fbpx
Nieuws

Rioolbranche opent jacht op foute ontstoppers

Een collectief van een tiental ontstoppingsbedrijven opent de jacht op malafide rioolbedrijven, die exorbitante bedragen rekenen voor ontstoppingswerk.

De bedrijven gaan collectief klachten verzamelen, ze aanbieden bij de Autoriteit Consument en Markt en gedupeerde consumenten juridische en technische bijstand bieden. Ook hebben de bedrijven een gezamenlijke richtlijn over de werkwijze van een bonafide rioolontstopper. Het collectief heet Eerlijk Riool Ontstoppen, afgekort CERO.

De erkende rioolbedrijven hebben al jarenlang last van malafide bedrijven die ondernemers en consumenten duperen door werk te leveren voor torenhoge prijzen. De werkwijze is vaak hetzelfde: de schimmige bedrijven staan bovenaan in Google op veel gezochte zoektermen, en hanteren slinkse technieken om de klant klem te zetten bij een lekkage of verstopping: particulieren moeten vooraf tekenen, en er wordt een achteraf meterprijs voor inspectie of ontstopping met spiraalveer gerekend. Er zijn gevallen bekend waar klanten duizenden euro’s moesten afrekenen voor een klus die minder dan een half uur duurde. Ook doen malafide ontstoppers zich voor als erkende bedrijven.

Veel meldingen

Na bekendmaking van het initiatief zijn inmiddels honderden meldingen gedaan van malafide rioolontstoppers. Ook sluiten meer bedrijven zich aan bij het collectief, meldt Carrel Rutte van Riool.nl, een van de deelnemende bedrijven. “Het probleem is er al jaren, maar het wordt steeds erger.” Door de klachten te bundelen kan een jurist gemeenschappelijk gericht actie ondernemen, vertelt Rutte. Hiermee kunnen malafide bedrijven serieus aangepakt worden. “Niet alleen kunnen opgelichte klanten mogelijk hun geld terug krijgen, maar ook kan de Autoriteit Consument en Markt op basis van de meldingen bedrijven opsporen en beboeten.” Dat laatste is inmiddels al enkele keren gebeurd. Zo werd afgelopen november een ontstoppingsbedrijf voor €200.000 beboet voor het misleiden van klanten. Gedupeerden kunnen via de site hun rekeningen indienen.

Erkende bedrijven

De bedrijven in het collectief zijn lid van Techniek Nederland, dat bijvoorbeeld een eigen klachtenregeling heeft. De ‘erkende bedrijven’ hebben veel last van de ‘cowboys’ in de markt. “Deze bedrijven maken ons vak te schande. Erkende bedrijven zijn transparant in communicatie en werkwijze”, zegt Rutte. De initiatiefnemer van het collectief benadrukt dat het merendeel van de verstoppingen binnen het half uur op te lossen is, en dus lang niet zo prijzig kan zijn, zoals in het merendeel van de klachten naar voren komt.

Wat is een goed en eerlijk tarief voor het laten ontstoppen van een riool?
De rioolbedrijven in het collectief zeggen een gemeenschappelijke werkwijze te hanteren. Het tarief is opgebouwd uit een vast starttarief inclusief voorrijkosten, het eerste half uur arbeidsloon, gebruik van al het noodzakelijke materieel (verenmachine met spiralen, een hogedrukmachine en klein gereedschap) en BTW. Een reëel bedrag hiervoor is € 115,00 tot € 135,00 tijdens reguliere werktijden van maandag tot en met vrijdag. Buiten deze tijden moet een klant rekening houden met een toeslag van 50% tot 100% voor het deel arbeidsloon. In 95% van de gevallen kan de verstopping worden opgelost in het eerste half uur. Wanneer de monteur meer tijd nodig heeft, dan wordt dit eerst met de klant besproken. Pas daarna zal hij verder gaan met zijn werkzaamheden. Deze extra tijd wordt verrekend in delen van 15 minuten of in veel gevallen zelfs in kleinere tijdseenheden. Er wordt geen meterprijs voor gebruik van materieel in rekening gebracht. Eventuele vervolgwerkzaamheden als een camera-inspectie of reparatie van uw riool worden altijd vooraf besproken of door middel van een offerte inzichtelijke gemaakt.

Verschillende consumentenprogramma’s hebben de afgelopen jaren aandacht besteed aan malafide ontstoppingsbedrijven. Hieronder een item uit de uitzending van Max Meldpunt van 28 januari 2022 waarin ook het Collectief Eerlijk Riool Ontstoppen wordt toegelicht.

