fbpx
Artikel

Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken. Aan het woord Effectory-oprichter Guido Heezen.  

1. Een aansprekende richting

“First things first. Als uw bedrijf de koers niet heeft gericht op ‘nuttig, relevant en zinvol’, kunt u het sowieso wel vergeten. Dus… wat is uw maatschappelijke relevantie? Waar gaat en staat u voor? Waar komt u ’s ochtends uw bed voor uit? Niet om zoveel mogelijk geld te verdienen, hopen wij, maar om uw klanten zo goed mogelijk te helpen, een duurzame maatschappij te realiseren of een comfortabel en gezond huis te bouwen. Een aansprekende richting is niet alleen het kompas waarop u koerst, het is ook de basis voor bevlogen medewerkers. Die willen graag voor u werken omdat uw bedrijf er werkelijk toe doet. Zweverig? Allerminst. Bij installatiebedrijf Geas Energiewacht kwam men ooit op het idee met het voltallige personeel te gaan kijken naar An Inconvenient Truth, de film van Al Gore. U snapt dat de monteurs van Geas Energiewacht ineens de urgentie voelden om hun klanten te informeren over een nieuwe HR-ketel of zonnepanelen op het dak. Het is zo klaar als een klontje: een bedrijf dat een maatschappelijke bijdrage levert, spreekt mensen aan, terwijl een organisatie zonder zingeving vroeg of laat als een stuurloos schip te pletter slaat op de rotsen.”

 

Binnenkort de tweede tip!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.