fbpx
Nieuws

Branders Nefit niet aan te slepen

De voorraad TopLine-branders van Nefit en de groothandelaren is onvoldoende om aan de vraag te voldoen. Door de veiligheidswaarschuwing die Nefit op last van de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) heeft gemaakt, ontstaat op korte termijn een leveringsprobleem van brandersets. Dit meldt Nefit aan Installatie.nl.

De ketelfabrikant gaat de productie opschalen, maar de kans is groot dat de schappen bij de groothandel en bij de Deventer ketelfabrikant leeg raken.

83% via garantiekaart

Afgelopen vrijdag stuurde Nefit een brief aan 11.500 installateurs over de noodzakelijke vervanging van de brander, omdat na 8 jaar slechts een derde van de gewraakte branders uit de TopLine-serie is vervangen. In totaal zijn 40.000 van de 128.000 toestellen uit de periode 2006-2009 voorzien van nieuwe branders. Nefit hoopt de overige 88.000 toestellen alsnog te vervangen. 83% van de toestellen is via de garantiekaart achterhaald. Deze adressen worden allemaal aangeschreven.

Leverproblemen

We staan volledig achter de veiligheidswaarschuwing, en gaan alle zeilen bijzetten om het op te lossen”, zegt woordvoerder Jan Bosch namens Nefit. “Neemt niet weg dat het tijdstip en de manier waarop sommige media het bericht hebben gebracht is niet onze keuze is.” De snelheid waarmee de NVWA de boodschap naar buiten wilde brengen, leidt tot leveringsproblemen bij de leverancier van de branders. Bosch: “De afspraak met de NVWA is dat de branders vervangen worden tijdens regulier onderhoud. Dan gaat het dus over een periode van maximaal twee jaar. De leverafspraken met onze toeleverancier voorzien er in dat dit jaar alle benodigde branders worden geleverd. We proberen de productie van deze onderdelen snel op te schalen, maar door de snelheid en de kracht van deze boodschap heeft de vraag het aanbod doen overtreffen. We hebben helaas geen duizenden branders op de plank liggen ‘’

Probleem met branderdeksel

Bij de branderset uit de TopLine-toestellen uit die periode bestaat de mogelijkheid dat de branderdeksel niet goed wordt afgesloten, waardoor warmte uit de brander kan ontsnappen (zie foto’s onderaan dit bericht) In 7 gemelde gevallen, waarvan de laatste in februari 2016, heeft dit geleid tot brandgevaar in de vorm van gesmolten onderdelen. Sinds 2009 heeft Nefit de branders aangepast, en zijn geen losse pakkingen zónder complete brandersets voor deze toestellen meer leverbaar. Sinds dit jaartal is ook al het advies dit binnen het reguliere onderhoud aan te passen.  Naar nu blijkt hebben deze maatregelen niet tot het gewenste effect geleid, waardoor gekozen is voor een herhaling van de veiligheidswaarschuwing.

Geen paniek, meenemen in onderhoud

“Aan de boodschap is niets veranderd”, benadrukt Bosch. Woningeigenaren met een TopLine-ketel kunnen de brander kosteloos laten vervangen tijdens het eerstvolgende onderhoud. Fabrikanten schrijven in hun voorschriften voor hoe vaak een toestel onderhoud moet hebben, om in aanmerking te komen voor fabrieksgarantie. Bij een onderhoudsbeurt wordt doorgaans de branderpakking vervangen. Woningeigenaren die geen vaste installateur of onderhoudspartij hebben, kunnen contact opnemen met de Nefit consumentenservice. Ook installateurs met vragen kunnen zich tot het bedrijf vervoegen.

Branche-organisatie Uneto-VNI heeft Nefit gevraagd duidelijkheid te verschaffen in de kosten die installateurs mogelijk moeten maken, wanneer zij op pad moeten om branders te vervangen.

Hieronder de brief die Nefit aan haar relaties stuurde.

Brief – Veiligheidswaarschuwing cv-ketels Nefit TopLine – 2017 (1)

48 reacties op “Branders Nefit niet aan te slepen

  1. R.H. Henstra schreef:

    Leuk voor wie er een heeft, maar nou lieg ik. het is nog steeds winter!