75 reacties op “Rioolbranche opent jacht op foute ontstoppers

  1. Ernst Barthen schreef:

    Bedankt Eddy voor het onder de aandacht brengen van dit probleem. Ook google en een aantal lead bedrijven werken mee aan deze oplichting. Google verdient ook heel veel geld aan advertenties door het plaatsen van deze oplichters bovenin de zoek resultaten. Als er nog goede ideeën zijn om dit soort praktijken aan te pakken zijn deze welkom op het platform van CERO.

    https://www.eerlijkrioolontstoppen.nl

    Bedankt namens Riool.nl

  2. Ernst Barthen schreef:

    Bedankt Eddy voor het onder de aandacht brengen van dit probleem. Ook google en een aantal lead bedrijven werken mee aan deze oplichting. Google verdient ook heel veel geld aan advertenties door het plaatsen van deze oplichters bovenin de zoek resultaten. Als er nog goede ideeën zijn om dit soort praktijken aan te pakken zijn deze welkom op het platform van CERO.

    https://www.eerlijkrioolontstoppen.nl

    Bedankt namens Riool.nl

  3. Anthony schreef:

    Het gaat om deze sites, die werken met één pagina op hun site die gemaakt word met divi. Zoals deze site hier boven. eerlijkrioolontstoppen.nl, spoed-loodgieter.nl. riool-bescherming.nl. alphen.loodgieterservice.nu.
    devries-riooldienst.nl
    riooldienst-mulder.nl
    ontstoppingsmeester.nl
    rioolkompaan.nl
    rioleringsbedrijfvanderspoel.nl
    loodgieter-jansma.nl
    uwregioloodgieter.nl
    Ontstopping-riool.nl
    En er staan veel geparkeerd domeinnamen
    Zoals ontstoppingsdienst 24.nl
    Er is ook geen bevestiging adres op hun site te vinden

  4. Johanan schreef:

    Klopt! Nog een site om de lijst aan te vullen
    sosontstoppingservice.nl

  5. Alle gedupeerden kunnen zich vanaf nu af aan ook melden op loodgieteroplichting.nl.

    Ook nog een nieuwe youtube uitzending:
    https://www.youtube.com/watch?v=i1YzCIIiAiY

  6. Lars schreef:

    loodgietersloket.nl mag ook mee op de lijst.

    • Mark Janssen schreef:

      Helemaal mee eens.
      Rekenen dubbel avond/weekend tarief a 450 euro, exclusief materialen.
      Als leek in de loodgieterswereld neem je het voor lief, maar een factuur van a 1400 euro…

      Zouden zogenaamd 24/7 bereikbaar zijn. Bel je ze terug, krijg je óf de voicemail server óf kom je in een loopje in het bandje van de telefoon.

      Juridische stappen zijn inmiddels ondernomen…
      Wees gewaarschuwd!

      • Harry schreef:

        Riooldienst Mulder.
        Kijk uit oplichters onder de mom van “spoed”:
        Heb Juridische stappen ondernomen

        • Willemien schreef:

          Hoe heb je actie gedaan?
          Ik ben vanavond door Mulder opgelicht. €1020 betalen voor 30 minuten. Zijn laptop moest hij opladen dus kon me vtv de prijs niet laten zien. Ik was alleen, tegen 2 mannen.
          Ik heb betaald

          • Anna schreef:

            Tegenoffensief gestart. Geen geld terug, maar wel veel irritatie en gedoe voor deze oplichters. Meedoen? Neem via pm of pb contact op. Wie weet gluren deze lui hier ook, vandaar.

  7. Ruud schreef:

    En I.L. Sanitair & Installatie uit Breukelen. Komt met een rekening van €1104,- voor minder dan een uur werk. ‘Spiraalkosten €70,- ex BTW per meter.’ Moet ik dat ding kopen dan….?

  8. Erwin Prins schreef:

    Ja, ook 1 keer per ongeluk Rioolkompaan over de vloer gehad . Veel praatjes, geen oplossing en wel 235 euro moeten aftikken.

  9. Ernst v Goor schreef:

    Riooldienst Mulder is ook zo’n oplichterorst 700 euro betalen om wc afvoer te spuiten aangezien we last hadden van riool vliegjes.
    Je raadhet al eas niet de oorzaak afboer vaatwasser was los, dit iet gezien door loodgietet aangezien deze niet in kruipruimte is geweest, alleen gekeken en zei dat alles goed was.

  10. Kristiaan schreef:

    Riooldienst Mulder heeft mij een ZZP’er gestuurd die voor drie kwartiertjes werk waarbij een simpele machine de moeite deed 3000 euro aftekende. Ik heb ze gebeld en ze zijn daar helemaal okee mee;

    “Ons netwerk bestaat uit kundige ZZP’ers en de prijzen die ze vragen zijn hun eigen zaak. U had toch een keuze?”

