Nieuws

Hoe gaat installateur om met coronacrisis?

Hoe gaat de sector om met de situatie rondom het coronavirus? Voor nu veelal roeien met de mogelijke riemen die men heeft, echter wel met de nodige voorzorgsmaatregelen. Installatie.nl maakte een rondje op de eerste dag van een bijzondere tijd.

Ga je nog regulier onderhoud cv-ketels uitvoeren bijvoorbeeld? Die vraag houdt veel installateurs bezig. Voor veel bedrijven lijkt het business as usual, maar toch zijn er afwegingen: in het belang van de gezondheid van klanten, van monteurs en het algemeen belang. “We laten klanten niet in de kou zitten”, zegt Henk Vos, technisch bureau Van Slooten in Amersfoort, een bedrijf dat met 26 monteurs ‘buiten’ zit. Dit betekent dat het bedrijf nog gewoon op storingen gaat rijden. Hoe om te gaan met regulier gepland onderhoud, is op dit moment een afweging.

“Op dit moment gaat ook de nieuwbouw nog gewoon door, maar er zijn natuurlijk werknemers die uitvallen.” De gezondheid van monteurs, maar ook van de klanten die bezocht worden, staat op één. Dit betekent dat monteurs afstand houden, geen handen geven en zorg dragen voor hygiëne.  Zo tekenen monteurs nu zelf de werkbonnen af, in bijzijn van de klant. Voor installateurs is de roep om thuis te werken vaak geen optie. “Het kost nu kapitalen om iedereen thuis te houden. Het is wachten op een verplichting of een regeling”, zegt Vos.

Van moment tot moment

Patrick Schimmel van Schimmel TDI in Barneveld heeft voor zijn monteurs extra voorzorgsmaatregelen genomen. Dit betekent extra zeep, water en doekjes in de bussen. “Wij gaan de bezoeken op het werk minimaliseren. We gaan kijken of we videobellen in kunnen zetten.” Saman Groep, actief in Brabant en Zeeland, bekijkt dagelijks welk werk ze wel of niet doen. Storingen op het gebied van warmte en veiligheid –koude storingen, gas/waterlekkages worden nog gewoon opgevolgd”, zegt bedrijfsleider Joep Boonman van Saman Groep. “Het overige werk toetsen we aan de richtlijnen van RIVM en GGD.”

Elektrisch kacheltje

Bij onderhoudsbedrijf Feenstra (800.000 woningen in heel Nederland) proberen ze storingen nu zoveel mogelijk telefonisch op te lossen, zegt woordvoerder Mirjam Visser. “Als een bewoner ziek is én een storing heeft die niet telefonisch op te lossen is, dan zullen we daar van geval tot geval naar kijken. Mensen hoeven sowieso niet in de kou te blijven zitten. Vorige week hebben we een gezin een elektrisch kacheltje geleverd.” Het weer is installatiebedrijven op dit moment gunstig gezind, zegt Visser. “Laten we hopen dat het zulk goed weer blijft en niet ineens heel koud gaat worden.”

Monteurs hebben duidelijke instructies meegekregen, op basis van de adviezen van het RIVM. “Van bewoners vragen wij op onze beurt ook wat. Zij vinden het vaak leuk om over de schouder van de monteur mee te kijken. Dat is op dit moment niet gewenst. En normaal zet de bewoner na afloop een handtekening op de tablet. Om besmettingen te voorkomen hebben we besloten om dat niet meer te doen.” Veel afzeggingen heeft Feenstra op dit moment nog niet. “Afgelopen vrijdag was de eerste. Een corporatie heeft gevraagd om de montage van ketels voorlopig uit te stellen.”

Heftig in Brabant

Paul Sommers van Sommers Installatietechniek zit met zijn bedrijf in Sint Anthonis in zuidoost Noord-Brabant. “Wij zitten al langer wat meer op slot dan de rest van Nederland. Het is heel heftig.” Zoals bij iedere installateur in Nederland raakt het virus hem zowel persoonlijk als zakelijk. “Ja, we gaan niet meer naar feestjes. Mijn schoonouders ouders zitten alleen thuis. Wij als gezin komen alleen nog buiten voor boodschappen en af en toe een wandelingetje in het weekend. Zelf ben ik vandaag met mijn collega’s wel aan het werk. We werken gelukkig nu op bouwplaatsen en bij particulieren waar we mooi aan de gang kunnen blijven. Helaas hebben we vandaag wel een zieke medewerker gekregen. De rest van Nederland heeft nog niet helemaal door hoe ingrijpend deze situatie is.”

Op zakelijk vlak houdt Sommers de moed er in. “We bekijken het nuchter en positief. Al het werk gaat gewoon door.” Uiteraard houdt het bedrijf zich aan alle RIVM-protocollen. Ook heeft hij samen met zijn vrouw in het weekend het kantoor, kantine en magazijn nog eens goed in het sop gezet. “Als klanten zelf aangeven dat ze op dit moment liever geen monteur over de vloer willen, dan respecteren we dat natuurlijk.”

