fbpx
Blog

Opdrachten die niet doorgaan. Of klussen die worden uitgesteld door de coronacrisis. Hoe anticipeer je daarop? En hoe zorg je er als installateur voor dat je in deze crisistijd je omzet en winst op peil houdt? Ik geef je vier tips om deze crisis de baas te zijn.

Wees scherp

De meeste orderportefeuilles in de installatiebranche zitten bomvol. Toch adviseer ik je om juist nu bovenop je planning te zitten. En scherp te zijn op gaten, doordat projecten niet doorgaan of worden uitgesteld. Door snel daarop te anticiperen, kun je bijvoorbeeld een ander project naar voren halen. Lukt dat niet, dan kun je altijd nog enkele personeelsleden collegiaal uitlenen. Hoe sneller je dat weet, hoe makkelijker dat gaat. Anderzijds zorgen uitgestelde opdrachten ook weer voor bubbels in je eigen planning. Dan heb je juist weer extra personeel nodig. En die leen je dan weer in bij collega-bedrijven.

Ga niet stunten

Ga als het even wat minder druk is niet direct stunten met je prijzen. Nu je tarieven verlagen, zou ook erg onverstandig zijn. Omdat de kostprijs de afgelopen jaren alleen maar is gestegen. En op 1 juli opnieuw verder stijgt door de verhoging van de cao met 3,5 procent. Laten we één ding niet vergeten: de installatiebranche heeft een aantal fantastische jaren achter de rug. En het toekomstbeeld van de installateur is nog steeds goed. Dit is een fase waar we met z’n allen doorheen moeten. We merken nu al dat de storm enigszins is gaan liggen. Dit is een heel andere crisis dan die we in 2009 hadden.

Blijf betalen

Het is heel logisch dat iedereen nu wat meer de hand op de knip houdt. Maar ik hoop wel dat iedereen in de bouw aan zijn betalingsverplichtingen blijft voldoen. Want op het moment dat de betalingstermijnen gaan oplopen, dan hebben anderen daar weer last van. En gaan zij op hun beurt ook later betalen. Dat is een neerwaartse spiraal, die we met z’n allen in de bouw moeten zien te voorkomen.

Wees flexibel

Tenslotte nog een paar tips die de meeste installateurs vast al wel hebben doorgevoerd. Bijvoorbeeld door eerst te kijken of je de komende tijd voldoende werk hebt voor je eigen personeel. En eventueel te snijden in de flexibele schil. Maar wees ook creatief en denk in kansen. Kijk bijvoorbeeld welke projecten er op korte termijn naar voren kunnen worden geschoven. Bijvoorbeeld renovatiewerk of achterstallig onderhoud bij scholen. Wees flexibel en denk proactief. Dat is waar de klant nu ook om vraagt!

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.