fbpx
Nieuws

‘Lenen voor warmtepomp kan niet uit’

Goedkoop geld lenen om daarmee een warmtepomp te laten installeren is financieel gezien niet zo’n goed idee. Die conclusie trekt de ING in rapport over de betaalbaarheid van verduurzamingsmaatregelen.

“Investeren in een elektrische warmtepomp is niet winstgevend”, stelt de ING in het rapport. De bank onderzocht vijf verduurzamingsmaatregelen die betaald worden vanuit een lening bij het Nationaal Energiebespaarfonds, met een rentepercentage van 2,3%.

Wie op dit moment een warmtepomp laat installeren verliest er meer op dan wie dat in 2030 doet. Dan is naar verwachting namelijk de aardgasprijs flink gestegen en de investeringskosten gedaald. Maar ook dan is de rekensom negatief. “De maandlasten vallen, ondanks de energiebesparing, nooit lager uit”, aldus de bank.

Wat levert geld op?

In het rapport wordt gekeken naar de winstgevendheid van maatregelen, uitgedrukt in ‘netto contante waarde (ncw)’. Met deze methode kun je de verwachte netto opbrengst van een investering bepalen. Dit doe je door alle verwachte kosten en opbrengsten nu en in de toekomst mee te nemen en bij elkaar op te tellen. Een netto contante waarde (ncw) boven nul geeft aan dat een investering uiteindelijk naar verwachting geld oplevert. Een woningeigenaar is dan financieel beter af als hij wel, dan als hij de investering niet doet.

Bij de berekeningen voor warmtepompen zijn subsidies (de ISDE ligt ongeveer tussen 1.300 en 2.500 euro) niet meegenomen. Maar die blijkt te laag om er een winstgevende zaak van te maken, zegt de bank. “Voor een terugverdientijd van 7 jaar is een subsidie van zo’n 9.900 euro nodig. De ncw komt dan uit op 1.000 euro.”

Hogere maandlasten

“Als een typische woningeigenaar nu investeert in een elektrische warmtepomp met een lening via het Nationaal Energiebespaarfonds, is deze door de financieringskosten per maand zo’n 55 euro meer kwijt dan als hij zijn HR-ketel vervangt door een nieuwe.”

Zonnepanelen blijken financieel een beter idee, zegt de bank. “Een investering in zonnepanelen verdient zichzelf nu ruimschoots terug.” Datzelfde geld doorgaans voor woningisolatie, aldus de bank. Een hybride warmtepomp zal de koper financieel niet veel wijzer maken, maar een buil zal hij zich er op termijn ook niet aan vallen. Investeren in een aansluiting op het warmtenet loont evenmin.

Lees hier het rapport:


80 reacties op “‘Lenen voor warmtepomp kan niet uit’

  1. Martin schreef:

    Onzin verhaal. Door duurzaamheidslening bij overheid (installatie zonnepanelen en warmtepomp) ben ik per maand €100,00 goedkoper uit dan met de stadsverwarming

    • Marcel schreef:

      Wij zijn nu aan het rekenen, wel of geen WP. Wij zijn ook afhankelijk van dure stadsverwarming. De meeste berekeningen die online staan gaan uit vanaf een gas aansluiting. In mijn berekening kom ik ook uit op een besparing van €80/€100 per maand.

    • Johan schreef:

      Mag ik vragen wat de zonnepanelen met de warmte pomp van doen heeft?

      Saldering gaat weg, dus wanneer de zonnepanelen leveren ben je de warmtepomp niet nodig en omgekeerd…
      Dus vanaf 2023 compenseren de zonnepanelen de zonnepanelen niet alles meer (en gaat helemaal naar 0 na een aantal jaar)

    • Dick schreef:

      Die gasten van de ING moeten een beroep gaan zoeken waar ze verstand van hebben. Bijv. Straat veger ..

      Ik heb zelf 2 jaar geleden een warmtepomp geïnstalleerd van het merk Daikin model Altherma monoblock
      Fluisterstil en superzuinig.
      Gas a €97,- per maand is de deur uit.
      En het stroom verbruik van de daikin was afgelopen winter 1240 kW x €0,23 = €23,76 per maand, nogal een verschil met gas hé?
      En dat extra super insoleren van je huis is onzin, ja tuurlijk gaat je energie rekening naar beneden maar het is geen noodzaak.
      De Daikin Altherma 7kW monoblock stookt je hut in no time warm.
      Tip: vervang je radiatoren voor Jaga radiatoren
      , Super efficiënt en geschikt voor LT warmtepompen.

      Voor mijn tapwater heb ik een 200liter Fujitsu warmtepomp boiler gekocht werk perfect en super zuinig hem. 1,2 kW stroom per dag, iedere dag heet water voor €0,35..

      Eat this ING prutsers en leugenaars.

      • H. Pereboom schreef:

        U heeft dus waarschijnlijk al wel een super goed geisoleerd huis.
        Als u een vergelijkbare 1000M3 aardgas zou gebruiken voor verwarming, dan moet uw warmtepomp al een rendement hebben van COP7 (gemiddeld per jaar) om met 1240 kwh een warmtepomp deze energie aan warmte te laten leveren. Voor de warmtepomp die u heeft wordt door de fabrikant maximaal COP5 opgegeven met een gemiddelde van COP3 gemiddeld in een jaar, daar haal je dus geen vergelijkbare verwarming mee van 1000M3 aardgas per jaar en een huis dat nog veel minder verbruikt is heel klein en pot dicht, klopt dat?
        O ja, een COP3 geeft GEEN besparing van CO2 bij de centrale die de elektriciteit in uw huis aflevert, omdat dit met een rendement van ca 30% uit uw stopcontact komt. Ik begrijp uw verhaal dus helemaal niet.

