fbpx
Artikel

Ondernemerstip 6: Sociale innovatie

Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken. Aan het woord Effectory-oprichter Guido Heezen.  

6. Sociale innovatie

“We geven het meteen toe, ‘sociale innovatie’ is een jeukterm eersteklas. Vergeet die term. Waar het om gaat, is dat u het personeel regelmatig vraagt wat er slimmer / sneller / soepeler / handiger / klantgerichter / goedkoper kan. Het benutten van de denkkracht van medewerkers is een succesfactor van formaat. Daar hebt u echt geen duur adviesbureau voor nodig. Uw eigen medewerkers schudden de verbeterpunten zo uit hun mouw. Personeel vindt het heerlijk als er naar hun mening wordt gevraagd. Bovendien hebt u meteen draagvlak – het idee kwam immers vanuit de werkvloer. Er zijn wel een paar spelregels aan verbonden. Een advies geven, moet voor medewerkers geheel vrijwillig zijn. (“Wie heeft er zin om eens na te denken over die berg bedrijfsafval voor de deur?”) Bovendien moeten medewerkers zich veilig voelen om met gekke ideeën te komen. De directie hoeft er dus ook niet perse bij te zitten. Voorts moeten geen al te grote doelen worden nagestreefd. Verwacht van de stagiair dus geen suggesties voor verbetering van het meerjarenplan. Wat u wel aan de stagiair kunt vragen, is wat er opviel in zijn of haar eerste stageweek. Dat levert zomaar een paar bruikbare tips op.” 

 

Volgende week de zevende en laatste tip!

 

Bekijk hier de vorige tips:

  1. Een aansprekende richting
  2. Een inspirerende directie
  3. Weg met overbodige regels
  4. Hoe minder managers, hoe beter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.