  2. Truus van der Meulen schreef:

    Mijn Topline uit 2008 valt in een onderhoudscontract, het volgende reguliere onderhoud staat gepland in februari 2018. De veiligheidswaarschuwingen vliegen mij om de oren maar ik moet toch nog een jaar doorstoken op een mogelijk onveilig toestel. Vreemd!

  3. Ton van Hagen schreef:

    Als je installateur het in 2010 had gedaan was er nu niet zoveel paniek.

  4. Frans schreef:

    Intens triest om te moeten vaststellen dat 68% van deze ketels in 8 jaar tijd niet 1 onderhoudsbeurt door een vakbekwame serieuze monteur hebben gehad. Daar waar het fout gaat (hoe triest ook) is het iig duidelijk dat het niet aan de fabrikant ligt. En de overheid maar melken aan de auto terwijl de stook toestellen in ons land een significante bijdrage leveren aan het verstoken van fossiele brandstof. Incapabel zooitje in Den Haag

  5. Chris schreef:

    De brander is bij mij op 29-10-2015 vervangen door de installateur waar ik een onderhouds contract heb. Het vreemde is dat ik een rekening kreeg van de brander terwijl door de Nefit alle branders moeten worden vervangen. In de brief staat dat het kosteloos wordt vervangen. Waarom moest ik er voor betalen????

    • Remco schreef:

      Als niet meegenomen is in regulier onderhoud maakt installateur extra kosten. Vraag het hem

    • Richard schreef:

      Dit is toch simpel? In 2015 was dit nog niet bekend en is dit zoals het hoort uitgevoerd tijdens het onderhoud.
      Als je het er niet mee eens bent moet je bij de fabrikant je klacht neerleggen en niet zeuren bij een installateur die zijn werk naar behoren uitvoerd

      • Chris schreef:

        Dit was ook in 2015 bekend , want toen is mij verteld dat dit in opdracht van de Nefit moest worden vervangen om dezelfde redenen als nu. Bij de Nefit hoef je niet aan te kloppen, ik heb een mail gestuurd maar een antwoord blijven ze schuldig.

  6. Jo schreef:

    Mijn kachel was wel op tijd geserviced maar de brander was niet vervangen. Zeker slecht gecommuniceerd tussen nefit en installateur!!

  7. André schreef:

    Geld kwestie. Nefit gaf voor dit bericht de branders niet kosteloos aan de installateur. De installateur kon de branders kopen tegen een gereduceerd bedrag

  8. Marcel schreef:

    Er is niets mis met de brander en pakking maar met de “monteur” die de kap terug plaatst na onderhoud. Daardoor moet Nefit wel de toestellen hufter proef maken.

  9. I.Haan schreef:

    Blij dat wij alleen GOEDE ketels plaatsen

  10. Marcel schreef:

    Er zijn nog een paar grote fabrikanten geweest met uit gebrande toestellen omdat de pakking te lang bleef zitten. Aan wie heeft dat gelegen? Voornamelijk de gebruiker. Ik bied bij ieder nieuw geplaatst toestel een onderhoud abonnement aan of de bestaande loopt gewoon door. Door op tijd de juiste dingen te vervangen heb ik nog geen ongewenste situatie mee gemaakt. Bij een terug roep actie van een andere fabrikant waar de fabrikant de installateur aan geschreven heeft hun geplaatste toestellen aan te passen is maar mondjes maat gereageerd. Dit soort installateurs sturen ook geen garantie kaart in. De fabrikant heeft het merendeel van de toestellen niet terug kunnen vinden. Voor mij zelf hou ik de vervanging markt gezond zodat ik als het nodig is terug kan.

  11. Remco Albers schreef:

    Nefit heeft zelf ook boter op zijn hoofd.
    Bij service aanvragen voor een ander probleem bij zo toestel, hebben ze zelf ook niet meteen de branders vervangen.
    Blijkbaar vonden ze het zelf niet nodig. Slecht zaak vind ik uit hun zelf dan. Als ze dit al weten, en vooral meteen de gelegenheid hadden om deze te vervangen. Nu willen ze dat wij het kosten loos voor hun gaan oplossen.

