fbpx
Blog
Duurzame dorpspomp scoort

Gewoon een loket, met een mannetje. Met advies en een kom koffie. In veel gemeenten wordt duurzaamheid weer ‘oldschool’ gepropageerd.

 

Opvallende observatie uit onze reportage over het Energie(k)loket in Tytsjerksteradiel. De deelnemende installateurs in dit verhaal constateren dat klanten een drempel ervaren om hun showroom in te stappen. Mede daardoor is een publiek-private samenwerking tussen gemeente en lokaal mkb in de Friese gemeente succesvol. Het regent geen orders zoals hagel in de hagelslagreclame, maar niettemin vloeien wel tientallen opdrachten voort uit bezoeken van particulieren aan de door marktpartijen gerenoveerde duurzame woning. Geen rocket-science, maar eenmaal binnen voor een lekke dakgoot, betekent aanknopingspunten voor meer. En wie het kleine niet eert…

 

Doodgewoon

Het loket, een ‘doodgewoon’ dorpspand, midden in de samenleving, is met bewezen en haalbare technieken opgeplust naar een dik A-label. Isolatie, paneeltje, HR-ketel, vloerverwarming. Informatiemolentje met foldertjes, een warme bak koffie; geen gelikt commercieel verhaal, maar advies op een niveau dat vertrouwd is. In de lokale taal.  De dorpspomp van weleer, met een duurzaam randje. Dat die drempel hier minder hoog is, schrijven de installateurs toe aan de participatie van de gemeente. Blijkbaar is de ambtelijke steun in marketing en communicatie waardevoller dan alle inspanningen van de marktpartijen zelf.

 

Lokaal scoort

Dergelijke duurzaamheids-pacts schieten als paddenstoelen uit de grond. Of het nu Bespaar Lokaal of E.nu heet, een lokale/regionale coöperatie is, of een klein samenwerkingsverband; het leidt tot interesse en investeringen van particulieren, zeker wanneer een gemeente het initiatief ondersteund. Lokale mond-tot-mond,  draagvlak van lokale opinie-makers en ondersteuning van lokale bedrijvigheid door de eigen overheid, maar bovenal een ouderwetse balie; het werkt dus blijkbaar. Ook in al het social media en internetgeweld.  De duurzame dorpspomp scoort. Een mooi voorbeeld van hoe grote landelijke, Europese ambities, uiteindelijk bij u en mij om de hoek worden omgezet naar daadkracht. Nu een kwestie van doorpakken, en niet bij de eerste de beste tegenslag de tent weer sluiten, en de geldkraan dichtdraaien.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.