fbpx
Artikel

Brabantse gemoedelijkheid

St. Pieter mocht zich in 2014 Badkamerdetaillist van het jaar noemen. Het Brabantse familiebedrijf dat 40 jaar bestaat, bruist volgens het juryrapport van de energie. Aan plannen geen gebrek, beaamt directeur Kris van Oene.  

St. Pieter ging in 1974 aan het gelijknamige plein in Tilburg van start met een badkamer- en tegelhandel. Inmiddels staat met Kris van Oene de derde generatie aan het roer. Al tijdens zijn studies Technische Bedrijfskunde en Bedrijfskundige Informatica ging hij in het familiebedrijf aan de slag. Sinds 2008 is hij er algemeen directeur. Op termijn zullen broer Max van Oene en neef Tim Bertens de directie komen versterken.

 

brabantse gemoedelijkheid02Verkooppunt Eindhoven

In de lichtstad werden in 2007 de deuren van een tweede showroom geopend. Het bleek een goede zet. “Eindhoven heeft vorig jaar een flinke plus gemaakt. Met de twee verkoopadviseurs weten zij eenderde deel van de totale St. Pieter-omzet te genereren. Eindhoven is overigens alleen een verkooppunt. Alles wordt verder vanuit Tilburg geregeld en gestuurd.”

 

Showroom grootformaattegels

Ook St. Pieter kreeg te maken met de gevolgen van de crisis. “Vervelend, maar je doet er niets aan. Enthousiast blijven en vooral niet blijven stilstaan”, was het antwoord van St. Pieter dat bleef investeren om up-to-date te blijven. Er kwamen nieuwe tegelopstellingen en een uitbreiding van het assortiment met gietvloeren en houten vloeren. Van Oene:” Het wordt weer drukker, gelukkig. Sinds oktober vorig jaar al. Vandaar ook dat we een extra verkoper hebben aangenomen.”

 

brabantse gemoedelijkheid05Eigen kapitaal

Een half jaar geleden werd een aangrenzend pand gekocht. “Het idee erachter is dat we beperkt zijn in kastruimte en vloervakken. Een tegel van 1,20 m komt niet over in een kast van 1,80 m. Vorig weekend zijn we naar twee fabrieken in Italië geweest. Daar hebben we mooie dingen gezien die we hier naar toe willen halen. Het is wel heel prettig dat je dan weinig met het bankwezen van doen hebt. Door het familiekapitaal konden we investeringen doen, de boel draaiende houden en zijn we de crisis doorgekomen.”

 

Kritische klant

De markt is veranderd, merkt Van Oene wel. “Jaren geleden al met de komst van internet. Klanten zijn goed geïnformeerd, kritischer en trekken veel tijd uit om te beslissen waar ze hun spaargeld aan uitgeven. Er wordt meer verwacht van je. Ik denk ook dat er steeds meer mensen zijn met twee linkerhanden die echt ontzorgd willen worden. Vroeger kende iedereen wel iemand, een tegelzetter of loodgieter. Ik denk dat de komende generatie dat een heel stuk minder of niet heeft.” 

 

brabantse gemoedelijkheid03Normaal doen

Daar komt ook de toegevoegde waarde van St. Pieter in beeld. “Er zijn veel prijsdumpers met een beperkte showroom. Wij bieden een ruim assortiment tegen goede prijzen mét de extra service dat we voor de klant alles kunnen regelen. Daarbij hebben we een nationale badkamergarantie van vijf jaar. Dat is bij 9 van de 10 bedrijven maar drie jaar.” Echt onderscheid maakt St. Pieter volgens Van Oene door de sfeer die er heerst. “Het gemoedelijke, het familiaire, het normaal doen. Dat wordt gewaardeerd.”

 

Detaillist van het jaar

Dit heeft volgens Van Oene zeker bijgedragen in de uitverkiezing tot Badkamerdetaillist van het jaar, op de afgelopen VSK. “Het was tot op de laatste seconde spannend wie het zou worden. Naast het familiaire is denk ik ons enthousiasme doorslaggevend geweest. We zijn de derde generatie, jong, hebben allerlei ideeën. We hebben er gewoon veel zin in. Gaan ervoor. Dat is wat de klant merkt en voelt.“

 

St. Pieter

Adres: Broekhovenseweg 130d, Tilburg, www.st-pieter.nl
Showroom: 2000 m2, eigendom
Indeling en presentatie: begane grond: presentatie wand- en vloertegels, natuursteen, gietvloeren en eikenhouten vloeren; op eerste verdieping: 25 complete badkamers en diverse losse opstellingen
Rayon: Breda, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg, Eindhoven tot aan Helmond met wat uitschieters
Doelgroep: onderkant midden tot onderkant hoogste segment
Gemiddelde prijs verkochte badkamers: tussen de 12.500 en 15.000 euro inclusief montage
Aantal verkochte badkamers per jaar: 175 tot 200 
Sanitairmerken: groothandelsmerken als Hansgrohe, Grohe, Villeroy & Boch, Duravit, Geberit en rechtstreekse leveranciers als Assenti, Primabad, Sanibell, Hotbath, Riho en Instamat
Inkoop: Galvano of rechtstreeks 
Aantal medewerkers: 21 waarvan 5 verkopers in Tilburg en 2 in Eindhoven.

 

Tekst: Chantal Slutter, Foto’s: Jan Willem Schouten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.