      • roel timmermans schreef:

        Beste Dick,
        Geweldig dat je Daikin monobloc het zo goed doet? Gasmeter helemaal o?
        Hoe douche- en tapwater?
        Ik zou graag van je weten of je huis nieuw gebouwd is.
        Zelf vrijstaand huis uit 1985, nu met HR++ en nageisoleerde spouwmuur.
        Zou je weer een Daikin kiezen of bijv. Nibe F2040

    • Andrea schreef:

      Heb je een lening nodig? Persoonlijke lening? Zakelijk krediet? Hypothecaire lening? Landbouwfinanciering en projecten? Wij verstrekken alle soorten leningen tegen een rente van 3%! contact email;
      andreafrasca1@yahoo.com
      Whatsapp +31 6 51026462

    • Andrea Frasca schreef:

      Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten nieuw leven in te blazen? Renoveer het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw? Huren ? koop je een auto voor de bruiloft? Zet een schuld? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten per e-mail contacteren.
      andreafrasca1@yahoo.com
      Whatsapp +31 6 51026462

  2. Menno van Eck schreef:

    Vreemd genoeg wordt er gesproken van een min van 9000 Euro en die is HOGER dan de bruto prijs van mijn Warmtepomp in 2016 (die was namelijk 7000 Euro). Ik vermoed dat ING de berekening maar eens moet publiceren.

    • Willem schreef:

      Een cv ketel kan je niet 1op1 vervangen door een warmtepomp, de woning moet eerst geschikt gemaakt worden voor lage temperatuur verwarming en dat loopt vaak nogal in de papieren, dan is €10k kosten nog niks.

  3. T schreef:

    Tja. als ze subsidie hoger maakt wordt WP ook duurder .. Zelfde principe als lage rente en 0.0 % eigen inleg bij aankoop huis. Dat maakt huizen 20-30% duurder dan in Duitsland.

    • tim schreef:

      T, jouw opmerking geldt enkel voor inherent schaarse goederen zoals huizen, niet voor warmtepompen waarvan er een oneindig aantal kan gemaakt worden. Hogere subsidie zorgt net voor meer aankoop, meer producenten, meer concurrentie en uiteindelijk lagere prijs. Dat is net het concept van groene subsidies…

    • Marcel van Vugt schreef:

      Goed gezien, doordat er meer geld beschikbaar is wordt de prijs gewoon verhoogd. Duitsland grensgebied kosten ca . 65% van de nederlandse prijzen. Da’s niet zomaar. Zwalkend beleid en geen mogelijkheden schroeven op dit moment prijzen in gewilde gebieden naar 4 ton voor een rijtjeshuis. We worden gewoon gemolken.

  4. Melvin glezer schreef:

    Ben wel benieuwd naar de cijfers …. wel dan niet gefinancierd.

  5. Jaspert schreef:

    Als je nuttiger gaat bekijken, dan kan je beter kijken naar elektrische CV, of naar zonneboiler, want warmtepomp is ten eerste duurder in aanschaf vergeleken met elektrische CV, en ten tweede onderhoudsgevoelig, dus dan staat er vaker een service-monteur bij de deur, dus dan ben je ook vaker geld aan kwijt !!!

  6. Nico schreef:

    Beste Martin,
    Is die 100 euro goedkoper uit per maand Inc je afschrijving en verwachte onderhouds kosten van de zonnepanelen en warmte pomp?
    Kan het me bijna niet voorstellen.

  7. stuffie schreef:

    Verduurzamen is altijd een goed idee, wat het kost (in euro’s) is minder belangrijk.

  8. Erwin schreef:

    € 9000 subsidie dat is een lachertje…wij bieden Immergas hybride warmtepompen aan welke door de installateur geplaatst worden voor tussen de € 7000 en € 7500 voor een 10 kw toestel.
    Je hebt dan een nieuwe ketel en warmtepomp, daar gaat nog € 2200 subsidie van af dus met € 9000 subsidie ga je heel veel mensen blij maken..

  9. Cees Bakker schreef:

    De ING bank snapt niets van de energietransitie. Niemand zegt dat die gratis is. Maar wel noodzakelijk. Ik heb precies gedaan wat ING afraadt. En ben erg blij met de warmtepomp.
    Daarvoor had ik 12 extra PV panelen geplaatst, waardoor ik nu gratis stroom en warmte heb. En geen gas meer dat steeds duurder wordt! Kosten ca 35 euro per maand meer kwijt in een gemiddelde winter. Nu nog, maar dat wordt elk jaar minder!

    • Rudiger schreef:

      Correct Cees,

      Bij het lezen van de titel krijg ik al de rillingen:
      Is woningverduurzaming een rendabele
      investering of een kostenpost?

      Hallo ING, wakker worden. We gaan van het aardgas af. Het is geen financiële keuze meer of we het een investering of kostenpost noemen. Of wat het euro’s oplevert in de toekomst.

      Als de overheid de prijs van het aardgas vertienvoudigd tot in 2030 is die hybride warmtepomp ook een desinvestering.

      Belangrijk is om helder te hebben welke maatregelen zijn mogelijk voor de woning of gebouw, welke hebben nu effect en zijn betaalbaar ( no- refter). En welke maatregelen ( investering) doe ik gefaseerd op termijn. Zodat het betaalbaar blijft én past in de nog op te stellen gemeentelijke wijk uitvoeringsplannen ( wup-pies).

      Deze stappen kun je nemen op woning niveau of voor je hele vastgoedportefeuille.

      Dus isoleren en PV zijn altijd zinvol en op termijn noodzakelijk.
      De keuze van warmtepomp of warmtenet is afhankelijk van de wup-pies.
      En als je dat nog niet weet, informeer bij je gemeente.

  10. Johan schreef:

    Cees, dat je nu compenseert met je zonnepanelen is mooi. Maar je weet toch dat vanaf 2023 dat elk jaar een stuk minder wordt naar helemaal 0?