    Die keuze had ik niet. “Gaat een paar honderd euro kosten, meneer.” en daarna zonder de rem erop, zonder waarschuwing alle registers open. 350 euro erbovenop voor even de hogedrukreiniger aanzetten; hij moet er champagne doorheen hebben gespoten.

  11. P.Brouwer schreef:

    We hebben gisteren ook bezoek gehad van zo’n malafide bedrijf. Een rekening van €2800 onder naam van SRS onderhoud en service, terwijl op de site de naam Jansma staat met tel nr 0854017366.
    Hebben hun gebeld, omdat het probleem nog niet opgelost is. Wachten nu dat ze weer contact met ons opnemen

    • Arlette schreef:

      Oplichters zijn het die srs !!
      Hebben mij €2200 laten betalen voor een verstopte wc die na drie dagen terug hetzelfde probleem had. Zouden terug iemand langs sturen wat ik geweigerd heb en eraan toegevoegd dat ze hun factuur onwettig opstellen en ik geld terug wil. Hadden mij wijsgemaakt dat de verstopping 15 meter verder lag en de gemeente me de factuur zou terugbetalen. Allemaal leugens en bedrog ..Reageren niet op aangetekend schrijven.
      Uiteindelijk mijn wc probleem zelf opgelost.

    • Biswas schreef:

      Made us pay 1600euros for a clogged kitchen pipe. It is the same company –
      SRS onderhoud en Services.
      Also no customer service whatsoever.
      Nobody picks up call.
      Our VVE confirmed that we have been scammed.

    • Ellen Velda schreef:

      Hier vanmiddag ook opgelicht. Verstopping toilet. 2300 euro. Bij Jansma

  12. Joost schreef:

    Bij ons afvoer verstopt, in keuken, 085 stuurde monteur , kwam eerst kijken, wat voor personen er in huis zijn, toen kwam maddy zo zei hij te heten , met een makita boormachine om de gootsteen afvoer te ontstoppen, half uurtje werk, klaar, en wij 593 € achteruit , normaliter stap ik er niet in, maar we hadden haast dus betaald, monteur van Marokkaanse of Turkse afkomst, hoe dom kun je zijn,ik ben niet erg bang uitgevallen,, maar heb dus gewoon betaald,

  13. Robert schreef:

    Mijn moeder van 80 helaas ook opgelicht voor €2400 euro voor half uur werk. Ontstoppingsvrij.nl Ik doe graag mee met aan groep als we collectief iets gaan doen, en ga ook aangifte doen met mijn moeder bij politie.

  14. patricia schreef:

    Ook wij vanavond srs over de vloer gehad. ontstopping in wasbak. 1600 euro afrekenen, nou vergeet het maar, ben zo ontzettend boos geworden en uitleg geist. heb 150 euro betaald, en hem m’n huis uitgejaagd. en laat ze maar eens terug komen om verhaal te halen, lust ze rauw ben zo ontzettend boos!!!!

  15. Mark schreef:

    Voor veel geld de boot in gegaan door een criminele ontstopper: 560,- ,20 minuten, door lang naar toilet te gaan en prutsen aan ipad toch langer dan half uur opgeschreven. Door foute keuze van hem van een pompmondstuk (andere lag op 20 m.) Wou hij “extra pomp gebruik (90 euro)” laten betalen. Uiteindelijk 40 euro materiaal gebruik. Voor niets dus. Gebruik veer heb ik verboden, gelukkig maar. Alleen verstopping is niet opgelost…..op geen enkele wijze kom ik in contact met klachten of klantenlijn. Het is een schande. Mijn verhaal over list en bedrog is veel groter. Voel me machteloos. Ik wil alles doen om ze te ontmaskeren of te berechten.

  16. Daphne schreef:

    Wij zijn opgelicht door SRS onderhoud en service, Jansma.
    Zij hebben een loodgieter naar ons toegestuurd ” Ad onderhoud en installatie”.

    Hij heeft ons geholpen met een verstopte toilet. Wij moesten ter plekken een bedrag van €1475,35 afrekenen. Heel stom, maar gedaan omdat je je doodschrikt maar met een mond vol tanden staat (er werken hier alleen dames en wij hebben 0 verstand van loodgieters ect)

    We hopen dat deze loodgieter wordt gepakt.

  17. Zomaar iemand schreef:

    helaas vandaag opgelicht door: http://www.riool-bescherming.nl/
    (meer dan 500,- voor drie kwartier werk, helaas lees ik nu pas over dit soort malafide bedrijven)

  18. John schreef:

    SRS onderhoud en service Opgelicht! Helaas ook hier geen verstand van kosten voor ontstoppen van riool, minder dan half uur werk, prijs per meter berekend! 1.300 euro moeten aftikken. Ontzettend balen, maar door accuut probleem niet verder geïnformeerd. Harde les geleerd.