Financieel gezien houdt Sommers het nu nog goed uit, maar als de situatie verslechtert, er geen werk meer gedaan kan worden en dat zo’n vijf weken achtereen, dan begint het te knellen. “Afgelopen weekend heb ik huiswerk gemaakt rondom de verschillende regelingen voor arbeidstijdverkorting en zo. Voor mij is dat nieuwe materie. Maar het is natuurlijk wel van belang dat – ook als dit allemaal wat langer duurt – de lonen en vaste kosten doorbetaald kunnen worden. We hebben wel een goede ziekteverzuim-verzekering, maar deze extra kosten worden misschien niet gedekt door de verzekering.”

Veel vragen

Installateur Klein Poelhuis uit Hengelo en Winterswijk is vooral actief in de utiliteit. “We doen storingen en onderhoud van bijvoorbeeld zorglocaties, en daar zitten een aantal vitale locaties bij waar we vergaande verplichtingen hebben. Die verantwoordelijkheid nemen we. Een verpleeghuis zonder water, moet uiteraard geholpen worden”, vertelt contractmanager Thomas Nitert. Het bedrijf heeft zelf hygiënemaatregelen genomen, maar laat zich bij het klantbezoek vooral leiden door de daar geldende protocollen.

“Het geluk is dat de meeste technische ruimtes apart bereikbaar zijn. Dus onze monteurs hoeven niemand te zien. We ontvangen nu veel mailtjes van bedrijven die ons vragen of niet te komen, of te houden aan hun protocollen. Daar maken we met onze mensen het beste van. Ook wij hebben monteurs die nu bijvoorbeeld thuis de opvang van hun kinderen moeten regelen. Ik maak me nu meer zorgen voor als dadelijk de boel weer opstart: worden we dán niet overstelpt met werk wat de markt niet aankan.”

Veel showrooms voor badkamers ontvangen even geen klanten meer. Sanidröme Oomen in Grave bijvoorbeeld, doet de deuren dicht. Ook de Badkamer Inspiratie Dagen van de franchiseorganisatie gaan niet door. Die zouden aankomend weekend (20, 21 & 22 maart) worden gehouden.

Groothandel blijft leveren

Ook de groothandel heeft uitdagingen. De vestigingen van marktleider Technische Unie zijn, inclusief de balies, gewoon geopend. Ook bestellingen worden gewoon verwerkt: de TU heeft de IT-afdeling versterkt om zo goed mogelijk bestellingen te kunnen verwerken. Ook werken teams gescheiden van elkaar om operationeel te kunnen blijven.

Bedrijven schrappen trainingen

Wel zijn alle buitendienstbezoeken van vertegenwoordigers geschrapt. Zij werken vooral van huis uit. Ook alle trainingen op de TU Campus zijn tot 6 april geschrapt.  De groothandel ziet geen zorgwekkende toestanden in de voorraadpositie, bij voorbeeld met materialen uit risicogebieden. “De voorraad is op het niveau van wat men mag verwachten. Wanneer dit wel het geval wordt, zullen we hier snel op inspelen door onze klanten alternatieven te bieden. De installateur mag niet misgrijpen”, zegt directeur Remco Tolsma, directeur marketing en e-business van de TU. Ook Rensa, de tweede groothandel van Nederland, is nog gewoon geopend. Ook hier zijn de bezoeken van buitendienstmedewerkers geschrapt.

Kredieten en werktijdverkorting

Techniek Nederland is in overleg met de overheid om aantal zaken voor installateurs te regelen. Zo pleit de brancheorganisatie voor een overbruggingskrediet voor ondernemers, een versnelde openstelling van de regeling borgstelling MKB-kredieten, versoepeling van belastingmaatregelen. De komende tijd moet duidelijk worden of er een werktijdverkorting komt. Techniek Nederland pleit ook voor een verruiming van de verliesrekening en tijdelijke verruiming van de afschrijvingen, zodat ondernemers een gebrek aan inkomsten op kunnen vangen.

Lasten delen

Branchevereniging Techniek Nederland heeft een handige Q&A opgesteld met daarin een hoop informatie die voor de installateur nuttig is. Zo worden er bijvoorbeeld suggesties gedaan over eventueel gedwongen verlof van medewerkers die kinderen hebben die niet naar school kunnen.

Zo is het mogelijk om de lasten te verdelen: “De werkgever betaalt het loon volledig door, maar de werknemer neemt voor een gedeelte van het verzuim, vakantie- of ADV-dagen op. Ook compensatie voor overwerk zou gebruikt kunnen worden.” Ook is er een link naar het aanvraagformulier voor werktijdverkorting, maar het lijkt er op dat deze site overbelast is: pas na verscheidene pogingen en minutenlang wachten lukte het installatie.nl om toegang te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.