    Straks moet je gewoon het volle tarief betalen van je elektriciteit wat de warmte pomp gebruikt in de avond en winter.. en wat je zonnepanelen je opbrengen krijg je een schijntje van terug..

  11. Mark schreef:

    Tja…. er zijn altijd mensen, bedrijven of instellingen het niet eens met wat een ander zegt, doet of berekend.
    Das met deze tekst en reacties niet anders
    Zelf denk ik dat er altijd iets wel en niet klopt.
    Volgens mij, willen “we” allemaal te snel. Dat kost geld, energie en stress.
    De overheid moet op de rem trappen en “ons” de kans geven te ontwikkelen. Niet zoals het nu gaat. (Subsidie, belasting verhogen en elkaar gekmakend)

  12. Mark schreef:

    Gratis van het gas af is nooit een optie geweest. Vreemd dat we maar blijven vergelijken met een techniek (HR-ketel) die gaat verdwijnen. Op die manier komt het nooit uit. Het gaat erom dat we snel moeten beginnen met het verminderen van onze CO2 uitstoot en dat daarbij ook nog het comfort in onze woningen wordt verbeterd is mooi meegenomen. Maar dat kan niet gratis…

  13. tim schreef:

    T, jouw opmerking geldt enkel voor inherent schaarse goederen zoals huizen, niet voor warmtepompen waarvan er een oneindig aantal kan gemaakt worden. Hogere subsidie zorgt net voor meer aankoop, meer producenten, meer concurrentie en uiteindelijk lagere prijs. Dat is net het concept van groene subsidies…

  14. Erik sanders schreef:

    Ik ben het totaal niet eens met dit artikel, ook wij hebben tijdens de bouw van ons huis wat bijgeleend om de warmtepomp te kunnen financieren. icm met een mooie belasting teruggave.
    Op dit moment zijn onze netto stroomkosten per maand 50 euro, alhoewel we 16 zonnepanelen hebben.
    In mijn vorige vergelijkbare nieuwbouwwoning zaten we maandelijks op 130 euro.
    Als je de kosten voor het ‘geleende’ hierbij optelt kom ik op 105 euro uit, wat 25 euro bespaard (nu), dus over 10 jaar nog veel meer.

  15. C. den Hoedt schreef:

    Mensen moeten niet zo stellig zijn dat de gasketel zal verdwijnen. Dat is verkeerd wensdenken. De realiteit is dat na het beeindigen van leveringsmogelijkheid aardgas er geen gas meer zou zijn. Zo goed de naar mijn smaak nog inferieure electrisch aangedreven nog niet uitontwikkelde warmtepomp zo goed is ook nog niet het eindoordeel over waterstof gas te oordelen. Eigentijdse mondige mensen moeten wat te kiezen hebben en niet in 1 schapenhok gedreven worden. Zo is het stelselmatig verhogen van de aardgasprijs een overheid onwaardig. Het is ronduit burgers pesten die legaal anders wensen te handelen dan de overheid wenst . Kleinzielig ! OP naar een volwaardige democratie.

  16. Johan schreef:

    Waarom denken mensen dat warmte pompen zoveel goedkoper worden?
    het is geen nieuwe techniek he… Concept bestaat als decennia, er worden al decennia warmtepompen gemaakt en geïnstalleerd, ik heb er ook al jaren 1 mijn huis, alleen noem ik het een Airco (en gebruik het alleen maar voor koeling, want op die plek ben ik geen warmte nodig in de winter)

    Maar goed het ergste vind ik nog steeds en er zijn hier nu al een aantal personen die daar gebruik van maken.. Dat de overheid tegen ons zegt, installeer een warmtepomp en compenseer dat met zonnepanelen.. Nu hebben mensen dat gedaan (zie commentaren hierboven) en zegt nu de overheid, saldering gaat er af..
    Tja… Dan heeft het dus geen zin meer om zonnepanelen te hebben ter compensatie van de warmtepomp, natuurlijk is het een prima idee om ze te hebben, ik heb er ook 6 al jaren boven op mijn dak in zuid opstelling, en nu net deze maand nog 8 in een oost-west opstelling op de garage.. (die niet echt rendabel staan want bv nu met volle zon zitten ze net in de schaduw, deze panelen werken pas echt van april tot oktober…)

    Het stomme is dat wij van het gas afgaan terwijl onze buurlanden er net opgaan… dus wat is logisch hieraan?
    Daarnaast wordt het merendeel van de energie in nederland gewoon met CO2 uitstoot op gewekt, en zijn alle groene alternatieven zeer willekeurig (wind en zon). Dus wij moeten er altijd wat naast hebben wat altijd levert…

    Dus ik zeg al jaren, gewoon een aantal grote nieuwe kerncentrales bouwen in nederland, elektrisiteit op wekken, rest warmte de woningen in en we zijn klaar.
    Ja daarnaast alle daken volgooien met zonnepanelen, nee geen bouw, landbouw, natuurgebieden daar voor gebruiken, we hebben genoeg daken.

  17. Hein schreef:

    Over zonnepanelen: ons verbruik is 2500kwh, en onze panelen leveren 4000kwh op. Dus tot 2027 ontvangen we de volledige saldering.
    Oftewel, leg meer zonnepanelen op je dak dan nodig is om je verbruik te compenseren. Dan kun je langer van de salderingsregeling genieten.

    • Johan schreef:

      ik hoop voor jouw dat je gelijkt hebt, maar ik denk dat je bedrogen gaat uit komen..

      Mijn gok is dat dit gebeurd in 2023 als je de eerste +/-10% niet meer mag salderen.

      2500KWh totaal verbruik dat kun je dus nu 100% salderen, maar dat mag dan nog maar 90% dus je saldeert in 2023 nog maar 2250KWh
      de rest dus 250 + 1500 extra = 1750 krijg je maar een kleine vergoeding voor (wordt nu gesproken van 3 tot 10 cent? het is afwachten wat dat wordt)

      nog een jaar later is er dus weer minstens 250KWh af dus saldeer je nog maar 2000 en krijg je dus voor de helft een vergoeding..