    • Adam schreef:

      8 oktober 2022 opgelicht door mulder ontstopping. Marokaanse loodgieter gestuurd. Vooraf dat de prijs 500 zou zijn en mss iets kon oplopen. Minder dan half uur bezig geweest . Uiteindelijk moest ik pinnen. Ik dacht zal wel iets van 500 zijn. Maar nee hoor zag achteraf dat ik 2100 heb gepind!Deze mensen moeten opgepakt worden en mij en de andere gedupeerde terugbetalen ! Schandalig dit!Ook ik lees nu over de maladife bedrijven!

  19. Aaltje schreef:

    Vandaag werden wij ‘geholpen’ door Safs sanitair & onderhoud (naam op de bon) via riooldienst Mulder. We moesten € 823,- aftikken en het probleem is niet opgelost. Morgen tussen 10:00-12:00 komt zijn collega die meer apparatuur heeft. We zijn benieuwd of het gaat helpen. Zag helaas nu pas deze site :-(.

  20. Abhishek Biswas schreef:

    scammed today by: http://www.riool-bescherming.nl/
    (I only now read about these kinds of rogue companies) who send SRS maintenance and service – Moroccan plumber sent. less than half an hour of work, price calculated per meter! 1,600 euros have to be paid. Very disappointed… Tried compaining to the polizie who couldn’t get involved as it was between civil parties. Dont know what to do next, someone needs to stop them and if possible get a refund. riool-bescherming customer care is also a scam unit, as they do not support or acknowledge its a scam, but on the other hand makes the victim feel they did something wrong.

  21. Lynn schreef:

    Hallo,
    1. Waar kan ik zijn melden? (fraude websites en bedrijven)
    2. Hoe kun je je verlies terugvragen?

    • Sara schreef:

      Vandaag ook opgelicht. Rekening van meer dan €1000 moeten betalen aan bedrijf loodgieter Jansma voor alleen ontstoppen met de machine. Rekende 80 euro per meter. Dit soort bedrijven moeten aangepakt worden en ga zeker hier aangifte van doen. Dit is diefstal en de consument oplichten. Zijn werkzaamheden stelde letterlijk niks voor en de machine deed al het werk.
      Dit is fraude en ze zouden aangeklaagd moeten worden.

  22. Barwasser schreef:

    Heb gister het riool laten ontstoppen ik moest 2800 euro betalen

  23. Ineke Martens schreef:

    21-11 monteur geweest om gootsteen te ontstoppen. 30 minuten geweest.
    Rekening 482.48.
    1 dag later afvoer weer verstopt. Bedrijf gebeld
    Wilde wel komen maar dan kwamen er weer kosten bij.
    Niet mee accoord gegaan. Toen verbrak monteur het gesprek.
    Dus we zijn opgelicht voor dit bedrag.
    Nr van het bedrijf is 085-8000541
    Nooit bellen dus.

  24. Annechien Kuipers schreef:

    Helaas, vandaag ook erin getrapt! Website zag er prachtig en betrouwbaar uit. Ook nr 085-8000541 http://www.rioleringsbedrijfhendriks.nl. Na twee minuten dat hij buiten stond bleek de verstopping niet verholpen. Ik vertelde hem dat en hij zei ja ik kom zo terug! En reed hard weg.. Sterker, we kregen er een lekkage bij! Bedrag 944 euro!! Voor nog geen half uurtje werk. Afstand van de verstopping was 2 meter, er werd 7 gerekend. Oplichters. Ik zou terug gebeld worden door een leidinggevende. Dit gebeurde niet en ik werd geblokkeerd. Ik ben zo ontzettend boos!! Ook op mijzelf.. Het e-mail adres is niet in gebruik. Waar kan ik terecht om deze oplichters aan te pakken?

  25. Dennis schreef:

    Wij zijn vandaag helaas ook opgelicht door rioleringsbedrijf Hendriks nr 0858000541. Minder dan 30 minuten werk, rekening van 420 euro en na klacht van mij uiteindelijk 360 euro, maar nog steeds onbeschoft hoog. De ontstopping werd gedaan met een oplaadbare schroef machine met veer waarvoor 150 euro in rekening werd gebracht. Wees gewaarschuwd, rioleringsbedrijf Hendriks zijn oplichters vooral nr 0858000541 en website http://www.rioleringsbedrijfhendtiks.nl mijden

  26. Sharon. schreef:

    Rioolbedrijf Mulder…. Hier helaas ook slachtoffer. 1000€ verder en de ontstopping is niet weg. Ze zouden terug komen voor de garantie maar nu al
    Twee dagen achter elkaar niet komen opdagen op de afspraak. Om gek van te worden. Juridische stappen zijn ondernomen ondertussen.

