Nieuws

Technisch onderwijs ver weg van praktijk

4
Miljoenen voor meer jonge technici

Het tekort aan technici wordt volgens de technische sector met name veroorzaakt door de slechte aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven (28 procent). Hierdoor past het profiel van potentiële werknemers niet bij de uitstaande vacatures. Dit blijkt uit de ROVC TechBarometer, een onderzoek uitgevoerd door ROVC. Ruim 1200 respondenten uit de technische branche geven in het rapport antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek.

Oorzaken

Eén van de oorzaken die de respondenten aanwijzen voor het tekort aan technici is vergrijzing (21 procent). Werknemers gaan met pensioen, maar er is niet genoeg aanwas om hen op te volgen. Ook het huidige imago van de technische branche (21 procent) helpt niet om het tekort op te lossen.

Tekort op ieder niveau

Het tekort aan goede technici is op allerlei niveaus merkbaar. Het grootste gemis aan technici wordt ervaren op mbo-4 niveau (46 procent). Maar ook op mbo-3- (23 procent) en hbo-niveau (21 procent) is er onvoldoende technisch opgeleid personeel. Technische organisaties zijn het hardst op zoek naar mediors met twee tot vijf jaar ervaring. Op dit niveau verwacht bijna de helft (47 procent) van de technische organisaties een tekort in de komende vijf jaar.

Buitenlandse technici

John Huizing, directeur bij ROVC: “Dat er te weinig technisch geschoolde medewerkers in Nederland zijn, zorgt ervoor dat bedrijven naar andere opties gaan kijken. Het aandeel buitenlandse technici in Nederlandse bedrijven is bijvoorbeeld nog nooit zo hoog geweest. Een creatieve oplossing, maar het kan ook wat dichter bij huis gezocht worden. Technische bedrijven kunnen werknemers aannemen die op het eerste oog misschien niet aan de gestelde eisen voldoen. Dit omdat ze een andere opleiding hebben genoten of omdat het kennisniveau niet geheel bij de praktijk aansluit. Deze werknemers kunnen bijgeschoold of opgeleid worden. De technische branche krijgt er hierdoor werknemers bij en lost zo het tekort zelf op. Een win-win situatie.”

Het rapport

De ROVC TechBarometer geeft inzicht in relevante trends voor de techniek. Het rapport is gratis aan te vragen.

4 reacties op “Technisch onderwijs ver weg van praktijk

  1. NEXITFAN schreef:

    ik heb geen zin hoor in een buitenlander die aan onze ketel sleuteld,
    de opleidingen en mentaliteit zijn toch heel anders dan die van hier.
    misschien had men in de crisis wat meer geld moeten investeren in opleidingen en
    het aanhouden van goed personeel !!

  2. e installateur schreef:

    vertel me iets nieuws ! toen ik op school zat sloot het ook al niet aan. !
    het loopt altijd ver achter maar ook de basiskennis is nodig natuurlijk.
    iets wat bij oostblokkers en zij instromers eigenlijk altijd ontbreekt !
    dus ik zou willen voorstellen om de pretstudies zoals geschiedenis muziek en meer
    van deze onzin waar ik al nooit iets in zag te schrappen en de vrijkomende tijd te benutten voor een betere uitleg enz. van zinnige vakken e.d. zodat er meer afgestudeerden komen op technisch gebied, je bent dan ook zeker van een baan, die blijvend is.
    en het is ook handig als je later een bedrijf begint, dan laat je je niet in de maling nemen door grote bedrijven die je onzin willen aansmeren zoals je ketel vervangen want “hij is AL 15 jr oud” , (nou en? )
    dus het vak economie of “handelskennis” is zeker wel ook nuttig

  3. van Eck schreef:

    Dag,
    Is zeker allemaal waar. Alleen zolang er op de “praktijkscholen” nog veel te veel “onzinnige” (theorie) vakken zijn waar de praktijk gerichte kinderen door afhaken, de overheid en de scholen het praktijk vak laag opgeleid noemen, de salariëring slecht is, je 45 jaar moet werken voor een mogelijk pensioen. Snap ik het wel.

  4. jos schreef:

    Van belang : Jeugd weer zo veel mogelijk opleiden binnen de praktijk .Goede Regio-praktijkscholen inrichten met de nieuwste technieken en dezen echt up to date houden , wat vaak niet gebeurd !!.Leermeesters met jarenlange praktijkervaring eerst bijscholen met de nieuwste technieken en dan zoals vroeger weer koppelen aan de jeugd in opleiding met praktijkopdrachten op het bedrijf zelf en op de praktijkschool , 2 avonden in de week naar de avondschool voor theorie /praktijk of 1 dag in de week naar de dagopleiding .Minimum jeugdloon verhogen zodat het voor de jeugd aantrekkelijk wordt om voor de techniek te kiezen .
    Het zal ook dan zeker nog jaren duren voordat er weer voldoende aanwas is van technische mensen. Vakorganisaties hebben Technisch Nederland enorm laten verslonzen in de crisistijd ,afgelopen deccenia.Nu ineens worden ze wakker, moeten er op stel en sprong certificeringen worden ingevoerd , terwijl er al een enorm tekort aan vakmensen is , begrijpt u het ?iki niet, verkeerde aanpak .Zorg nu eerst eens voor goed opgeleide leermeesters incl bijscholing nieuwste technieken , die gaan zorgen voor goede begeleiding van de jeugd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.