
De installateur van de toekomst moet duidelijke keuzes maken; in techniek en ondernemerschap. Dat zegt de nieuwe voorzitter van Uneto-VNI in het maartnummer van Installatie en Sanitair. “De installateur van de toekomst hobbelt niet meer achter de klusjes.”
Vakblad Installatie en Sanitair nam Terpstra op zijn eerste werkdag mee naar Installatiebedrijf Verspeek, gerund door Installatie.nl-blogger Martijn Verspeek. De twee deelden hun visies over ondernemen en besturen. Hier kwamen een aantal opvallende parallellen en verschillen naar boven. Het verslag van dit gesprek verschijnt op 3 maart in Installatie en Sanitair. Hierin vertelt Verspeek over hoe hij zijn rol als installateur voor de toekomst ziet, en geven beide mannen aan hoe het technisch onderwijs beter zou kunnen en moeten.
Vakmanschap
Terpstra: “De komende jaren komt kwaliteit echt wel bovendrijven, daar ben ik van overtuigd. En ja, dat betekent dat er bedrijven zijn die het niveau niet aankunnen. Mijn vakmanschap en deze gedrevenheid wil ik op politiek en beleidsmatig niveau inzetten voor onze leden. Door kritisch maar bovenal ook authentiek te zijn. Maar wel altijd met de uitgestoken hand, en nooit met een gebalde vuist.”
Aandacht en vertrouwen
Terpstra: “De installatiequote in een gebouw is in korte tijd van 25 naar 40 procent. De installatiebranche heeft een belangrijke rol in de energietransitie die het land te wachten staat. “Dat betekent dat we ons niet meer in de hoek van sluitpost moeten laten drijven, op alle niveau’s. Maar dat betekent wel dat we een meetbare prestatie moeten leveren, en de verantwoording daarvoor moeten dragen. Aandacht en vertrouwen geven, maar ook verdienen.”
Een gratis proefnummer of voordelig (proef)abonnement op het vakblad? Klik hier.
er is weer een nieuwe voorzitter,de installateur moet keuze`s maken,wij als installateurs vinden dat de uneto vni eens keuze`s moet maken en meer naar haar leden komt,alleen die leden die veel geluid maken,daar komt de voorzitter wel,maar alle stille leden die krijgen een regiomanager die niets in te brengen heeft,kortom heren luisteren naar u achterban.
Er wordt al jaren geroepen dat er betere tijden aan komen voor de installateur, maar dat gebeurt steeds niet. Waar komt dat van? Installateurs zijn per definitie niet innoverend, op welk terrein dan ook. De meeste installateurs zijn volgend op wat de markt vraagt (klant) en wat de markt aanbiedt (leverancier). Daarnaast ontbreekt het in de installateurswereld aan lef om te innoveren op processen en logistiek. Kortom, er zal maar een enkele installateur profiteren van betere tijden, maar die hebben nu ook al goede tijden, en ook altijd gehad. De overige installateurs nemen niet de tijd en/of hebben geen kennis om hun producten te vermarkten, en zullen dus altijd als sluitpost blijven functioneren of “achter klusjes aanhobbelen”.