fbpx
Nieuws

‘0800-nummer voor Ferroli-zorgen’

10

Er moet een 0800-nummer komen dat bezorgde eigenaren en huurders kunnen bellen als ze zich zorgen maken over hun Agpo Ferroli-ketel. Dat willen de VVD en de SP.

De CV-ketels van Agpo Ferroli met de aluminium wisselaar zijn onder vuur komen te liggen nadat onderhoudsbedrijf Breman de veiligheid van de toestellen in twijfel trok en consumentenprogramma Kassa er een uitzending aan wijdde. Het gaat om de typen Econpact, Ultima, Megadens en Megalux die geproduceerd zijn van 1997 tot 2011.

Warmtewisselaar

De problemen ontstaan volgens programma Kassa als de warmtewisselaar dicht corrodeert en verstopt raakt. Hierdoor ontstaat warmtestuwing in de verbrandingskamer (warmtewisselaar) en zou het  aluminium eromheen kunnen smelten. Dit is vorig jaar gebeurd bij een appartementencomplex in Amsterdam.

In 2009 is voor het eerst melding gemaakt van problemen met het toestel. De fabrikant heeft toen verbeteringen doorgevoerd en ook zijn de handleidingen en communicatie met consumenten en monteurs aangepast. Sinds 2011 is de aluminium wisselaar vervangen voor een rvs-wisselaar.

Kijkglaasje

Een ander gerapporteerd probleem met deze ketels is het siliconen kijkglaasje, dat minder brandveilig zou zijn dan een metalen kijkglaasje.

Wat er nu precies aan de hand is en welke acties nu ondernomen zouden moeten worden is onderwerp van een onderzoek dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op dit moment naar de ketels uitvoert.

Volgens Daniel Koerhuis van de VVD en Sandra Beckerman van de SP zou het goed zijn als het kabinet al passende maatregelen voorbereid, zoals een terugroepactie. En ondertussen voor bezorgde bewoners dus een 0800-nummer opent. Volgende week dinsdag zal de Tweede Kamer over het voorstel stemmen.

10 reacties op “‘0800-nummer voor Ferroli-zorgen’

  1. Eolffers schreef:

    Laten we nou eens stoppen om alleen een bedrijf de schuld geven van het onderhoud van ferrolli.I ketels overdekt hele installatie wereld in Nederland zijn met fouten gemaakt met deze ketels want er hangen er nog genoeg waarin de fout zit dus aan de monteurs is nu de opgave nu het goed te doen als men de ketels van agpo tegen komen wij zijn kunnen het vertrouwen van de klanten van hun bedrijven terug krijgen door het goed te doen en laat de rest over aan de poletiek en de fabriekanten om de fouten die zij in deze zaken hebben recht te breien.

  2. Ap schreef:

    Ik heb een klant geinformeerd over zijn kromme warmte wisselaar, waar de lamellen los liggen, en verbogen zijn, Maar hij is toch degene die de stap moet nemen om hem te vervangen. De Nefit Topline heeft na de 2006 tot 2009 ook nog kromme wisselaars, en hoor je niemand meer over, als de monteur zijn werk niet doet, en binnen 20 min weg is, moet je ook bij je onderhouds contract achter je oren krabbelen. Wi perst er nog een gasleiding in huis af.

  3. Ap schreef:

    Ik heb een klant geinformeerd over zijn kromme warmte wisselaar, waar de lamellen los liggen, en verbogen zijn, Maar hij is toch degene die de stap moet nemen om hem te vervangen. De Nefit Topline heeft na de 2006 tot 2009 ook nog kromme wisselaars, en hoor je niemand meer over, als de monteur zijn werk niet doet, en binnen 20 min weg is, moet je ook bij je onderhouds contract achter je oren krabbelen. Wie perst er nog een gasleiding in huis af.

  4. Rob schreef:

    Daar zit wat in wat Ab zegt. Als een monteur in 20 minuten weg moet zijn van zijn baas dan gebeuren deze dingen. Het was immers al heel en heel lang bekend van ferroli en Nefit. Beide hebben aangegeven hoe dit probleem te tackelen en op te lossen is. De brander kwestie van beide ketels is heel goed in bedwang te houden door goed onderhoud en geregeld pakkingen te vervangen. Bij ferroli zit de pakking op de hoeken gekit. Wanneer je “ goed “ onderhoud doet dan haal je de brander eraf en zal de pakking er niet heel af komen, waardoor deze vernieuwd MOET worden. Dus er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de installatiebranche en niet alleen bij overheid en fabrikanten. Ik denk dat beide fabrikanten de verantwoordelijkheid deels genomen hebben maar deels een foute inschatting hebben gemaakt dat de installatiebranche ook een eigen verantwoordelijkheid heeft.

  5. Bosch schreef:

    Het is belangrijk dat de eindgebruiker ook zijn verantwoording neemt . Er wordt nu gesproken over een onderhoudsbeurt van 20 min en dan wegwezen. Ik schat in dat de eindgebruikers in 50 % van de gevallen nog niet eens de ketel laat onderhouden . Ze moeten dan thuis blijven en gaan liever op stap . Het product CV ketel is emotieloos in de beleving van de gebruikers . Hij moet het doen en als die kapot is gaan ze er over nadenken en partijen inschakelen . Dit probleem is ook met de gasleiding als we aanbieden deze af te persen vinden ze dat in 9 van de 10 gevallen onzin ! Nu er overal slimme meters worden geplaatst en de Stedins gaan afpersen om het gas er weer op te zetten blijkt een 50 jaar oude stalen leiding te lekken met tussen de koppelingen hennep . En dan is er wel paniek . Kortom de verantwoording ligt ook bij een opdrachtgever om mee te werken en benodigde onderhoudswerkzaamheden in de woningen consequent te laten uitvoeren met een keuring certificaat .

  6. e _ installateur schreef:

    wat weer een paniekzaaierij, bij ons in de vve (bij mijn ouders) ook alweer zon idioot die helemaal op tilt ging omdat er nog een paar bewoners zijn die zich nog geen “nieuwere” ketel hebben laten aansmeren door onderhoudsmafkezen die er alles voor doen om wat provisie en oud ijzer centjes op te strijken.

  7. Timmie te Swier schreef:

    Goed onderhoud maar dat kost tijd. Tijd is geld. Werkgever wil meer met minder klant wil minder met meer.
    Pay peanuts get monkeys.

  8. Richard schreef:

    Op zich zijn de ketels niet slecht, heb er zelf echt veel in onderhoud ,maar als een vertegenwoordiger van de fabriek zelf al aangeef in een gesprek dat deze ketels beter vervangen kunnen worden en er een coulance regeling is om deze om te ruilen voor een Blue sense voor 480 euries krabbel ik me zelf toch even achter mijn oren.

    sterker nog

    Om dan als directeur van Ferolli alle verantwoording bij de installateur neer te leggen tijdens een tv progamma vind ik zeer onprofessioneel ondanks dat er fouten worden gemaakt door de onderhoudsman mag een ketel gewoonweg niet uitfikken

    Een verhaal heeft altijd twee kanten

  9. KING KONG schreef:

    Zeg MarkS90: Heb je wel in de gaten waar deze discussie over gaat? Zowel Nefit als Ferroli belazeren aantoonbaar de kluit, en Den Haag doet veel te weinig. Had je nog vragen? Stel ze dan nu, want ik ben namelijk de man met het antwoord. Geloof je me niet? Stel dan de juiste inhoudelijke vraag … Of donder zelf lekker op! Ik ga geen persoonlijke uitlatingen doen, zoals jij wel doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.