  27. carola schreef:

    https://www.rioleringsbedrijf-janssens.nl/?gclid=EAIaIQobChMIgfmvi8ia_AIV0PZ3Ch3BlgDhEAAYASAAEgITUfD_BwE

    Dit zijn vermoedelijk ook oplichters. Wilde ons per strekkende meter 70 euro laten betalen. We hebben hem weggestuurd. Maar voelen ons er onveilig door.

  28. Jil Teixeira Costa schreef:

    Ik ben ook opgelicht door riool dienst mulder. 900 euro moeten betalen voor een half uurtje werk. Ik heb aangifte gedaan en de politie zegt er werk van te kunnen maken wanneer meer mensen dit doen. Neem contact met me op wanneer je ook opgelicht bent, samen staan we sterk. (jilcosta@live.nl)

  29. Emmy de Weerd schreef:

    Goede middag
    Onder deze tekst heb ik de factuur geplaatst van de loodgieter die volgens mij een oplichter is. Ik hoop dat u met deze informatie uw strijd tegen de malafide loodgieters kunt voortzetten.

    Gisteren voor ons gevoel opgelicht.
    We moesten gigantisch veel betalen voor het gebruikte materiaal te weten de veer die zij gebruikten. Dat was zo duur volgens de monteur omdat de veer iedere keer na gebruik goed schoongemaakt moet worden en regelmatig moet worden vernieuwd.
    We hebben gezegd dat bij anderen volgens internet dit niet zo duur is, maar we wilden de verstopping ook opgelost hebben.
    We wilden eerst een factuur voordat we betaalden. DE MONTEUR ZEI DAT HIJ NIET EERDER WEGGING VOORDAT WIJ HADDEN BETAALD. EN NAM DAARBIJ EEN SOORT VAN ZEER STANDVASTIE HOUDING AAN. Een maand garantie kregen we en een garantie voor 6 maanden konden we bijkopen voor 135 euro. Dat hebben we uiteraard niet gedaan.
    De website waaronder we deze personen hadden gevonden was riool-bescherming .nl
    Op de website waren foto’s van loodgieters te zien. Allemaal blanke personen. De monteur die bij ons langskwam was een Turkse of Marokkaanse meneer. Daar heb ik uiteraard geen bezwaar tegen maar de vraag is waarom riool-bescherming.nl een ander beeld van zijn werknemers voorschotelt.

    Hierna volgt de factuur die ten name is gesteld van I.L. Sanitair en Installatie te Breukelen , Corridor 14.

    Factuur
    Bedrijfsnaam: I.L. Sanitair & Installatie
    KVK: 80382274
    BTW Nummer: NL220704338B01
    Klant
    xxxxxxxxxxxx Amersfoort
    Factuurnummer: 2023-15000044944
    Factuur start: 04/01/2023 11:02
    Factuur eind: 04/01/2023 11:47
    Opdracht BTW Aantal Prijs
    Starttarief half uur €33,39 1x €159,00 €159,00
    Voorrijkosten €7,35 1x €35,00 €35,00
    Spiraal kosten per 1 meter €134,23 8x €79,90 €639,20
    Totaal ex btw €833.20
    Totaal btw €174,97
    Totaal inc btw €1.008,17
    Opdracht:
    Leiding gereinigd leiding doorgepompt 10min gespoeld alles loopt weer goed door
    Ondergetekende verklaard hierbij akkoord dat ik gemachtigd ben de
    bovengenoemde dienst/diensten tegen betaling uit te mogen voeren. Het
    Gehele bedrag zal zoals overeengekomen onmiddellijk ter plaatse
    betaald worden. De betaling zal in contanten of per pin plaatsvinden.
    Over de mogelijkheid van lichte schade was ik geattendeerd den ik
    aanvaard dat de aansprakelijkheid is uitgesloten voor schade als gevolg
    van nalatigheid. De monteur is niet aansprakelijk voor schade of breuk
    in of aan u riolering.
    De werkzaamheden zijn zonder tekortkomingen uitgevoerd. De factuur
    wordt zowel op prijs als op inhoud geaccepteerd. De totstandkoming
    hiervan is duidelijk uitgelegd. De betaling zal direct ter plaatse
    plaatsvinden. Ik heb geen klachten over de werkzaamheden en de
    functies. Bij extra betaling van €150 recht op 6 maanden garantie,
    zonder extra kosten m.b.t. verstopping van dezelfde leiding.
    Handtekening start: Handtekening afgerond:

    • Tonny van de Groenendaal schreef:

      Beste Emmy,

      Mij is gisteren hetzelfde overkomen.
      Hebben jullie stappen kunnen ondernemen/ondernomen om jullie geld terug te krijgen? Zo ja hoe?

