fbpx
Nieuws

Brandweer start ‘keiharde’ CO-campagne

Brandweer start 'keiharde' CO-campagne

Brandweer Nederland en de Brandwonden Stichting starten vanaf februari 2015 met een gezamenlijke campagne over de gevaren van koolmonoxide (CO). “Stille sluipmoordenaar vraagt om keiharde actie.”

 

 

Volgens de initiatiefnemers is er onvoldoende besef bij consumenten over de mogeljike oorzaken en gevaren van het reukloze dodelijke gas, dat onder meer vrij kan komen bij defecte of slecht onderhouden cv-ketels of rookgasafvoeren. Naast de meest bekende oorzaak van koolmonoxidevergiftiging (cv-installaties) treedt er ook een vergiftiging op als mensen bij een brand rook inademen. Daarom is het ook een gezamenlijk belang van de brandweer en de Brandwonden Stichting. Koolmonoxidevergiftiging leidt tot een acuut probleem maar juist ook de nasleep kan ernstig zijn. Daarvan zijn veel mensen zich niet bewust, zeggen de iniatiefnemers, die aankondigen dat de campagne ‘keihard’ is.

 

Landelijke campagne

Vanaf februari 2015 start een landelijke campagne waarin wordt opgeroepen een CO-melder te plaatsen, ruimtes regelmatig te luchten en de geiser en cv te laten controleren door professionals. Tevens wordt uitgelegd wat koolmonoxide nou precies zo gevaarlijk maakt. Charles Meijer van Brandweer Midden- en West-Brabant is namens Brandweer Nederland betrokken bij de voorbereidingen op de landelijke campagne. “Mensen kunnen zelf vrij eenvoudig maatregelen treffen om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen. Maar dan moeten ze zich wel bewust zijn van de risico’s. En bij het bevorderen van bewustzijn kunnen we als brandweer helpen.”

 

Verplichte keuring

Daarnaast maakt de brandweer zich, net als branchevereniging Uneto-VNI  hard voor een verplichte keuring: “Een verplichting van de keuring van CV-installaties door erkende bedrijven kan ook helpen slachtoffers te voorkomen”, aldus Meijer. Vanaf 1 januari starten branchepartijen een vrijwillige variant, CVOK. Inmiddels hebben honderden bedrijven hiervoor informatiebijeenkomsten bezocht. Het is nog niet duidelijk hoe de publiekscampagne van CVOK eruit gaat zien.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.