
Ik zie nog steeds veel bedrijven de deuren voor drie weken sluiten voor een welverdiende bouwvakvakantie. Het regent nu al mailtjes en brieven over een sluiting van het bedrijf voor een week of 2, maar meestal 3 weken. Soms krijg ik het gevoel dat leveranciers en collega bedrijven plezier hebben in het sluiten van hun tent voor een langer periode. Natuurlijk zijn ze wel bereikbaar voor spoedeisende zaken. Maar voor de rest, even 3 weken onthouden en ons dan terug bellen (of dit vergeten).
Vreselijk ouderwets
Dat is toch niet meer van deze tijd? Oke, je maakt het jezelf erg makkelijk. Want de tent door laten draaien tijdens de zomervakantie is een hele klus. Maar, en dan kom ik weer op mijn stokpaardje: je wilt toch altijd klaar staan voor je klanten? Ze krijgen gewoon iemand aan de lijn, kunnen gewoon een offerte voor een airco aanvragen, we komen met liefde een keuken kraan vervangen of zorgen voor een professionele lekkagedetectie en reparatie. Alles loopt normaal door. Sterker nog: de zomer biedt juist kansen.
En het personeel dan?
Ik hoor jullie denken: maar het personeel wil dan ook vrij. Dat valt te bezien, en dat is meer traditie dan noodzaak. Niet iedereen is gebonden aan de bouwvak. Ik laat mijn mensen het altijd zelf organiseren: zolang er van elke discipline maar iemand aanwezig is. En het is nooit een probleem; de jongens vinden het prettig om het met elkaar te regelen, in plaats van dat het opgedragen wordt. Betrokkenheid!
Klantbelang voorop
En tja, een veel gehoorde kreet is natuurlijk: “Normaal weten ze me ook niet te vinden, maar nu ineens wel… Ik zal gek zijn daar voor te gaan rijden”. Dat klopt, er zijn altijd mensen die er misbruik van maken. Maar goed, laten dat er dan 2 van de 10 zijn. En die mensen worden gewoon geholpen, krijgen net als elke andere klant een factuur, dus we worden er zeker niet slechter van. Maar moeten die andere 8 hieronder lijden? Dat is niet meer van deze tijd.
Die andere 8 vinden het fantastisch wat je doet. Ze vertellen dit gegarandeerd rond op verjaardagen, partijen of op hun eigen vakantie. Hoppa, weer 8 fans van je bedrijf erbij!
helaas martijn,ook wij hebben die gedacht gehad maar je komt er nog wel van terug.
deze valt onder de categorie door schade en schande wijzer geworden,maar ga jij zelf wel op vakantie?
Frank,
Wij doen dit al ruim 15 jaar… Dit zal bij ons dus nooit meer veranderen.
Zoals ik hierboven ook al aangaf, is het makkelijker om de tent 3 weken dicht te gooien…. Maar persoonlijk vindt ik het zeker niet meer van deze tijd dit ook daadwerkelijk te doen.
En natuurlijk ga ik zelf nog lekker met gezin weg naar de camping! 🙂
Ik denk, dat je helemaal gelijk hebt. Ook gezien het feit, dat je mensen misschien helemaal niet tijdens de bouwvak op vakantie willen gaan. Als het met een minimale bezetting te redden is, waarom dan een bedrijf helemaal sluiten gedurende 3 weken. Je klanten zijn hier waarschijnlijk ook blij mee. Vakantiespreiding is denk ik, zeker voor een installatiebedrijf als dat van jou, helemaal niet zo verkeerd. Zoals je zelf ook al aangeeft, betrokkenheid bij je personeel, houdt automatisch in, dat ze begrip hebben voor het feit, dat dan niet iedereen tegelijk met vakantie kan. Mensen met schoolgaande kinderen kunnen vaak niet anders, maar de rest zal waarschijnlijk blij zijn, dat ze buiten het “seizoen”kunnen gaan. Scheelt in ieder geval in de kosten ☺☺☺ Succes met je mooie bedrijf.
Dank je Mia! Leuk dat je hierop reageert… En het is precies zoals je zegt, voor vele een win-win situatie!
Weer een mooi stukje Martijn! Ik sluit mijn eigen erbij aan.
Ik had ook niet anders van je verwacht Mark… Goed bezig!
Ik vind dit blog wel erg kort door de bocht, mag ik je eraan herinneren dat veel installatiebedrijven erg klein in omvang zijn en dat de vakantiesluiting vaak de enigste manier is om een paar weken bij te komen van de vaak erg lange dagen die ze maken.
Jij gaat zelf ook lekker een paar weken op vakantie, ik neem aan dat er dan iemand anders de honeurs waarneemt of zit je de hele dag in de caravan met je telefoon?
Je hebt een moderne kijk op ondernemersschap in installatietechniek , dat is goed, we hebben tenslotte een prachtig vak.We leven in een land met mondige, veeleisende mensen ,daar heb ik geen moeite mee, maar soms vergeet men dat het geen enkele zin heeft om alles nú te moeten willen.
Succes in zaken,
Met vriendelijke groet,
Martin Koopman Eibergen
Martin, leuk dat je reageert… Natuurlijk verdient iedereen een vakantie, ik stimuleer juist iedereen drie weken even iets anders.
En ik doe zelf niet anders… Sterker nog, mijn gsm staat doorgeschakeld en mijn mail check ik pas in de avond erg laat.
Maar ik zorg er wel voor dat wij voor onze klanten (bestaand of nieuw) klaar staan de hele zomer lang! Wij doen dit al vele jaren, ook toen wij nog heel klein waren…
Maar Martin, iedereen moet doen wat bij hem en zijn bedrijf past… Dit is alleen de manier waarop wij denken en het ook doen!
Groetjes Martijn Verspeek
Je moet er wel groot genoeg voor zijn. Wij zij met zijn 3-en allemaal kinderen van basisschoolleeftijd probeer dan nog geregeld te krijgen en maar eens storingen etc bij te houden. En als de collega wel open is kunnen we ze ook doorsturen ook prima. Je loopt er vast wel wat mee mis maar ik denk dat elke klant er ook wel begrip voor op kan brengen dat je heel even vakantie neemt. druk zat
Freek, je moet zeker doen wat bij je en het bedrijf past. Waar ik vooral op doel zijn de service gerichte bedrijven die wel kunnen maar niet willen.
leuk geschreven Martijn. Onze serviceafdeling is in mijn ogen geen serviceafdeling wanneer deze 3 weken dicht is. Ook wij kiezen er voor om onze klanten zelf te kunnen helpen bij storingen met eigen personeel in de vakanties…