fbpx
Artikel

Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken. Aan het woord Effectory-oprichter Guido Heezen.  

5. Geef specialisten waardering

“Fox-IT, een Nederlands bedrijf in cyberbeveiliging, heeft veel slimme IT’ers in dienst. Als je bij Fox-IT ‘nerd’ wordt genoemd, dan zit het wel goed met je. Het is een soort eretitel voor echte techneuten. Hé, dacht men bij Fox-IT, laten we de functie van ‘supernerd’ in het leven roepen voor onze allerbeste specialisten. Slim! Wat Fox-IT kan, kunt u ook. Stel uzelf de vraag wie de medewerkers zijn waaraan uw bedrijf haar bestaansrecht ontleent. In een school zijn het docenten, in een ziekhuis verpleegkundigen en in een bouwbedrijf metselaars. Deze medewerkers ‘in de frontlinie’ moeten optimaal kunnen presteren. Ons advies? Richt uw bedrijfsvoering zo in dat uw frontsoldaten topprestaties kunnen leveren, inclusief waardering, nieuwe kansen en uitdagingen. Ook de inrichting van het functiegebouw hoort hierbij. Specialisten moeten zich kunnen ontwikkelen tot superspecialisten (en niet gedwongen worden een leidinggevende functie op zich te nemen als ze hogerop willen). De ‘supernerd’, ‘topmonteur’ en ‘megametselaar’ vertegenwoordigen het summum van vakmanschap. De organisatie in dienst stellen van deze specialisten, zorgt voor een grote bevlogenheid bij de mensen aan het front.”

 

Volgende week weer een tip.

 

Bekijk hier de vorige tips:

  1. Een aansprekende richting
  2. Een inspirerende directie
  3. Weg met overbodige regels
  4. Hoe minder managers, hoe beter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.