De installatiesector heeft dit jaar te maken met een klein dipje, maar zal die volgend jaar alweer te boven zijn. Dat blijkt uit het rapport ‘Economische vooruitzichten’, opgesteld door Bouwkennis. Vorig jaar was Bouwkennis nog wat pessimistischer gestemd.
Het productievolume in de installatiebranche daalt dit jaar vermoedelijk met 0,7 procent. Voor 2025 verwacht Bouwkennis echter alweer een groei van 1,7 procent. Het economisch beeld is daarmee een stuk optimistischer dan vorig jaar, toen Bouwkennis een krimp voorspelde van 1 procent in zowel 2024 als in 2025. Toen was de gestegen rente de boosdoener, maar momenteel ligt die rente stabiel, terwijl veel mensen een verbeterde cao hebben, waardoor koopwoningen iets bereikbaarder zijn geworden.
Sanitair iets diepere dip
Toch gaan we momenteel door een dalletje en dat heeft volgens Bouwkennis, dat het rapport schreef in opdracht van Techniek Nederland, vooral te maken met de een “tijdelijke krimp in woningnieuwbouw en de dip in de utiliteitsbouwproductie”. De verwachting is echter dat het installatievolume in de woningbouw in 2025 met 4,8 procent groeit en in 2026 met 3,7 procent.
Hoewel de vooruitzichten voor sanitair zonnig zijn, gaat de sanitaire techniek dit jaar door een dieper dalletje, met name in woningen. Ten opzichte van 2023 daalt het productievolume in 2024 namelijk met meer dan 6 procent. Voor volgend jaar verwacht Bouwkennis echter dat het productievolume alweer terug is op het niveau van 2023 en in 2026 wordt een verdere stijging verwacht. Bouwkennis ziet dat het middensegement badkamers aandeel verliest ten opzichte van het luxe en budgetklasse sanitair.
Wervingscampagnes
Struikelblok in verdere groei is volgens Bouwkennnis is de schaarste van installateurs, die zich over de hele linie laat voelen, zowel bij elektro, de klimaatinstallatietechniek en sanitaire techniek. Dat is waarom Techniek Nederland al bijna een jaar een campagne heeft lopen – ‘Je kunt zoveel meer in de techniek’ – om 20- tot 40-jarigen te interesseren voor een carrière in de installatiesector.
Vanaf 22 juli start een speciale zomeractie: ‘Werk waar je energie van krijgt’. Met de zomercampagne wordt ingespeeld op de vakantieperiode waarin veel mensen nadenken over een carrièreswitch. In juli en augustus zijn er billboards te zien in kustplaatsen, bij pretparken en grensovergangen. Ook komen er uitingen op nieuwsplatform NU.nl en andere grote mediaplatforms.