      En nu ga ik uit van 10% per jaar voor mooie ronde getallen maar het gaat nog iets harder onder uit (zeker 11%)

  18. Cees Bakker schreef:

    Tot 2023 saldeer ik wat ik niet zelf gebruik. Daarna wordt dat jaarlijks 10% minder. Maar dan is de top van mijn lening af en de gasprijs hoger. Ik ga verdienen, hoewel het mij daarom niet te doen was. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Dan blijf je toch lekker (elk jaar duurder) gas stoken! Veel plezier!

  19. Koos schreef:

    Beste Johan!
    Ondernemen is risico nemen! Toen ik in 2016 zonnepanelen liet plaatsen werd er gelijk zoals jij gereageerd dat de salderingsregeling medio 2020 zou aflopen, met een gelijk sommetje als jij opgaf! Ik heb het toch gedaan en alles wat ik na 2023 verdien is netto! Doch ik den k dat de saldering nog wel ff aanhoud
    Zo zie je ondernemen!

    • Johan schreef:

      mijn eerste 6 panelen zijn van 2012.
      Deze maand nog 8 panelen er bij gezet
      Maar ik ga er nu al we van uit dat ik daar maar 3 jaar vol saldering voor heb
      Dat saldering er afgaat is nu wel zo zeker als het maar kan, of een nieuwe regering moet het echt weer over een andere boeg gooien…

      Tuurlijk verdien je nog wel wat, maar dat is echt een stuk minder en het gaat 2 kanten op he.. Wat je niet meer kunt salderen moet je plotseling weer de volle prijs voor betalen… Dus ja ze brengen nog wel wat op maar je kosten worden een stuk hoger..
      Maar goed vanaf 2023 wordt dus de vaatwasser en wasmachine niet meer snachts aangezet, dat gaat altijd overdag aan.. (en dat soort dingen)

      Probleem is ook een beetje dat als je elektrisch gaat rijden, dit voor de meeste mensen ook weer een probleem is om je eigen zonnepanel te gebruiken. De meeste mensen gaan smorgens weg en komen savond weer en willen dan de auto laden.. Dat gaat dus ook niet meer

      Maar misschien is er een batterij oplossing voor dat, dat je de energie van de dag opslaat in batterijen en dan je auto (en eventueel een warmptepomp) dan daar weer mee laad…
      Maar dat zal geen goedkope oplossing zijn, zeker niet de eerste jaren. Batterij techniek is een tricky business en veranderd niet echt drastisch de laatste 10 jaar..

      Dat saldering er afgaat lijkt me veel waarschijnlijker dan dat de gas prijs echt enorm omhoog gaat. Probleem met dat is dat je in NL een hele grote groep hebt die niet makkelijk van gas afkomt en ook met een flinke verhoging behoorlijk in de problemen komen…
      Niet iedereen kan duizenden euro’s uitgeven aan dit, terwijl die investering maar langzaam weer jouw kant op komt.

  20. J.timmermans schreef:

    Ik heb sinds 3 jaar een warmte pomp, water/lucht, 9 kw Panasonic. Daarnaast 36 zonnepanelen. De warmtepomp kostte destijds 3200 Euro, aansluiten 1300 Euro. Alles bijelkaar, verminderd met BTW en subsidie een investering 12000 Euro. Ik gebruikte 2000 m3 gas inclusief tapwater en 6500 kw stroom. Nu nog 1800 kw stroom en 325 m3 gas voor tapwater.
    Ik betaald destijds 260 Euro per maand, nu 60.
    Heb nog een warmtepompboiler besteld, dan kom ik op 40m Euro per maand.
    De terugverdientijd bedraagt dus 5-6 jaar.

    • Johan schreef:

      Dus je gebruikte al 6500kw maar wat gebruikt je nu totaal echt nog?
      dus even zonder saldering gesproken?

      dus 1800 + zonnepanelen generatie van 1 jaar ?

      Wat voor terug verdien tijd heb je als je niet kunt salderen?
      dus praktisch alles wat je zonnepanelen genereren krijg je maar bv 5 cent voor en je totale elektrische verbruik moet je gewoon het volle pond (21 cent?) betalen?

  21. ruud schreef:

    Een algemeen onzin verhaal door een Alfa opgesteld.

    Begin met HR++, triple glas en isoleren van je woning, dan heeft de warmtepomp minder capaciteit nodig en is ook goedkoper.
    Een lucht\water warmtepomp (= airco) kost ruwweg 4x meer dan een CV ketel voor een redelijk geïsoleerd huis met vloerverwarming.
    Wanneer je dichtbij stromend water woont, zou ik vanwege minder geluid en hogere energie-efficiëntie (COP) kiezen voor een water\water warmtepomp.
    Op de internet website https://warmtepomp-weetjes.nl/ staat veel info voor de installateur en de gebruiker.

    Hieronder een eenvoudig vergelijk van de energieverbruik kosten van aardgas versus WP voor consumenten.
    1 m3 aardgas geeft 9 kWh thermisch en kost per 2020 € 0,80.
    2 kWh elektriciteit geeft met WP ook 9 kWh en kost € 0,44.
    De verbruikskosten zijn dus bijna 50 % lager prijspeil 2020.
    De verwachting is dat de aardgasprijs de komende jaren aanzienlijk meer stijgt dan deze van elektriciteit.

  22. Frans schreef:

    Deze hele discussie is niet nodig als we niet van het gas af gaan. Heel Europa schakelt over van kolen op gas!

