrag heb je minimaal nodig om winst te maken. Dus daar moet je eigenlijk met je uurtarief al in de buurt zitten, hoewel je natuurlijk ook een marge pakt op de materialen. Maar bij service en onderhoud zijn dat vaak kleine bedragen. Dat uurtarief van – pak hem beet – 70 euro (inderdaad, exclusief BTW! ) heb je echt nodig, want de werkvoorbereiding op kantoor wordt veelal niet berekend. Een klant staat daar meestal niet bij stil. Als een klant – na die uitleg – het tarief nog te hoog vindt, doe het dan gewoon niet!

Opplussen

Tenslotte, het rendement op service en onderhoud wordt pas echt goed als je daar voldoende werk in hebt. Bestaat de afdeling onderhoud uit maar een paar mensen, dan heb je vaak nét te weinig of juist teveel werk, waardoor bij drukte ook collega’s uit de projectbouw moeten bijspringen. En dat zijn vaak dure uren. Heb je net te weinig onderhoudswerk, probeer dan je abonnementenbestand wat op te plussen. Bijvoorbeeld door tegen een klant te zeggen dat je best wel langs wilt komen voor onderhoud, maar dat hij dan ook een abonnement moet afsluiten. En doe je al veel onderhoud in een bepaalde wijk, verspreid dan een flyer om te kijken of je in die buurt nog meer servicewerk kunt binnenhalen.

Mocht het onderhoudswerk per saldo toch te weinig rendement opleveren, dan bestaat natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om het klantenbestand daarvan over te doen aan een collega, die daar ongetwijfeld goed voor wil betalen. Maar kijk eerst eens hoe je het zelf beter en slimmer kunt organiseren!

Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM

Poll: hoe gaat jouw installatiebedrijf hier mee om?

Service en onderhoud van cv-ketels:

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

10 reacties op “Stoppen met service en onderhoud?

  1. Frank schreef:

    Ik (consument) begrijp de boodschap maar heb er wel wat moeite mee.

    Het tarief moet beredeneerd zijn op basis van kosten en marge. Ik zie en hoor nu teveel dat prijzen door schaarste worden opgedreven. Ik kan mij nog goed herinneren dat tijdens de kredietcrisis de overheid moest bijspringen door een BTW verlaging. Hou dan nu je prijzen ook gewooon op een normaal beredeneerd niveau.

    Daarnaast schrik ik ook elke keer weer van het uiterst bedroevende niveau van de CV installateurs. Wil je dit soort tarieven berekenen zorg dan ook dat de kennis op orde is en dat de monteurs meer kunnen dan pijpen aan elkaar zetten en de stekker in het stopcontact steken. Ofwel…zorg voor een goede sizing van een installatie en regel hem fatsoenlijk in.
    Naast wat ik hoor is dit gebaseerd op eigen ervaring:
    – WTW waar debiet niet werd ingeregeld
    – CV installatie die veeeel te groot is voor de afgifte (dus maximaal 2 min stookt en dan weer in pendelprogramma gaat)
    – CV installatie waar de bypass altijd open gaat, ook als er radiatoren open staan.
    – Airco welke wegwaaid bij storm omdat vastzetten volgens installateur niet nodig was.

    Ik ben bereid om warmtepompen aan te schaffen, maar zou echt niet weten hoe ik een betrouwbare installateur kan vinden die goed kan sizen en de installatie optimaal kan inregelen tegen een fatsoenlijk tarief, passende bij de te leveren kwaliteit.

  2. Piet schreef:

    Frank, klopt helemaal.
    In het verleden hadden mijn ouders een service contract. Betaalde zich blauw aan vervanging. Daarna zelf een ketel geplaatst. 15 jaar gedraaid zonder problemen en onderhoud.
    Kennissen hadden een probleem met de CV ketel. Onderdeel na onderdeel werd vervangen. Maar werken niet. Toen zelf met een storingsdiensten probleem gezocht en gevonden. Bleek een geoxideerde micro schakelaar van 10 cent te zijn.
    Laten een WP laten installeren. Wisten nee anders dan buizen buigen en aansluiten. Inregelen? Draai maar aan de knop op de verdeler. Leverde staal IPV compociet. Hanteert de Aviv voorwaarden, maar is het aangesloten. Rechtzaak van 3 jaar.
    En dan lees je dit. Hé gaat niet goedkomen met deze branche

    • John schreef:

      Alles valt en staat met ervaring, intelligentie, opleiding en vooral interesse. In mijn tijd liep je eerst met een monteur mee op de bouw en mocht je een radiator monteren. Als je dat kon mocht je hem aansluiten. Daarna mocht je (proberen) een leiding buigen en monteren. Uiteindelijk na jaren ga je dan de service in en word je (na jaren) uiteindelijk na diverse cursussen storingsmonteur. Tegenwoordig (en niet iedereen) word er eerst een tijdje voor een baas gewerkt en dan zo snel mogelijk zzp worden omdat men denkt meer te kunnen verdienen. Ervaring hoeft niet meer want we hebben toch internet en hulplijnen bij de fabrikant? Cv ketel worden plug een play geplaatst zonder de parameters na te lopen, omdat men geen flauw idee heeft wat men doet. (Het toestel functioneert immers toch?). Zo gaat het vandaag de dag, mede door te kort aan goed opgeleide mensen (en nogmaals, dit geld niet voor iedereen). Overigens is de klant ook mede verantwoordelijk, welke liever voor extreem goedkoop gaan ipv de iets duurdere monteur.
      Als iedereen alleen nog maar bij de Action koopt omdat dat goedkoop is (en slechte kwaliteit), verdwijnen de gerenommeerde (goeden) bedrijven vanzelf. Als dat gebeurd moet je achteraf niet huilen als d’r geen kwaliteit meer is. Dat heb je dan zelf vermoord.
      Veel geluk.

