
Installatiebedrijven hebben grote moeite om de stijgende kostprijzen door te berekenen in hun projecten. Hierdoor staan veel mkb’ers er ondanks de goed gevulde orderportefeuille een stuk minder rooskleurig voor.
1 op de 10 installatiebedrijven schrijft rode cijfers, becijferde RHM Accountancy en Advies. Aanstaande donderdag houdt Installatie.nl een webinar over deze uitdagingen in de installatiemarkt. Adviseur en Installatie.nl-blogger Stefan van Maasakkers geeft in de gratis online spreekuur tips en referenties over hoe installatiebedrijven beter kunnen presteren.
Aanmelden voor de sessie kan via deze link.
De krapte op de markt heeft zijn weerslag op de kostprijs-uurloon van installatiemonteurs die installateurs berekenen aan hun opdrachtgever. Dit blijkt uit een benchmark van RHM Accountancy en Advies, gehouden onder 80 mkb-installatiebedrijven in Nederland.
Naast de vele prijsstijgingen van materialen, gaan dus ook de uurtarieven van installateur fors omhoog.Ook de overige bedrijfskosten zoals huisvesting, wagenpark en gereedschap stijgen. Grote stijgers in de kosten zijn de brandstofkosten. Ook de stijgende cao-lonen zullen hun weerslag hebben op de kostprijs. Daarnaast ziet bedrijfsadviseur Stefan van Maasakkers dat projecten, onder meer door de stijgende materiaalprijzen en capaciteitskrapte worden doorgeschoven. Dit betekent dat opdrachten geïndexeerd moeten worden met de nieuwe (gestegen) kosten, onder meer ook van de materialen. Daarnaast moeten installateurs natuurlijk ook niet vergeten marge in rekening te brengen. Gemiddeld steeg de winst van een installatiebedrijf het afgelopen jaar met 12%. Toch stijgt het aantal bedrijven dat rode cijfers schrijft (naar 9%). Volgens de benchmark ontstaat er een grotere kloof tussen bedrijven die het goed en minder goed doen.
Help, mijn kostprijs stijgt
Lees hier op Installatie Premium achtergrondartikel ‘Help mijn kostprijs stijgt’ over de opbouw van de kostprijs, met tips van Stefan van Maasakkers. Zo adviseert hij installateurs om ook de projectgebonden uren apart door te berekenen aan de opdrachtgever, zodat een bedrijf ruimte heeft om montage-uren binnen de perken te houden.