      • Jinke schreef:

        Beste Emmy en Tonny,

        Mij precies hetzelfde overkomen vandaag. Ook door IL Sanitair en Installatie. Hetzelfde bedrag.

    • Miriam schreef:

      Wij ook volledig ef in getrapt veel geld kwijt doet pijn dat ze zo gemakkelijk dit kunnen doen. Voel me ook zwaar opgelicht en druk om te betalen

  30. Sophie schreef:

    Vandaag is Rioolkompaan langsgeweest. Verstopte gootsteen in keuken: bijna 700,-. Zou met 2 meter verholpen zijn, uiteindelijk 8 meter geboord en gaf ons een “vriendenprijsje”. 79,- per meter.

  31. Pim Korver schreef:

    Vorige week ook te maken gehad met een.oplichter , probeerde me 1100 euro afhandig te maken na iets meer dan een.uur arbeid , na veel discussie heb ik 500 euro betaald , nog veel te veel , had na t opruimen en voor het afrekenen z n auto al gestart , denk om snel te kunnen vluchten als t te heet werd onder z n voeten . Helaas voor zijn welwillende broeders was het wel een marrokaanse jongeman . Had gebeld via een 085 nummer , hij opereerd onder de naam JLA service , Etten Leur .

  32. V.D. Koekkoeks schreef:

    Ook opgelicht. Ik voel me zo onwijs dom. Ja ik weet nu van al die malafide bedrijfjes. Maar totaal niet bij stil gestaan dat dit dus ook bij Rioleringsbedrijven ook voorkomt. Ik was helaas iets te goed van vertrouwen. Harde les en dure les geleerd dus.

    Maar bij deze. Gevonden via http://www.rioleringsbedrijf-laarhoven.nl
    tel. 085 8000534
    Het banknummer dat zij gebruiken is NL04 FNOM 0718 xxxxxx
    het gaat om een zogenaamd rioleringsbedrijf die werkt onder verschillende namen waardoor ze lastig te vinden zijn.

    We spraken van te voren een bedrag af van 300 a 400 euro voor de werkzaamheden. Nog veel te duur achteraf. Maar met regen op komst en wcpapier wat in de tuin dreef …. afijn.

    De 2 mannen (beide getint, Marokkaans??), wit busje zonder logo, waren binnen 40 minuten klaar en hadden het lef om ruim 2600 te vragen. Want verstopping zat wel 14 meter diep. Of vragen. Ik moest en zou gelijk betalen. Mocht via pin of cash. Ik gaf aan zoveel geld niet te hebben. Toen sloeg de hele sfeer om. Ze werden er niet vriendelijker op. Kreeg er een heel naar gevoel bij. Uiteindelijk uit pure paniek een deel betaald en ik zou de factuur nog wel thuis krijgen voor de rest….

  33. N. Joosten schreef:

    Let goed op als je op zoek gaat naar een bedrijf wat betreft riooltechniek/ontstoppingswerk aanbiedt! Vandaag ook telefoonnummer 085-8000534 gebeld voor reparatie afvoer buiten.
    € 240,00! Persoon donker getint 35 minuten werk verricht zonder het gewenste resultaat.
    Ook bij mij wit klein ‘caddy’ busje. Zowel de bank als politie gebeld. Zij kunnen niets voor je betekenen. Je geeft zelf opdracht tot werkzaamheden.
    Politie geeft aan dat het geen strafbaar feit is en dat je dit moet oppakken middels Civiel Rechtelijke Procedure? Hoe dan? Als je opnieuw naar dit nummer belt krijg ik bedrijf Mulder betreffende riooltechniek in Amsterdam?! Hij zegt van niets te weten?
    De betaling wordt afgeboekt aan Zettle_*Klusbedrijf AI, PAS011 Eindhoven.

  34. Livia schreef:

    Aangifte doen bij de politie. Heb ik nu ook gedaan. Zo kan je naar je bank en kunnen ze een fraude onderzoek doen en eventueel een geld terug naar fraude procedure starten…

    De politie zei mij, hoe meer mensen aangifte gaan doen, hoe sneller de politie er wel iets mee kan.

    Dus aub laat je niet afschepen. Doe je verhaal. Voelde je jezelf onveilig en bedreigd geeft dit dan ook aan. Alle gegevens helpen. Banknummers, kentekens, telefoonnummers.

    Samen staan we sterk. Dus iedereen… doe aub aangifte.