  23. H. Pereboom schreef:

    Even een reactie op Dick en zijn reactie op de ING bank:

    U heeft dus waarschijnlijk al wel een super goed geisoleerd huis.
    Als u een vergelijkbare 1000M3 aardgas zou gebruiken voor verwarming, dan moet uw warmtepomp al een rendement hebben van COP7 (gemiddeld per jaar) om met 1240 kwh een warmtepomp deze energie aan warmte te laten leveren. Voor de warmtepomp die u heeft wordt door de fabrikant maximaal COP5 opgegeven met een gemiddelde van COP3 gemiddeld in een jaar, daar haal je dus geen vergelijkbare verwarming mee van 1000M3 aardgas per jaar en een huis dat nog veel minder verbruikt is heel klein en pot dicht, klopt dat?
    O ja, een COP3 geeft GEEN besparing van CO2 bij de centrale die de elektriciteit in uw huis aflevert, omdat dit met een rendement van ca 30% uit uw stopcontact komt. Ik begrijp uw verhaal dus helemaal niet.

  24. H. Pereboom schreef:

    De ING bank heeft 100% gelijk !
    De meeste mensen weten niets van energie en al helemaal niet hoe ze dingen moeten uitrekenen.
    Blijkbaar zit bij ING iemand (waarschijnlijk meerderen) die dat wel kunnen.
    Bij elk rekenmodel dat ik maak moet er met een warmtepomp veel geld per maand bij.
    De energieprijs van elektriciteit is nu 3x hoger dan die van aardgas en als het rendement van een warmtepomp 300% is, wordt er geen CO2 winst gemaakt bij de centrale, dan is je veel goedkopere CV ketel de beste oplossing.
    Alleen al men in den haag de prijs van aardgas veeeeeel hoger maakt wordt het iets gunstiger, maar dat is misdadig voor gewone mensen met een beetje spaargeld en lenen is niet voor iedereen een optie.
    Kortom, we worden allemaal enorm belazerd door onze eigen regering.
    Denkt u echt, als die ca. 4 % van de totale hoeveelheid CO2 die in de atmosfeer komt door mensen zou stoppen, dat enig effect zou hebben, de andere 96% gaat gewoon door, alleen heel naive mensen geloven in sprookjes. Heb ook net gemeten dat het daar boven minus 44,8 graden is en de IR straling naar het heelal enorm is, er zijn ook geen hete plekken gemeten door satellieten, laat u geen bak wijsmaken door de overheid en media.

  25. Cees Bakker schreef:

    Hr. Perenboom,
    Ik vrees dat u door uw ideologie de zaken met scheve ogen bekijkt. Dat blijkt duidelijk zoals u de invloed van CO2 beschrijft. 96% zorgt voor een stabiele situatie in een overig labiel evenwicht. Dat betekent dat de 4% ons klimaat leefbaar houdt. Dat moet vooral niet minder worden, want elke procent heeft dan 25% invloed.
    Als je dat niet ziet en CO2 dus onbelangrijk vindt zul je elke besparing op fossiele energie stuk rekenen.

    • H. Pereboom schreef:

      Best hr. Bakker,
      Ik heb geen ideologie.
      Een zogenaamd geloof in zaken lost niets op, het gaat om echte metingen en oorzaken.
      U gelooft in een labiel evenwicht? U is ook een wetenschapper? Welke studie?
      Ik wil niet dat de maatschappij onzorgvuldig is met onze aarde, dat wil natuurlijk niemand, maar bevooroordeeld een oorzaak aanwijzen heeft ook geen zin, het gevolg is dat honderden miljarden per jaar worden besteed aan minder belangrijke zaken. Als je natte voeten verwacht, verhoog de dijken, de oorzaak kan van alles zijn, dus eerst windmolens bouwen is niet zo handig, vooral omdat centrales daardoor nog meer brandstof gaan gebruiken.
      Ook bomen kappen en verbranden in een centrale is een volledig onzinnige zaak (CO2 uitstoten en niet meer opnemen) zoals u weet.
      CO2 is geen gif en noodzakelijk voor alle leven op deze planeet.
      dr. Willam Happer en Freeman Dyson, (gepensioneerde wetenschappers) zijn niet de eerste de beste die een menig hebben over CO2.
      U denkt toch niet, dat bv. Jesse Klaver er meer verstand van heeft dan zij?
      Helaas worden dit soort mensen meer geloofd dan de serieuze.
      Genoemde wetenschappers hebben zeker geen ideologie, maar zijn serieuze wetenschappers, zoals er ook in Nederland zijn.
      Wetenschap doet niet aan democratie, Albert Einstein berekende de expansie van het heelal, maar de rest van de wereld geloofde in een statisch heelal.
      Toen heeft ie zijn kosmische constante toegevoegd en noemde dat zijn grootste blunder na het bewijs van Hubble. Zijn blunder was dus, dat hij de rest van de wereld had geloofd. Wat de rest van de wereld dacht was dus volledige onzin.
      Zo gaat dat in de wetenschap en niet zoals Frans Timermans beweerde, dat de meeste stemmen gelijk hebben (zie youtube)
      Als het ergens warmer is dan normaal, wordt dat altijd extreem en een record genoemd, maar is gewoon het weer, dat altijd zal blijven veranderen. In 1983 was er een plaatselijk kouderecord van minus 89 graden in Rusland en in 2018 minus 97,7 graden op de zuidpool, dat is ook plaatselijk weer en heeft ook niets te maken met globale koeling, maar werd niet genoemd in de media zoals zo veel niet wordt genoemd, behalve de enorme koude in noord Amerika, wat ook gewoon weer was,daar kon men even niet onder uit.
      Ook bosbranden, tornado’s en zeespiegel stijging worden zeer onjuist weer gegeven in de media.
      Volgens Al Gore waren we nu al aan het zwemmen en nog veel meer van die onzin (het is ook een wetenschaper). Zijn persoonlijk gedrag bewijst duidelijk dat hij zijn eigen uitspraken niet gelooft en is schandalig net als van diverse schreeuwers in Nederland.
      Geen idee waar mensen met hun gedachten heen willen, schreeuwende moeders die denken dat hun kinderen straks geen leven meer hebben, protesterende schoolkinderen die weer een dagje vrij hebben, nu weer de stikstof die onze maatschappij ontwricht (welke metingen wijzen uit dat het wel erg ongezond is in Nederland?).
      Als je een leugen maar genoeg herhaald, gelooft iedereen het en het is vrijwel onmogelijk om mensen weer de waarheid te doen geloven, wie zei dat ook weer?
      Het is best interessant om eens te luisteren naar William Happer en Freeman Dyson en anderen, die niet meer afhankelijk zijn van overheids bemoeienis.

