fbpx
Nieuws

Consument weet weinig van warmtepomp

3

Nederlandse consumenten weten relatief weinig van de warmtepomp. Slechts 8 procent weet precies hoe een warmtepomp werkt. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Spetterend Sanitair 2025‘, van Stichting Verwarming en Sanitair, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy.

In het onderzoek noemen consumenten de warmtepomp wel het vaakst als alternatieve bron die ze verwachten te gaan gebruiken om de woning gasloos te verwarmen (28 procent). Naast de 7 procent die aangeeft exact te weten hoe een warmtepomp werkt en wat de precieze consequenties zijn, noemt een zeer klein aandeel van 1 procent zichzelf zelfs expert. Voor het merendeel van de consumenten geldt echter dat de kennis nog niet al te ver rijkt. De meeste consumenten geven aan dat ze in ieder geval weten dat de warmtepomp bestaat (42 procent).

Kansen in fullservice

Wanneer een warmtepomp wordt geplaatst, verwacht tweederde van de consumenten fullservice van de installateur (66 procent). Dat betekent dus dat de installateur alles uitzoekt en zelf het merk en type bepaalt. 34 procent van de consumenten wil zelf het merk en type uitzoeken. Er liggen dus grote kansen voor installateurs die de consument daadwerkelijk van oriëntatie en advies tot en met installatie en onderhoud weten te bedienen.

3 reacties op “Consument weet weinig van warmtepomp

  1. Martin van Hees schreef:

    Het is dus belangrijk om een goede. erkende installateur in handen te nemen. Een een goede versta ik onder die het juiste advies voor je woning kan geven. Geen beunhazen die ook alles denken te weten van warmtepompen. Die een goede voorlichting geven. Je huis bekijken en dan met jou prioriteiten stelt. Ik ben blij dat mijn installateur Rudi van Heugten van van Heugten CV techniek deze kennis heeft. De uitzending van Radar deze week gaf maar weer eens aan hoe weinig kennis er op dit gebied is ook bij zogenaamde adviseurs.

  2. jos schreef:

    Het merendeel van de Nederlandse bevolking krijgt een warmtepomp in z,n maag gesplitst waar te weinig mensen kennis van hebben .We krijgen deze vorm van verduurzaming opgelegd via minister Ollongren (zonder enige technische kennis ).Uitvoering overstap naar deze vorm van verduurzaming in opdracht geschiedt door de Gemeente. Iets wat niet democratisch wordt beslist , net zoals de de EU (is ons ook in de maag gesplist , terwijl het merendeel van de bevolking het niet wilde) zal zich vanzelf gaan wreken . Zeker omdat de meeste Nederlandse gezinnen liever hun oude vertrouwde c.v.ketel met meer capaciteit behouden . Als deze minister Ollongren verstandig is kiest ze in overleg met minister Wiebes , zo snel mogelijk voor ontwikkeling van een vorm van waterstofgas , dan zijn we van het vele gedonder met warmtepompen af , want er is nu al kennis te kort ,door te weinig goed opgeleide technici en adviseurs.

  3. Peter schreef:

    De consumenten weten doorgaans ook niet hoe een computer werkt of een verbrandingsmotor van een auto zo kan ik nog wel even doorgaan.
    De uitzending van Radar afgelopen maandag zegt genoeg, wat belangrijk is dat is het advies en de installatie dat dat goed op elkaar aansluit dus niet dingen verkopen die de klant wil maar verkopen wat mogelijk is voor de klant een open en eerlijk advies.
    Verder is het jammer dat installatie bedrijven niet thuis zijn als het niet naar behoren werkt.
    Het eerst wat bedrijven doen als ze de kennis niet hebben is het proberen er onderuit te komen, smoesjes verkopen aan de klant als het al betaald is.
    Destijds heb ik ook zoiets gehad met een erkend gecertificeerd groot bedrijf en zij wilde mij ook niet van dienst zijn tot dat ik contact op nam met ZIJN leverancier en toen waren ze ineens wel behulpzaam en tevens kosteloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.