fbpx
Artikel

Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken. Aan het woord Effectory-oprichter Guido Heezen.  

3. Wég met overbodige regels

“Een beetje fysiotherapeut werkt zes tot acht klanten per uur af en is zomaar vijf minuten per klant kwijt aan formulieren invullen. De zorgsector, het onderwijs en de ambtenarij zijn besmet met het virus van zinloze regels en procedures. Een formuliertje zus, een formuliertje zo. Wat hebt u gedaan? Waarom hebt u het zo gedaan? Hoeveel tijd heeft het u gekost? Had u het ook anders kunnen doen? Zover laat u het toch niet komen? Excellente werkgevers sturen op vertrouwen (en niet op controle). Een mooi voorbeeld van hoe een organisatie eenvoudig van regels af kan, is de zogenaamde kafka-knop. Die knop werd onder andere ingesteld bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Medewerkers die een overbodige bureaucratische regel tegenkwamen, klikten de kafka-knop aan in hun scherm, waarna de directie de regel kritisch ging bekijken. Ook het MKB kan medewerkers prikkelen om overbodige regels te melden. Wat dacht u van een leeg A4’tje op de deur van de kantine?” 

 

Over een week tip 4! 

 

Bekijk hier de vorige tips:

  1. Een aansprekende richting
  2. Een inspirerende directie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.