fbpx
Blog

Waarom zou je als installateur de dingen blijven doen waar je niet zo goed in bent? Stel, je hebt een bedrijfsbureau dat niet goed functioneert. Waarom besteed je deze werkzaamheden dan niet uit aan een collega-installateur, waar ze de werkvoorbereiding wel super strak hebben geregeld? Of wat dacht je van de administratie? Andersom komt zo’n collega misschien weer handjes tekort. Op die manier help je elkaar.

Klaar mee

De meeste installateurs zijn op dit moment superdruk. Ze lopen zichzelf voortdurend voorbij. Ik hoor ze regelmatig zeggen dat ze er helemaal klaar mee zijn. Maar als ik doorvraag, dan is het vaak maar een klein deel waar ze zo van balen. Meestal zijn het de werkzaamheden waar ze minder goed in zijn. Bijvoorbeeld de planning en organisatie door het bedrijfsbureau of de administratie. Er zijn dan twee mogelijkheden; of je gaat die activiteiten beter doen, óf je stopt ermee en gaat het uitbesteden. Bij de dingen waar je wel goed in bent, geldt precies het tegenovergestelde. Daar ga je juist kijken of je daar meer van kunt doen. Bijvoorbeeld door dat werk ook voor collega-bedrijven uit te voeren. Dat geeft energie!

Als accountant zie ik steeds vaker installateurs die al op die manier samenwerken. Waar bijvoorbeeld het bedrijfsbureau van het ene installatiebedrijf de planning en werkvoorbereiding regelt bij het andere installatiebedrijf. Financieel kun je dat op diverse manieren aanvliegen. Allereerst de traditionele wijze, waarbij het ene bedrijf het andere inhuurt als onderaannemer. Maar je kunt ook een stap verder gaan door projectgewijs meer als partners op te trekken. Waarbij je dan beiden een goede boterham verdient als een project goed loopt, maar waar ook zo nodig de broekriem aan twee kanten wordt aangetrokken als het een keer wat tegenzit. Dan wordt het dus echt een gezamenlijke klus!

Voordelen

Ik ken installateurs die zelfs nog een stap verder gaan. Die doen niet alleen de activiteiten van het bedrijfsbureau of de administratie voor een collega, maar die hebben ook een deel van de aandelen van dat bedrijf gekocht. Zoiets doe je natuurlijk pas als je al een tijd met elkaar samenwerkt. In eerste instantie is het belangrijkste dat je de voordelen van een samenwerking merkt. Bijvoorbeeld dat je blije monteurs ziet omdat eindelijk de planning goed geregeld is. Of dat de facturatie veel efficiënter verloopt. Of – doordat je de automatisering samendoet – je minder mensen nodig hebt. Ook zorgt een dergelijke samenwerking meestal voor een beter rendement, omdat beide bedrijven doen waar ze goed in zijn.

Maar het begint allemaal met de vraag: wat vind je als installateur leuk om te doen en wat niet? De meeste ondernemers denken daar nooit zo over na. Maar als je iets niet leuk vindt, waarom zou je het dan nog doen? Vaak zijn dat ook de werkzaamheden die niet echt lopen. Durf jij het aan om dat deel uit te besteden?

Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.