fbpx
Nieuws

Nieuwe kasten óver de grachten

Een technische maar vooral logistieke uitdaging: het bekende poppodium de Melkweg in Amsterdam heeft een nieuwe luchtbehandelingsinstallatie. In opdracht van Unica Building Services werd door OC Verhulst en Saan Industriële Verhuizingen de installatie vervangen.

Het bekende Amsterdams poppodium en cultureel centrum ligt in hartje Amsterdam. Het team had daar een uitdaging, want vanwege de kwetsbare kademuren kon er niet vanaf de weg gehesen worden. Saan regelde daarom een deel van het transport en het hijswerk middels een boot op het water.

Kwetsbare kademuren

Unica Building Services kreeg van de Melkweg opdracht om drie luchtbehandelingsinstallaties te vervangen. Deze luchtbehandelingskasten werden geleverd door OC Verhulst. De luchtbehandelingskasten zijn zogeheten Ecostars met geïntegreerde koeling en meet- en regeltechniek met een totaalcapaciteit van 45.000 m3/h.

De units op het dak aan de ene zijde van het pand konden met een torenkraan worden gehesen. Voor de andere unit, die in de tuin achter de Melkweg gesitueerd is, moest er een andere oplossing worden gezocht. Voor deze plaatsing kon Gemeente Amsterdam namelijk geen vergunning afgeven in verband met de strenge regels om de kwetsbare kademuren te beschermen. Deze verkeren in de omgeving van de Melkweg in een dusdanige staat dat het risico op schade bij het opstellen van een zware torenkraan te groot is.

Transport via het water

Normaal gesproken zou de kast, een plug-and-play installatie, volledig uit elkaar gehaald moeten worden, om weer opgebouwd te worden op de uiteindelijke locatie.

Saan Industriële Verhuizingen vond de oplossing en schakelde voor een deel van het transport Mokum Mariteam in. Dit bedrijf, dat transport over het water in Amsterdam verzorgt, beschikt over een speciale boot met een hijskraan, die het gewicht van de delen aan kan. De oude delen werden met het schip uit de tuin van de Melkweg gehesen en enkele tientallen meters verderop aan de kade gebracht. Daar zorgde Saan voor de afvoer van de oude materialen. Met de autolaadkraan van Saan werden de nieuwe LBK-delen op het schip geladen, die vervolgens de delen op het frame in de tuin werden geplaatst, waar medewerkers van OC Verhulst en Unica de montage verzorgden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.