
Groothandel Technische Unie gaat in Utrecht nieuwe vormen van emissieloos vervoer inzetten. Vanaf nu rijdt er een fietskoerier en opvallende elektrische trailer door de Domstad. Mét aanhanger. Video verderop in dit artikel.
Voor de grote binnensteden van Amsterdam en Rotterdam heeft de Technische Unie ook al langer elektrische vrachtwagens. Hiermee sorteert de groothandel voor op het feit dat de binnensteden in de periode 2025-2030 verboden terrein zullen worden voor dieselvervoer.
De binnensteden van 19 steden in Nederland worden al bevoorraad vanuit hubs aan de stadsrand. Hier komen de goederen vanuit de grote distributiecentra in Alphen aan de Rijn en Strijen. In deze stedelijke overslagcentra worden ‘s nachts de goederen overgeladen op het fijnmazige stadsvervoer.
Fiets met aanhanger
In de aanhanger van de fietskoerier passen ongeveer 30 groene bakken van de Technische Unie. In het Light Eletric Vehicle (LEV) kunnen ook grotere goederen. Zo kunnen er buizen met leidinglengtes tot 6 meter mee de binnenstad in. “We gaan testen hoe deze vormen van distributie werken”, zegt manager distributie Henk Tol namens de Technische Unie. Niet alleen het vervoer moet praktisch werken, maar ook de techniek erachter. Zo moet de achterliggende ict, inclusief de pda’s van de chauffeurs, anders worden ingericht. Henk Tol schetst de puzzel: “Niet alleen bepaalt de locatie nu de vorm van vervoer, maar je kunt je voorstellen dat grotere goederen nu op een andere manier naar een bouw moeten. En we willen onze klant natuurlijk niet opzadelen met deelleveringen.” De TU gaat de fietskoerier, de trailer en de systematiek uitgebreid testen.
De trailer is een Seval Wip Trailer is een combinatie van een Sevic Cargo 500 voertuig met aanhanger. De aanhangwagen wordt aangesloten door een ingenieus systeem onder het voertuig. Hierdoor is de afstand tussen voertuig en trailer klein en dat zorgt voor dezelfde draaicirkel als het voertuig zonder trailer zou hebben. De combinatie heeft een maximale draaicirkel van 8 meter. Ook heeft de combinatie een laadvermogen van 1.700 kilo en een laadruimte van 15 m³, waarvan 11 m³ in de aanhanger.
Check hier hoe cv-monteurs een bakfiets inzetten.
Ambitie: alle vrachtwagens elektrisch
De TU startte in 2010 met elektrisch vervoer. Op dit moment zijn een handvol van de 300 vrachtwagens van de Technische Unie elektrisch. “Wij zijn klaar voor opschaling, maar wachten vooral op de beschikbaarheid van voertuigen”, zegt manager distributie Henk Tol. De groothandel heeft de ambitie om over ruim vier jaar (2025) haar volledige distributie emissieloos uit te kunnen voeren. Dat zal ook het moment zijn dat de binnensteden dieselbusjes, dus ook van installateurs, uit de stad gaan weren.