  12. frank schreef:

    rwee jaar geleden gaf nefit aan bij een klant dat de branders geen garantie meer waren,vernieuwen van branders viel buiten de garantie (de mail hebben we nog),wij als installateur worden door nefit voor de gek gehouden,gratis branders omwisselen.

  13. cv-dokter schreef:

    Hoe kan Nefit nou alle klanten met een Topline een brief sturen om de branders te laten vervangen terwijl ze deze op het moment helemaal niet kunnen leveren. Onbegrijpelijk!

  14. T van der Riet schreef:

    Als je aan NEFIT vraagt wie moet dit betalen ( 1 jaar geleden ) zegt Dhr. Bosch van NEFIT niet wij de ketel is 4 jaar oud Nu komt hij met een ander verhaal op de radio Hoe geloofwaardig is hij Die man kan beter in de politiek gaan .

  15. Martin schreef:

    E.e.a. doet me een beetje denken aan het verongelukken van de spaceshuttle Challanger in april ’13.
    Hier waren ook inferieure pakkingen de oorzaak.

  16. P.J.van Aken schreef:

    Zie alle bovenstaande reacties!!!!
    Het is een drama dat een zo gerenommeerd bedrijf zich zo gedraagt.!!!!!

    NOOIT MEER EEN NEFIT KETEL.

  17. Guido schreef:

    Inmiddels staat de verwachte leverdatum bij de groothandel voor de benodigde branderset op week 24? Dat komt steeds dichter in de buurt van 31 Juli, tot wanneer Nefit de extra vergoeding geeft..

    • Inst. bedr. JK schreef:

      Beste Guido, dat heet crisismanagement … 🙂
      Ze hebben nu ook een inruilkorting geïntroduceerd, waarbij ze de korting voor de installateur weggeven aan de consument. Consument blij want korting, installateur blij want eerder dan gepland nieuw toestel plaatsen, en natuurlijk Nefit blij want ze maken op dit nieuwe toestel alsnog winst. En de NVWA deelt geen boetes uit, want multinational. Ze knijpen liever een paar eierboertjes dood! Pffff bananenrepubliek NL op z’n smalst.

    • Inst. bedr. JK schreef:

      ********** Beste Guido, dat heet crisismanagement … 🙂
      Ze hebben nu ook een inruilkorting geïntroduceerd, waarbij ze de korting voor de installateur weggeven aan de consument. Consument blij want korting, installateur blij want eerder dan gepland nieuw toestel plaatsen, en natuurlijk Nefit blij want ze maken op dit nieuwe toestel alsnog winst. En de NVWA deelt geen boetes uit, want multinational. Ze knijpen liever een paar eierboertjes dood! Pffff bananenrepubliek NL op z’n smalst. ********

  18. […] eerdere waarschuwing uit 2009, heeft sinds februari dit jaar voor veel onrust bij keteleigenaren en een run op brandersets veroorzaakt. Nefit kan echter maar periodiek een beperkt hoeveelheid branders leveren aan de […]

  19. Anoniem schreef:

    Helaas is dit niet het enig probleem met deze ketel. De pakking van het kijkglas kan uitdrogen waardoor het kijkglas los kan komen te zitten. Hierdoor kan er gas vrijkomen wat kan ontsteken tot een vlam waardoor er brandgevaar is. Nefit raadt aan om het kijkglas te laten vervangen, maar dan wel op eigen kosten.

    • Inst. bedr. JK schreef:

      Die constructie is ook “verbeterd” net als de brander, de branderdeksel, de klemmen van de branderdeksel en de warmtewisselaar. Maar dat was volgens Nefit nooit in het kader van een terugroepactie. Zie ook de Technisch Bulletins op hun site …

  20. J.W.E. Keijzer schreef:

    Belachelijke situatie, Nefit wist van te voren natuurlijk precies het aantal te vervangen onderdelen, verstuurt dan wel een ernstige waarschuwing en de aanbeveling direct met de onderhoudspartij contact op te nemen voor die vervanging. Dat heb ik inmiddels (eind aug. 2017) drie keer gedaan met nul resultaat aangezien Nefit die onderdelen niet wil of kan leveren. Nefit: hoezo hoogste prioriteit?

