
NEN wil afspraken over het plaatsen van prefab meterkasten maken en vastleggen in een nieuwe NTA (Nederlandse Technische Afspraak). Wie wil meepraten, kan zich tot 7 januari aanmelden.
Door veranderende marktomstandigheden en bouwmethoden is de behoefte om (wind- en waterdichte) huisaansluitingen op een eerder moment aan te sluiten, namelijk direct nadat de fundering en de vloer van de nieuwe woning is gerealiseerd. Dit kan door prefab meterkasten te plaatsen. Bouwbedrijven zoals Van Wijnen en Dura Vermeer hebben hiermee al ervaring opgedaan.
De stichting Mijnaansluiting.nl heeft in samenspraak met marktpartijen de afgelopen tijd een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van het gebruik van prefab meterkasten.
Ontwikkeling NTA
Om de prefab meterkast grootschaliger te kunnen uitrollen, hebben tiental partijen, aangesloten bij Mijnaansluiting.nl, een concept opgesteld met aansluitvoorwaarden. Door gewijzigde wet- en regelgeving rondom gasaansluitingen vervalt veelal de gasaansluiting in de nieuwbouw. Daarom richt het document zich met name op elektriciteit, water, telecom en een eventueel centrale warmte distributieaansluiting.
NEN is verzocht om dit document uit te werken tot een onafhankelijk en breed gedragen afspraak. Het voornemen is om het document als een Nederlands Technische Afspraak (NTA) te publiceren. NEN roept betrokken partijen op om hier gezamenlijk aan mee te werken.
Het te ontwikkelen document zal aansluiten op de bestaande NEN 2768 ‘Meterruimten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen in woningen’ en op andere gerelateerde normen, zoals NEN 1010. Aanmelden kan tot uiterlijk 7 januari 2020 via een mail naar bi@nen.nl. De eerste vergadering vindt in januari 2020 plaats.
Ik woon in dordrecht en heb deze prefab meter kast gekocht.
Ik bouw zelf en is een grote besparing .
Dus ik vorig jaar de stedin gebeld kan ik dit ook doen met deze kast.
Na wat mailen en bellen leuk idee en ze hadden er geen probleem mee.
Maar toen februari aanvraag vaste aansluiting in mijnaansluiting.nl.
Na een paar weken niets gehoord weer bellen naar stedin .
Daar houden ze vol mij een link om te betalen gestuurd maar wij niet hebben betaald.
Maar we hebben niets gehad.
Dus een nieuwe aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan .
We zouden dan in week 38 aangesloten worden .
De 2 de aanvraag in maart gedaan.
Dus week 38 is dan al ver weg maar je moet wel gelijk betalen.
Maar we hebben pas op 30 oktober de aansluiting gekregen.
Dus dat is week 44 .
Elke week gebeld het verhaal zit in de KPN en ziggo.
Als zij geen mapje met de juiste gegevens in leveren sluiten ze je niet aan.
Elke keer vertelden ze er leggen geen labels .
Fout had ze foto van dat de kabels er gewoon liggen en waar ze liggen.
Ik had we de juiste gegevens maar dat hielp niet.
Dus 2.5 maand met aggregaat gedraaid elke dag 14 liter diesel.
Onze kast stond dus meer dan 2 maanden op de fundering zonder stroom.
Ik heb het huis er omheen gebouwd en op het moment dat het dak dicht was kregen we stroom.
Maar dan zijn we er nog niet .
Wel water en stroom maar geen internet en tv en telefoon .
Daar weer 3 weken bellen en kpn hou vol je heb geen kabel en geen aansluiting.
Had hun aan de lijn ik zeg er zit een kastje met de tekst KPN in mijn kast kan niet zijden zij.
Dus toen maar de aannemer gebeld die de kabels legde.
Zij hadden toch alles door gegeven en gingen het weer op nieuw doen.
En ik nu elke dat om 8.30/uur bellen naar de kpn na 1 week ja we kunnen aangesloten worden.
Gr peter