  26. Cees Bakker schreef:

    Zo, u hebt weer lekker de gelegenheid aangegrepen om uw onzinnige denkbeelden te verspreiden. Teveel verkeerde films gekeken en verkeerde oude ex-wetenschappers van verkeerde vakgebieden geloofd. En maar roepen dat iedereen gek is die wat anders beweert. Tja, zo lust ik er nog wel een paar niet.
    Ik wens u veel inzicht.

    • H. Pereboom schreef:

      Beste hr. Bakker,
      Uit uw reactie blijkt, dat u deze mensen totaal niet kent en gevangen zit in uw vooroordelen.
      U verdiept zich waarschijnlijk nergens in als u deze mensen niet eens kent, laat staan begrijpt.
      U bent weinig flexibel in uw gedachten.
      U lijkt te horen tot de gelovers in buitenaartse wezens die graancirkels maakten en de echte makers ervan niet geloofden, jammer.
      Als u vindt dat mijn argumenten onzinnig zijn moet u met een zinnige opmerkingen komen die zaken weerleggen, maar geen loze kreten.
      O ja, het zijn uw woorden dat iedereen gek zou zijn, niet de mijne.

  27. LOANS schreef:

    Heeft u financiële hulp nodig? of een lening van welke aard dan ook nodig? Zo ja, hier is uw hulp, wij zijn hier om uw dromen waar te maken om een lening te krijgen. We geven alle soorten leningen, zoals educatieve lening, zakelijke lening, woninglening, landbouwlening, persoonlijke lening, autolening en andere goede redenen met een betaalbare rentevoet van 3%. Neem nu contact met ons op (lendinhome@gmail.com) voor meer informatie.

  28. loans schreef:

    Heeft u financiële hulp nodig? of een lening van welke aard dan ook nodig? Zo ja, hier is uw hulp, wij zijn hier om uw dromen waar te maken om een lening te krijgen. We geven alle soorten leningen, zoals educatieve lening, zakelijke lening, woninglening, landbouwlening, persoonlijke lening, autolening en andere goede redenen met een betaalbare rentevoet van 3%. Neem nu contact met ons op (lendinhome@gmail.com) voor meer informatie.

  29. Adrian Bayford schreef:

    Goedendag

    Heeft u voor alle doeleinden een lening nodig? Heeft u een financieel probleem? Bridge Finance Service is gegarandeerd door financiële dienstverlening aan klanten tegen een gunstige rente. Onze leningen zijn eenvoudig en snel. Neem vandaag nog contact met ons op om de lening te krijgen die u nodig heeft. We kunnen elke lening met een rentepercentage van 2% matchen aan uw budget. Als je interesse hebt, neem dan contact op met (adrianbay0008@gmail.com)

  30. MarkS90 schreef:

    Dit topic wordt steeds dommer. En dan zijn er sukkels die denken dat ze kunnen adverteren met leningen.

  31. Adrian Bayford schreef:

    Goedendag

    Heeft u voor alle doeleinden een lening nodig? Heeft u een financieel probleem? Bridge Finance is gegarandeerd door financiële diensten te verlenen aan klanten tegen een gunstige rente. Onze leningen zijn eenvoudig en snel. Neem vandaag nog contact met ons op om de lening te krijgen die u nodig heeft. We kunnen elke lening met een rentepercentage van 2% matchen aan uw budget. Als je geïnteresseerd bent, neem dan nu contact op met (adrianbay0008@gmail.com)

  32. Mr Lake schreef:

    Getuigenis hoe ik mijn financiële zorgen beëindig

    Tot ziens iedereen, we verstrekken leningen aan particulieren, bedrijven en samenwerkende instellingen. Ik ben mevrouw Cassie Zion. Ik woon in Ohio en ik ben een gelukkige moeder vandaag, ik wil meneer Lake Bell bedanken voor de leningaanbiedingen, een godvrezende man .contact hem via: lakebell256@gmail.com

    Vriendelijke groet

  33. Alja Kurthuis schreef:

    Ik ben Alja Kurthuis, ik ben een alleenstaande moeder hier in Amsterdam, ik wil getuigen over een echte geldschieter die me heeft geholpen met een lening voor de behandeling van mijn dochters en voor de kerst is hij de heer Matthew Ryan, hij is betrouwbaar, iedereen daarbuiten die een lening nodig heeft, moet contact met hem opnemen via matthewryan12122@gmail.com
    vriendelijke groeten

    Alja Kurthuis

  34. MarkS90 schreef:

    Wordt hier nog wel eens gemodereerd of wordt de site steeds meer een speelbal van losers?

  35. Franca Woller schreef:

    Vraag nu uw persoonlijke of zakelijke lening aan met een betaalbaar tarief van 2% rente met 100% garantie. Vraag nu aan en verkrijg een lening binnen 48 uur na goedkeuring. Neem contact op met het e-mailadres van het bedrijf: [Lendup.credit01@gmail.com]

    E-mail ons op: Lendup.credit01@gmail.com

    Beste wensen

    FRANCA WOLLER

  36. john schreef:

    Bent u op zoek naar een lening voor een bedrijf of project met een rentepercentage van 3%, neem dan contact op met Express Finance Lening Firma, expressfinanceloan1@gmail.com

  37. Lynda Kurtz schreef:

    Getuigenis, getuigenis !! Certificaat!!!