  21. Gerrit Kuijpers schreef:

    Leuk en aardig mijn instalateur heeft al in mei het onderhoud gedaan maar kon geen brander bemachtigen
    Hoe gaat het dan verder, moet ik dat als consument zelf regelen of regelt u dat de instalateur de brander krijgt

  22. Inst. bedr. JK schreef:

    Zit het probleem wel in de brander? Ik kom veel namelijk nogal veel kromme en lekke warmtewisselaars tegen. Zoals ook hier is te zien:
    https://www.youtube.com/watch?v=YXTCO4g8hhM

  23. Frans van Eeden schreef:

    Óók mijn ketel moet aan de nieuwe brander(s). Elk jaar wordt de ketel gecontroleerd en de monteur gaat morgen de brander(s). Hij moet daar speciaal voor terugkomen om deze te vervangen. Worden deze kosten nu ook door Nefit gedragen?

  24. Roos schreef:

    Nefit denkt alleen aan zijn eigen IK, de installateur is de dupe en krijgt daarvoor
    geen juiste vergoeding. Een goede accountmanager hebben ze niet, daar niemand
    bij zo’n bedrijf toch wilt werken. Geef mij maar REMEHA !!!

  25. Wilco schreef:

    Wissellaar heeft ook een probleem zijkanten onder de brander zaken weg waardoor warmte langs de pakking kan ontsnappen heb al div wissellaars laten vervangen door nefit jammer dat deze ketel zoveel problem geeft .

  26. Ben Vlag schreef:

    Hét bewijs dat Nefit/ Bosch liegt, is geleverd! De warmtewisselaar van de TopLine trekt krom en gaat daardoor hete rookgassen lekken. Hierdoor ontstaat brand! Het vervangen van de branders is dus zinloze actie. Met dank aan John Visser! Zie video:
    https://www.youtube.com/watch?v=eRxVksq3U0Y

  27. Nefit schreef:

    Reactie Nefit:
    Bovenstaande reactie geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Zoals de maker bij deze YouTube video vermeldt, dateert dit toestel uit 2008 en is het sindsdien nooit onderhouden. Regelmatig onderhoud is noodzakelijk voor elke cv-toestel. Wanneer de installateur een defect constateert aan wisselaar, zoals in dit geval, kan hij deze onder garantie vervangen of door Nefit laten vervangen. Nefit geeft 15 jaar garantie, de eerste 5 jaar inclusief voorrijkosten en arbeidsloon.
    Dit staat los van het feit dat bij TopLine toestellen uit 2006 tot en met 2009 de originele brander moet worden vervangen. Is het toestel voorzien van de nieuwe brander dan is er bij onderhoud conform de voorschriften geen sprake van een verhoogd risico. Installateurs die vragen hebben of advies willen, kunnen altijd contact opnemen met Nefit via 0570-602 206 (kies 4 voor Service).

  28. Ben Vlag schreef:

    Ik zeg: discussie geopend!

  29. Ben Vlag schreef:

    @Nefit: Als gebrekkig onderhoud de oorzaak is, waarom is dan de warmtewisselaar gewijzigd jaren geleden? Waarom is dan de rand van de warmtewisselaar (die doorbuigt) nu 6mm dik in plaats van 2,5mm? Wees nou eens eerlijk Nefit!

  30. Wilco schreef:

    Ja en zelf goed onderhouden toestelen buigt die rand gewoon door met nieuwe brander en al, bij melding wordt er een extern bedrijf gestuurd om wissellaar tevervangen deze vergeten dan om de klem goed vast temaken waardoor de binnen isolatie weg smelt en nog meer schade is. Maar wel die klant 150 euro laten betalen omdat de wissellaar is vervangen. Topline is flopline geworden wat hij wordt niet meer gemaakt. Was bij de ecomline gebleven deze was goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.