  35. Harm schreef:

    Gisteravond ook prijs.
    Rioolstop.nl
    Uurtje riool ontstoppen 910 euro, en later blijkt het probleem niet opgelost.
    Gebeld voor monteur zelfde avond vanwege het prutswerk, maar niet mogelijk.
    Voor de spiraalveer 45 euro per meter, bij mij dus 10 m.
    Oplichters zijn het.
    Site vandaag niet bereikbaar.
    Riool.nl nam wel de moeite om te komen, aardige man en prima service.
    Voor 210 euro de klus geklaard.
    Toppie dat bedrijf.

  36. Edje schreef:

    Jls service, ook van die vieze oplichters. Bij mijn demente moeder van 88 even wc ontstoppen, drie kwartier binnen en 500 euro laten pinnen.

  37. JGURAL schreef:

    Ze gebruiken verschillende websites en komen natuurlijk bovenaan de zoekresultaten. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Als mensen in problemen zijn maken ze daar misbruik van, met websites die er keurig en professioneel uitzien en ook nog met keurmerken die ze er bij plaatsen. Waarschijnlijk zijn de google en andere reviews die ze op hun website plaatsen ook nog eens vervalst. Eigenaren van deze keurmerken zouden ze juridisch moeten aanpakken. Hierbij een voorbeeld hoe deze website te werk gaan…

    http://www.rioolstop.nl
    https://vandijkloodgieter.nl

  38. S schreef:

    RSS loodgieter wat een slechte loodgieter is dat. Heel veel geld voor niets. Ze kopen hun plein-pouvoir internet om boven aan te staan en komen zo tussen RRS service te staan. Vandaag RRS op bezoek gehad probleem aangehoord en verstopping verholpen. Dus mensen let aub op met wie je in zee gaat:

  39. Johan de Koning schreef:

    Ook ik ben erin getuind.
    Voor een ontstopping kon ik mijn plaatselijke loodgieter niet inschakelen, omdat die op vakantie was.

    Loodgieter Jansma ingeschakeld.
    Die stuurde een loodgieter die het probleem niet heeft kunnen oplossen. Heeft een keukenkastje beschadigd en claimt achteraf dat de sifon al lekte bij aanvang werkzaamheden.

    Ik wilde de rekening eigenlijk niet betalen.
    Contact gehad met de organisatie, maar die wist alleen maar te vertellen dat de uitgevoerde werkzaamheden betaald moesten worden.
    De rekening kwam uit op € 730.
    Ik heb maar betaald.

    Toen ik de rekening via de mail kreeg stond daarop dat de werkzaamheden goed waren uitgevoerd. Niet dus.

    Met de Consumentenbond gebeld. Er valt niet veel aan te doen. Ik dien een claim bij ze in, maar verwacht er niet veel van.

    Ik heb ze nog een keer gebeld, maar toen de persoon die ik aan de lijn had doorhad dat het om mij ging, vertelde hij dat hij niets verder kon doen en dat een ander mij zou terugbellen.

    Waarschuwing: niet in zee gaan met dit soort bedrijven.

  40. Marjolein Diks schreef:

    Afgelopen vrijdag is 89 jarige moeder opgelicht door loodgieter-smits (https://loodgieter-smits.nl/) en Klusbedrijf 24 all-in (ook bekend onder I.L. Sanitair & Installatie) . “Even een verstopping verhelpen in de keukenafvoer van de gootsteen”. Na anderhalf uur werk presenteert hij – nog niet eens een nota- en zwart natuurlijk – het te betalen bedrag: 1068 euro en 86 cent. Schoften zijn het. Terugbellen doen ze niet, een factuur krijg ik niet, en mails worden niet beantwoord.

    Het lijkt keurig netjes geregeld op hun website, met ‘erkend loodgieter’, KVK nummer en 3 maanden garantie. En ja, je kunt pinnen, zegt de site, maar op de dag zelf is gemakshalve het pinapparaat kapot. Ze staan bovenaan in Google en zij hebben wél plek, terwijl je al drie loodgieters hebt gebeld die vol zitten tot half juli. Ja, als je 1100 euro opstrijkt in anderhalf uur, dan is een beetje reclamegeld om hoog in Google te komen natuurlijk ook geen probleem. We hebben er melding van gemaakt bij de FIOD en de politie.