      • Rvn schreef:

        Gerenommeerde bedrijven welke verdwijnen door concurrentie van prijs vechters? Dat is dan vast regio gebonden, hier kan ik me zo iets niet herinneren sinds de crisis in 2007.

  3. Tonnie schreef:

    Als je bovenstaand verhaal leest en je bent verplicht een abonnement te nemen op onderhoud .
    Dan is het geen wonder dat mensen naar beunhazen gaan.
    En dat wilde de installatie wereld toch juist voorkomen??
    Op deze manier gaat die keuring die verplicht word/is natuurlijk nooit werken

  4. Marco schreef:

    Pfffff als ik dit lees gaan me de haren overeind staan, maarja dit is een probleem dat al jaren bestaat. Wat is er nu moeilijker dan het cv vermogen terug te draaien naar het benodigde vermogen en een bypass in te regelen zoals het hoort. Maar ja als de fabrikant aangeeft dat de kerel af fabriek volledig afgesteld geleverd, dan krijg je het plug and play idee. Maar aan de andere kant het moet vaak inderdaad zo goedkoop mogelijk, want ” ik heb op internet gezien” dat ….. Gerenommeerde bedrijven zijn er ook heel goed in om zichzelf om zeep te helpen door prutswerk af te leveren, door monteurs die blijkbaar niet eens kunnen lezen. Die een halve ketel aan onderdelen vervangen terwijl in de onderhoudsrapportage staat dat het cv vermogen verlaagd is van 18kW naar 6kW bij 55°C aanvoertemp omdat de klant niet meer dan 3 radiatoren had openstaan. En ivm het korte leidingtraject het pompvermogen van 90% naar 60% max was gezet met een traag reagerende thermostaat. Pomp,temperatuursensoren vervangen, thermostaat vervangen, was allemaal garantie dus heeft het bedrijf alleen maar geld gekost terwijl als de monteur gelezen had het zo opgelost had kunnen zijn.

  5. AndreM schreef:

    Helaas ook hier hetzelfde probleem. Servicemonteur is heel handig met fysiek gereedschap maar weet een vaillant ketel niet eens in het servicemenu te krijgen. En dan hebben we het over een ‘ervaren’ monteur. Uiteindelijk kwam vaillant eraan te pas om een eenvoudig probleem op te lossen. I

    k wil graag betalen voor kwaliteit want ik denk dat ik dat terug kan verdienen. Maar hoe kom je erachter dat je kwaliteit krijgt? Hoe weet je dat iemand verstand heeft van optimaal inregelen. Van Tado (of honeywell)? Etc… Etc.

  6. V schreef:

    Ik herken het verhaal
    Ik ben zelf service monteur
    Maar het grote probleem is gewoon dat er heel veel mensen in bedrijven rond rennen zonder de juiste diploma’s
    Zonder kennis van oh of St
    En dan heb je nog vaker oudere wiens kennis zwaar onder peil is
    En ik zie het eerder slechter worden dan beter.
    Het is gewoon dweilen met de kraan open..

  7. Installatie advies schreef:

    Hmmm beetje lastig verhaal begint het te worden.
    Mijn visie. Ten eerste het geschreven stuk, daarin staan niet veel onwaarheden. Installateurs moeten goede marges kunnen draaien, juist om aan alles te voldoen en meer aan aftersales te doen.

    Ten tweede, de kwaliteit. Dit is wel waar de schoen wringt. En ik weet nog niet goed hoe de sector dit gaat oplossen.
    Zoals de voorgaande verhalen al vertellen, de monteur kan best goed en strak een buis monteren en de installatie neerzetten.
    En dat is ook precies wat hij vanouds moest doen. Eerder waren bij sommige ketels de fabrikant nodig voor de inbedrijfstelling.
    Deze monteurs worden nu veel breder ingezet maar hebben eigenlijk niet de geestelijke mogelijkheden.
    Inderdaad kunnen velen helemaal niet goed lezen. Het gros is vanuit de LTS of een VMBO gaan werken en leest niks technisch. Ik stuur vanuit mijn functie veel mensen aan (van afstand) en zie vaak eensgelijke situatie waarbij ik denk, hoe kan iemand zo dom zijn.
    Maar de monteur baalt dat hij druk is, moet de zoveelste ketel/warmtepomp hangen en heeft last van al zijn spieren.

    Mijn inziens zijn er montage mensen en mensen met regeltechnische en IT ervaring. De installatietechniek moet dit echt gaan opsplitsen.
    De meeste WP installaties vragen een tijd aan monitoring op afstand, inregelen ter plekke en hebben niet zelden 200+ parameters die ingesteld kunnen worden.
    We moeten niet boos worden op harde werkers, het systeem moet aangepast worden.
    Ook moet men niet denken dat installateurs verplicht zijn om maar mensen “te helpen” (wie kon er nou vroeger niet zijn eigen kraan vervangen?)

    Hoe dit moet plaatsvinden heb ik een hard hoofd in, ten eerste zijn cv ketels al jaren veel te goedkoop voor particulieren, daar kun je niet nog eens een halve dag een techneut langssturen.
    Duitsland doet dit veel beter, laten we dan meer van daar kopiëren ipv alles zelf bedenken

  8. john schreef:

    Amen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.