    Ik wil zien hoe God dokter Pedro gebruikt om mij te helpen bij een nieroperatie. Lynda Ik kom uit Spanje en ik heb mijn nierarts Pedro-ziekenhuis verkocht voor EUR 1000000 en de leeftijd van het formulier en ging akkoord met de voorwaarden en het snijden vond plaats in de Verenigde Staten, Holy Madrina-kliniek, ze hebben ook een filiaal in Europa, Nederland en Turkije“
    Voordat ik bang was, is het oplichterij of heb ik mijn leven verloren, maar nee, ze hebben de beste brede ervaring in de gezondheidszorg en ik smeekte een operatie na het einde van de 1000000 euro, je kunt ook puolimaksusi krijgen voorafgaand aan de operatie of een deel van het geld inkomen en ik ben erg blij dat alle financiële problemen voorbij zijn. Ik zou iedereen willen aansporen om vandaag contact op te nemen met Dr. Pedroin voor een nieroperatie.

    e-mail: holymadrinalclinic@gmail.com

    vriendelijke groeten

  38. MARCUS schreef:

    LENINGSKANS:
    Bent u een ondernemer, industrieel, handelaar of een andere persoon?
    met financiële problemen. U wilt uw bedrijf uitbreiden, u wilt een bedrijf starten, u heeft schulden die u moet terugbetalen, James Kelvin. Loan Service is het antwoord op uw vragen. U heeft nu de enige persoon die u kan helpen. Het is deze man, de heer James Kelvin. Neem contact met hem op via zijn e-mailadres: { jameskelvine28@gmail.com }, en u krijgt een lening voor het bedrag van uw vreugde……

  39. Doctor susan schreef:

    Dames en heren en volwassenen kunnen zich aanmelden voor ons donorprogramma waar donoren met hun DONORCERTIFICAAT kunnen doneren en beloond worden voor het redden van een leven

    We geven onze donoren $ 1187000 voor nier

    Donor die andere organen wil doneren, kan ook aangeven…

    Neem contact op met queensroyalhospital@gmail.com
    Voor meer informatie..

  40. lisa schreef:

    Ik heb gisteren een lening van 30.000 euro aangevraagd voor de ziekenhuisrekeningen van mijn zoon bij meneer Peter en vandaag is het geld op mijn rekening gestort. lening moet nu contact met hem opnemen via: am.peterhelps01@outlook.com voor meer info.

  41. lisa schreef:

    Ik wil de heer Norris debra bedanken voor het verstrekken van een lening. ik werd verschillende keren opgelicht toen ik een lening probeerde te krijgen totdat ik Peterhelps bedoelde die me een lening gaf ter waarde van 43000 euro. als u vandaag een geldschieter nodig heeft, neem dan contact op met de heer Peter en voorkom dat u wordt opgelicht e-mail:norrisfunds@outlook.com

  42. ann schreef:

    Ik wil meneer Peter heel erg bedanken. Ik was het slachtoffer van oplichting, maar toen ik een bericht zag over een lening over hoe een vrouw met drie kinderen een lening kreeg van meneer Peter, was ik overweldigd. Ik heb zojuist mijn lening goedgekeurd op 10 mei 2021 en mijn lening gekregen op 15 mei 2021. Als u zich in een financiële crisis bevindt, neem dan gerust contact op met deze particuliere geldschieter die een lening verstrekt tegen een rentepercentage van in totaal 2%. de wereld. Krijg uw legitieme lening bij de Mr Peter in Hours-aanbieding en verspil geen tijd met valse geldschieters. Neem nu contact met hen op via het e-mailadres peterhelps01@outlook.com Bedankt, ik ben dankbaar

  43. cooper schreef:

    good day,
    I want to share with you how I got my loan from mr peter at a rate of only 2% in 48 hours, no stress, if you are looking for a reliable loan company, I advise you to contact mr peter Finance directly through (peterhelps01 @outlook.com)

  44. petra schreef:

    Čestná a spolehlivá půjčka do 24 hodin
    Vážná nebankovní půjčka od 40 000 do 45 000 000 Kč, kde není třeba ručit nemovitostí. Je vyžadován pravidelný měsíční příjem a státní občanství České republiky. Osobní přístup ke každé aplikaci. Zaručuji vám rychlá a seriózní jednání. Celá půjčka, i se splácením finančních prostředků, do 24 hodin. Půjčku můžete také použít ke konsolidaci svých závazků. Vysoká propustnost schválených aplikací. Kontaktujte mě prosím: petrahelcova@gmail.com whatsapp +420723691859

  45. thomsonaliced schreef:

    Máte finanční problémy? Potřebujete půjčku na zahájení podnikání nebo placení účtů? Poskytujeme půjčky lidem, kteří potřebují pomoc. Přihlaste se nyní e-mailem: thomsonaliced175@gmail.com

    Děkuji, Bůh vám žehnej
    pan. Thomson

  46. Ale Hofstra schreef:

    Voor al uw financiële behoeften kunt u contact opnemen met:

    E-mail: ale_hofstra@hotmail.nl

    Whatsapp: +31645960627

    NB: U hoeft niets vooraf te betalen, het is gratis

  47. SosCredite schreef:

    Investitionsdarlehensangebot

    Wir bieten Finanzkredite und Investitionskredite für alle Personen an, die besondere geschäftliche Bedürfnisse haben. Für weitere Informationen kontaktieren Sie uns unter soscredite@gmail.com
    Von 5000 € bis 200.000 €
    Von 200.000 € bis 900.000 €
    Stellen Sie Ihre Anfrage
    Vielen Dank

  48. leningen nodig? Zo ja E-mail: richardcosmos5@gmail.com schreef:

