Nieuws

‘Pas 9% gasinstallateurs 2019-proof’

2

Er is nog een hoop werk aan de winkel voor de wettelijke certificering voor installatiebedrijven die aan gastoestellen werken. Op dit  moment is slechts 9 procent van de bedrijven in de huidige situatie gecertificeerd. Halverwege 2019 moet de wettelijke certificering van kracht worden.

Dit staat in het wetsvoorstel dat minister Ollongren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De nieuwe certificeringsregeling voor werkzaamheden aan gasinstallaties gaat het bedrijfsleven rond de 20 miljoen euro kosten.  Installatie.nl zet hier de hoofdlijnen op een rijtje.

Vanaf half 2019 moeten alle installatiebedrijven die werk uitvoeren aan een gasgestookte installatie gecertificeerd zijn. De gecertificeerde bedrijven moeten er voor zorgen dat hun medewerkers vakbekwaam zijn, en moeten dit ook aan kunnen tonen. Om deze wettelijke verplichting mogelijk te maken moet de Woningwet worden aangepast, hierin zit ook het Bouwbesluit verankerd. Minister Ollongren heeft afgelopen week dit voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Hier zal in december over gedebatteerd worden. Volgens de minister wordt het voorstel breed gedragen in de markt, en wordt de uiteindelijke invulling van het voorstel ook werkbaar voor kleine bedrijven en eenmanszaken, een voorname zorg uit de branche.

Bedrijfscertificering

Het voorstel betreft een procescertificering die door certificeringsinstellingen uitgegeven en gecontroleerd dient te worden. Grofweg betekent dit dat elke installatie dan wel onderhoudsbeurt volgens een vastgesteld stramien moet worden uitgevoerd, en dat dit ook gedocumenteerd moet worden. De nieuwe regeling geldt voor bedrijven, niet voor personen. Wel moeten gecertificeerde bedrijven aantonen dat monteurs die aan gastoestellen werken vakbekwaam zijn. Uneto-VNI werkt hiervoor aan een Vakpaspoort.

Lastenverzwaring

Op dit moment voldoet 9% van de bedrijven aan die certificering, wanneer deze vandaag van kracht zou worden, schrijft de minister. De lastenverzwaringen worden uitgesplitst in eenmalige en structurele lastenverzwaringen. De eenmalige lasten (tussen 19,6 en 23,3 miljoen euro) bestaan voor het overgrote deel uit voorbereidingskosten en kennisname van de nieuwe spelregels. Deze verzwaring komt voor het overgrote deel op het bordje van installateurs. Uitgaande van ongeveer 14.000 w-installatiebedrijven in Nederland, betekent de gemiddelde lastenverzwaring een kleine 1500 euro per bedrijf. De structurele lastenverzwaring, waaronder bijvoorbeeld de extra tijd die nodig is om werk volgens het boekje uit te voeren, wordt becijferd tussen de 21,8 en 25 miljoen euro; deze zou voor een groot deel moeten kunnen worden doorberekend. Naar schatting wordt het monteren van een cv-ketel voor de consument straks 45 euro duurder, en het onderhoud van een ketel gaat 4,50 euro meer kosten, zo hebben de de opstellers van de certificeringsregeling grof berekend.

Strafbaar

Woningeigenaren zijn wanneer de wet van kracht is, verplicht om zich te informeren over de nieuwe regeling. Dit betekent dat zij een installateur in moeten schakelen die gecertificeerd is. Hiervoor moet een online register komen, en een helder en transparant beeldmerk. Certificerende instellingenals KIWA, TUV of Dekra worden door Binnenlandse Zaken ‘erkend’. Op dit moment kent de branche al het OK CV-label, dat qua systematiek een blauwdruk voor deze wettelijke verplichting zou kunnen vormen. Het uitvoeren van werk zonder certificering kan via het Burgerlijk Wetboek strafbaar worden gesteld. Gecertificeerde bedrijven die er met de pet naar gooien, kunnen geschorst worden of hun papiertje verliezen. Ook branchevereniging Uneto-VNI gaat bedrijven weren die werkzaamheden niet goed uitvoeren.

2 reacties op “‘Pas 9% gasinstallateurs 2019-proof’

  1. Richard schreef:

    Woningeigenaren zijn wanneer de wet van kracht is, verplicht om zich te informeren

    Maar zij kunnen verder alles naast zich neerleggen en iedereen inschakelen wie ze willen, ook de beun

    Pure geldverspillling doel? Zzpers uit de markt weren pure cartelvorming

  2. Helaas, zijn de cv ketels en andere gasketels en houtkachels voor iedereen te koop, dit zal niet veranderen, aangezien de wet zo is gevormd !
    Hiermee kun je de gebruiker en aankoper van gastoestellen niet tegenhouden !
    Uiteraard probeert Uneto-VNI weer een orgaan te worden, die wat te vertellen gaat hebben binnen Nederland, echter gaat dat weer ten koste van de bedrijven in de vorm van certificering, wat gaat inhouden dat Uneto-VNI audits zal gaan uitvoeren waarbij er mogelijk weer forse bedragen tegenover staan !
    Die mogen de kleine zelfstandigen weer gaan ophoesten en zogenaamd door berekenen aan de consument !
    Ik ben voor controle, maar niet als er veel geld tegenover staat die ik dan moet gaan betalen, voor een paar oude mannetjes die dan het elektrische gereedschap gaan keuren !
    OK CV heb ik behaald ! Keur netjes de gasleidingen na installatie van de cv ketel, of werkzaamheden aan een gasleiding, laat een logboekje ingevuld achter, en regel de cv ketel in !
    Wat gaat Uneto-VNI voor ons doen ? ( geeft u er ook iets voor terug )
    Uneto VNI willen het voor het zeggen hebben, maar uiteindelijk heb ik een hoop geld moeten uitgeven voor een OK CV cursus die alleen gebaseerd was op rookgaskanalen, sloeg werkelijk nergens op ! En was al reeds bekend bij de monteurs die aanwezig waren !
    Het leek wel of er een cursus snel in elkaar gemaakt was, om zogenaamd je competenties te laten zien !
    Jammer dat het hogere orgaan van Uneto VNI ( de politiek ) zelf geen competenties bezitten op ons werkterrein en naar mijn mening Nederland aan het opjutten is en zelfs gaan verplichten om aan de warmtepomp te gaan en cv ketels te verbieden !
    Heel nobel, maar ik vermoed dat het heel lang zal gaan duren, met zoveel miljoenen huishoudens !
    Ik ben echter wel voor de reductie van Co2 en een beter klimaat, maar vind het erg zuur om vrachtauto’s te zien overschakelen naar een andere brandstof omdat het in sommige gebieden niet mag en vervolgens een schoorsteen van een olie maatschappij te zien fakkelen, wij gasloos en de transsport karretjes bij Schiphol op rode diesel enz enz !
    Tom Donker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.