  41. Maaike schreef:

    Beste allemaal, vandaag ook opgelicht door Jansma loodgieter. Zij konden direct komen 35 euro en dan doen ze een voorstel. 160 plus 60 per meter. Gladde types en leken heel aardig. Totdat ik ineens na ene half uur 1350 euro moest betalen. Ik reageerde geschokt en verdrietig en voelde natuurlijk al dat ik belazerd werd. Mijn man erbij gehaald, toon werd steeds dreigender (we halen de politie erbij, de deurwaarder, u bent de ergste klant, etc). Onder dwang direct moeten betalen (pin deed het niet). We mochten niet achteraf betalen, niet in delen. Deurwaarder moest erbij komen. We hebben uiteindelijk met heel veel gedoe eerst een factuur gekregen en daarna betaald. Nu zien we op google dat het oplichters zijn. Ik voel me zo belazerd

  42. Maaike schreef:

    Nog even een reactie. Ze hebben ook schade aangebracht aan het huis, ik heb nu lekkage in de keuken, water stroom naar beneden. Ze hebben dus echt zo slecht werk geleverd. Ik ga ze nu in gebreke stellen en juridische stappen ondernemen.

  43. J Geelen schreef:

    24 juli opgelicht door rioolontstopping jansma 511 euro betaald voor een verstopping had. Me. Vergist in telefoonnummer dacht dat ik rrs had gebeld. Komt een figuur met een wit busje,niks bij em alleen een vacuümpomp waar hij na achteraf bleek 200 euro voor rekende verder moest hij een emmer lenen, want zelfs die had hij. Niet. Moest overmaken naar elektro intern bv had ik nu een malafide elektro figuur of een malafide loodgieter heb nog al wat kontakten en heb inmiddels uitgevonden dat het Turks rot tuig is

  44. J Geelen schreef:

    Nog een reactie op mijn vorige bericht we zitten na 3 dagen weer met hetzelfde probleem dus voor 511 euro prutswerk gelukkig heb ik nu wel rss gebeld en komen maandag ,mijn echtgenote zei we hebben toch garantie mijn antwoord denk je dat ik rot tuig nog een keer bel kan je ook nog een steen door de ruit krijgen

  45. J Geelen schreef:

    Ben er inmiddels achter waarom ik me vergist zelf erg druk, garage de schooiers adverteren met RSR ipv RRS
    Als ik .de reviews lees over Rioolontstopping Jansma dan mag ik nog niet mopperen vwb het bedrag alhoewel belachelijk voor prutswerk toch heeft deze schijtturk ook nog wel geluk gehad want als hij nog veel gerekend had een telefoontje naar de zaak en ik denk dat hij voorlopig niemand meer opgelicht had

  46. Willemien schreef:

    Ik ben vanavond door “Mulder” opgelicht . Ik was alleen thuis, zij waren met z’n 2en. Zijn laptop moest nog worden opgeladen daarom kon hij de prijs niet vtv doornemen. Ik had niet om spoed gevraagd maar ze kwamen binnen 2 uur.
    30 minuten gewerkt, €1020 afgerekend

  47. JGeelen schreef:

    Vandaag RRS geweest keurige vriendelijke vakman ,had in een half uur alles opgelost moest het riool flink doorspoelen, dat dacht die sukkel vorige week met een vacuüm pompje te regelen ,deze oplichter reed trouwens in een wit busje zonder opschriften ,nette prijs. 115 euro

  48. Nina schreef:

    Gisteren ben ik op gelicht door Jansma loodsgieters, 2023 euro moest ik ter plekke aflevering. Ik was zo onder de indruk dat ik het allemaal heb laten gebeuren. Ze kwamen met zijn 2en en eigenlijk waren ze heel onduidelijk en ik heb me laten overrompelen. Dat kwam eigenlijk omdat ik in de veronderstelling was dat het het ontstoppingsbedrijf in Huizen was en ik dacht ook echt met hen een afspraak te hebben gemaakt. Ik kan haast met zekerheid zeggen dat ze ook opnamen met de naam van dit bedrijf toen ik ze de eerste keer belde.

    Ontstopping zat dieper dat ze dachten en dus extra meters , ze zijn een half uur bezig geweest.
    Dat ze dit kunnen doen zonder in de kraag gegrepen te worden snap ik niet.
    Ik heb geprobeerd aangifte te doen , maar ze verzochten mij eerst de juridische expert van de consumentenbond te benaderen, dat ga ik vandaag maar doen dan.

    Ik heb ook het bedrijf gebeld waar ik van dacht een afspraak me gemaakt te hebben, die konden ook wel huilen, dit maken ze haast wekelijks een keer mee.

    Doordat je denkt dat je met een vertrouwd bedrijf belt doe je geen verder onderzoek en heb je vertrouwen.

  49. Renske schreef:

    We voelen ons opgelicht voor effen werk moesten onder druk ruim drieduizend euro betalen.
    De firma Jansma staat als goed en snel werk op de site bekend maar naar de hoge betaling laten ze niks meer horen en komen de afspraak niet meer naar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.