    Goede dag, Heeft u een lening nodig? Zo ja, solliciteer dan nu. We verstrekken een lening met een rentepercentage van 2%, neem voor meer informatie contact met ons op via dit e-mailadres: richardcosmos5(a)gmail.com

  49. Hoffan Funds schreef:

    Heeft u een lening nodig E-mail: hoffanfunds@gmail.com

  50. Funds schreef:

    Heeft u een lening nodig E-mail: hoffanfunds()gmail.com

  51. teodora schreef:

    U wilt krediet om uit de impasse
    Banken veroorzaakt, door de afwijzing van uw aanvraag bestanden
    credits .u willen profiteren van een
    krediet voor de uitvoering van uw project, neem je
    activiteiten; Bouw je huizen Huis te huur of
    Appartement; Aankoop Huis Etc.
    Credit – Besparingen – Mutual heeft aanzienlijke kapitaal te kunnen worden toegekend:
    € 5000 € 10.000 tot € 7.000.000 … aan alle personen die in nood
    Financiële of particulers die een lening in de kortste periode.
    Als Ant om te beoordelen De rentevoet wordt opgenomen als Entre2%
    e-mail: teodoraandreea4@gmail.com

  52. Ale Hofstra schreef:

    Voor al uw financiële behoeften kunt u contact opnemen met:

    E-mail: ale_hofstra@hotmail.nl

    NB: U hoeft niets vooraf te betalen, het is gratis

  53. HANNA schreef:

    Hallo, Wij zijn gecertificeerd om de soorten leningen of enige vorm van de volgende financiering aan te bieden: Onderhandse lening? Zakelijke leningen? Schuld consolidatie lening? Uw woning verbeteren? Investeringslening? Kredieten beschikbaar? Persoonlijke leningen? Commerciële leningen? Gecombineerde lening? Consolidatieleningen? Als u geïnteresseerd bent, neem dan contact met ons op: {Pedrosalvador346@gmail.com} Dringende leningaanbieding.

    • Andrea Frasca schreef:

      Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten nieuw leven in te blazen? Renoveer het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw? Huren ? koop je een auto voor de bruiloft? Zet een schuld? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten per e-mail contacteren.
      andreafrasca1@yahoo.com
      Whatsapp +31 6 51026462

  54. Andrea schreef:

    Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten nieuw leven in te blazen? Renoveer het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw? Huren ? koop je een auto voor de bruiloft? Zet een schuld? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten per e-mail contacteren.
    andreafrasca1@yahoo.com
    WhatsApp +31 6 51026462

  55. Andrea Frasca schreef:

    Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten nieuw leven in te blazen? Renoveer het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw? Huren ? koop je een auto voor de bruiloft? Zet een schuld? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten per e-mail contacteren.
    andreafrasca1@yahoo.com
    Whatsapp +31 6 51026462

    • Roel Heeswijk schreef:

      Leningaanbod tussen particulieren Zeer serieus en snel binnen 24 uur!

      (roel.heeswijk@europe.com)

      Hallo, ik stel u een lening ter beschikking van € 2.000 tot € 900.000 tegen zeer eenvoudige voorwaarden aan iedereen die kan terugbetalen. Ik doe ook investeringen en leningen tussen allerlei soorten particulieren Ik bied leningen op korte, middellange en lange termijn Mail: roel.heeswijk@europe.com

  56. Claudia Klein schreef:

    Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, Mijn naam is Claudia Klein, ik ben geldschieter en ook financieel adviseur. Ik bied allerlei soorten leendiensten aan

    Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | en heb binnen 24 uur een lening op uw rekening omdat we over de hele wereld uitstekende leningservices bieden.

    We bieden allerlei soorten leendiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen en u kunt ook tot 15 miljoen euro lenen en we verstrekken leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

  57. MARIA schreef:

    Wij zijn een financiële instelling (leningen tussen particulieren). We bieden een scala aan leningen van 2.000 tot 500.000 euro met een rentepercentage van 2 tot 3% en een bankgarantie van 100%, geschikt voor alle serieuze behoeften. De lening wordt in een periode van 1 tot 15 jaar afgelost.
    Als je geïnteresseerd bent, kun je mij vertellen hoeveel je wilt lenen en hoe lang het duurt om de lening terug te betalen;
    Let op: dankzij ons kun je al je projecten uitvoeren en je doel in 2023 bereiken.
    Kom en ervaar voldoening en vertrouwen

    E-mail vdenmaria@gmail.com

  58. maria schreef:

    Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten een boost te geven? Het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw renoveren? Arbeidskracht ? koop je een auto voor de bruiloft? Schulden aangaan? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten via .
    E-mail vdenmaria@gmail.com

  59. van schreef:

    Bent u op zoek naar een dringende lening? of: om uw financiële activiteiten een boost te geven? Het interieur van uw appartement, uw huis, uw gebouw renoveren? Arbeidskracht ? koop je een auto voor de bruiloft? Schulden aangaan? Een project uitvoeren? Of om andere redenen, als u een lening nodig heeft, laat het ons dan weten via .
    E-mail vdenmaria@gmail.com

  60. geld nodig Neem contact met ons op; richardcosmos5@gmail.com schreef:

    geld nodig Neem contact met ons op; richardcosmos5(a)gmail.com

  61. een lening van 2% aanvragen Contact per e-mail:richardcosmos5@gmail.com schreef:

    een lening van 2% aanvragen Contact per e-mail:richardcosmos5(a)gmail.com

    • Roel Heeswijk schreef:

      Leningaanbod tussen particulieren Zeer serieus en snel binnen 24 uur

      (roel.heeswijk@europe.com)

      Hallo, ik stel u een lening ter beschikking van € 2.000 tot € 900.000 tegen zeer eenvoudige voorwaarden aan iedereen die kan terugbetalen. Ik doe ook investeringen en leningen tussen allerlei soorten particulieren Ik bied leningen op korte, middellange en lange termijn Mail: roel.heeswijk@europe.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.