
Nederlandse installatiebedrijven doen op dit moment de helft van hun groothandelaankopen online. Daarmee zijn ze met afstand koploper in West-Europa.
Dit blijkt uit een Europees onderzoek van USP Marketing Consultancy, dat het inkoopgedrag van installatiebedrijven in Europa onder de loep nam. Voor de European Mechanical Installation Monitor interviewde het onderzoeksbureau 1200 w-installateurs in zes landen, waarvan 200 in Nederland.
Nederland (50%), Duitsland (41%) en België (24%) kennen het grootste aandeel online in de groothandelsaankopen. In Groot-Brittannië (8%), Frankrijk (13%) en Polen (12%) is dit aandeel nog erg laag. Hier bestellen installateurs nog vooral fysiek (balie of vertegenwoordiger) of via de telefoon. Het aandeel online groeit wel als kool, constateren de onderzoekers. De aantrekkelijke prijzen, de tijdsbesparing en snelle bezorging zijn de belangrijkste argumenten voor deze stijging. In alle landen is de groothandel als leverancier/distributeur van technische artikelen nog oppermachtig. Op wat directe leveranciers/fabrikanten na, wordt het gros van de materialen nog gewoon bij de groothandel besteld.

Trend
Volgens de onderzoekers scoort Nederland zo hoog op de online-ladder omdat de grossiers zich volop toeleggen op het online-kanaal. USP noemt Nederlands grootste groothandelaar, Technische Unie, als voorbeeld van een bedrijf dat zich momenteel sterk toelegt op online verkoopkanalen. De Nederlandse groothandel investeert over de gehele breedte op dit moment fors in online bestelsystemen, snelle en slimme bezorgmethoden, RFID en aanpalende dienstverlening, zoals configuratoren voor product en systeemselecties.
Lees hier een blog over de veranderende rol van de groothandel in Nederland.