Blog

Hoe maak je een stage nuttig en tegelijk ook onvergetelijk? Wij,  installatiebedrijven, hebben een belangrijke taak om nieuwe, gemotiveerde en goede mensen voor ons vak te winnen!

Installatiebedrijven schreeuwen om goede vaklui, de aanwas is minimaal, de uitval uit opleidingen groot, en de kwaliteit van onze opleidingen is veelbesproken. Met deze omstandigheden móeten wij absoluut iets doen, in mijn ogen.

Loopjongen

Hoe zag jullie stage er ´vroeger´uit? Ik kan me er maar weinig van herinneren, laat staan dat ze iets hebben bijgedragen aan het vak dat ik nu uitoefen. En dat is achteraf jammer.  In de meeste gevallen hobbelt de stagiaire wat mee, en komt hij –met alle respect- niet verder dan wat materiaal aangeven, de boel aanvegen en als hij geluk had mocht ie een persing maken. Een loopjongen die mee mag met iemand ‘die wel een stagiaire kan gebruiken’.

Taak als leerbedrijf

Reden voor mij om dit anders te gaan doen! Toen ik de mail van Christiaan kreeg, een 18-jarige jongen uit Valkenswaard die in België zijn installatieopleiding volgt, werd ik enthousiast. Hij mocht 4 weken stage gaan lopen bij een bedrijf naar keuze, en ons bedrijf was hem laatste jaren op gaan vallen. Ik neem mezelf voor om hem wat mee te geven wat hem gaat vormen in de rest van zijn carrière; dat is immers je taak als erkend leerbedrijf, laten we eerlijk zijn. Voor hem moet het een stage gaan worden, die hij nooit meer zal vergeten.

Planning én outfit

Sleutelwoorden in deze aanpak werden aandacht, zelfvertrouwen, visie en zelf keuzes laten maken. In ons eerste kennismakingsgesprek heb ik hem daarom direct een interne trainingsvideo laten zien, wat vooral gaat over ons idee over klantbeleving en de ambitie om het klantvriendelijkste installatiebedrijf van Nederland te worden. Zijn aandacht hadden we direct merkte ik.

Een week voor zijn stage hebben we hem een heus “Verspeek welkoms pakket” gegeven: folders en informatie over de diensten die wij leveren, werkkleding met zijn naam erop (wat hij houden mag na de stage!) en een gedetailleerde planning van de eerste 3 weken van zijn stage.

  • Week 1 Service en onderhoud
  • Week 2 Installatie
  • Week 3 Lekkage detectie
  • En de 4de en laatste week mag Christaan zelf bepalen wat hij wil doen!

Ik wil immers dat hij zelf keuzes leert maken. Een programma waarin hij serieus genomen wordt, volwaardig aan de slag kan, en inhoud kan geven aan zijn eigen leerpunten. Hij hoeft zich dus niet druk te maken over hoe laat en waar hij moet zijn, en al helemaal niet wat hij aan moet trekken: hij is volwaardig onderdeel van ons team, géén krullenjongen.

Ambassadeurs kweken

Ik ben er van overtuigd dat het geven van aandacht en vertrouwen aan een jeugdige monteur wordt meegenomen in de rest van zijn carrière. Die weet waar hij toegevoegde waarde kan leveren in ons vakgebied, en trots is dat hij dit bij ons mee heeft gemaakt. En van een goede stageperiode, leren wij als bedrijf ook weer: een goede stage is tweerichtingsverkeer.

En of hij nu straks hier komt werken, bij een naburige collega aan de slag gaat of verder gaat studeren, een ding weet ik zeker: Christiaan is een ‘Verspeek ambassadeur’ voor het leven!

Onze verantwoordelijkheid

Wij zijn met zijn allen verantwoordelijk voor de monteurs van morgen; dan kun je klagen over het niveau van de aanwas en de opleidingen, óf zelf mede de handschoen oppakken. Dat laatste past het best bij ons. Hoe zit dat bij jullie?

Over Martijn Verspeek

De eigengereide Martijn Verspeek (1980) runt het tienkoppige Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaard. Een klassiek, maar ook modern allround installatiebedrijf in het zuiden van het land.
Denkt in oplossingen en in toegevoegde waarde. Blogt over technische en bedrijfskundige zaken die hem boeien. Gek van social media en het delen van vakkennis. Jonge vader en een passie voor fietsen.
 
Twitter: @instalverspeek: Facebook: /instalverspeek

Bekijk alle berichten van Martijn Verspeek

11 reacties op “Een onvergetelijke stage

  1. Jebbink schreef:

    Ik wens deze stagiaire heel veel succes en plezier in zijn werk. Verspeek installatie bedrijf is klantgericht en meedenkend heb ik mogen ervaren bij de aankoop van mijn cv ketel.
    Ook dame aan de telefoon is altijd vriendelijk en behulpzaam.

    • Martijn Verspeek schreef:

      Dank je voor de leuke reactie! En de glimlach van Regina (dame op kantoor) der gezicht… Krijgen we er voorlopig niet meer vanaf 🙂

  2. Danny Balvers schreef:

    Wat een mooie kans krijgt deze jonge aankomend vakman.
    Ik weet nog goed dat ikzelf stage moest gaan lopen, en dat de monteur met wie ik mee mocht alleen maar tegen de klanten liep te klagen dat een stagiair wel leuk was om te sjouwen maar het werk ging er niet sneller door en hij vond het maar lastig.
    Nu ik van de week een mio (monteur in opleiding) meekreeg zag ik veel van mijzelf terug, bij storingen altijd bij het moeilijkste beginnen, soms eigenwijs en vaak met een eigen visie, maar deze jongen gaat er zeker komen net als ik.
    Nee, en stagiair of een mio zijn zeker geen pakezels of krullen vegers meer.

  3. Yvette Janssen schreef:

    Fantastisch Martijn! Zo zou iedereen het moeten doen!

    • Martijn Verspeek schreef:

      Dank je Yvette… Aan de vele reacties te merken zullen er op sommige plaatsen ook wel wat veranderingen gaan plaats vinden vermoed ik! 😉

  4. Willem-Jan Broekkamp schreef:

    Goed bezig, zeer herkenbaar !

  5. Jeroen Bollen schreef:

    Zo moet het! Eigenlijk heel raar dat wij dit fantastisch vinden…… Ik kan mij mijn eerste stage bij een architectenbureau nog goed herinneren. Voor mij dè reden om niet bij een architectenbureau te gaan werken…..
    Jullie methode geeft de stagiair meteen het gevoel serieus genomen te worden en ook daadwerkelijk iets te leren. Chapeau!

  6. Wim van Zoonen schreef:

    Allereerst mijn complimenten op de manier waarop jullie met stagiaires omgaan.
    Ben zelf jaren in de installatietechniek en bij een technische groothandel (TU) werkzaam geweest en sinds kort instructeur installatietechniek / PIE, aan een vmbo school verbonden. Een van mijn bijtaken is het organiseren van stageplaatsen voor onze techniek leerlingen in de 3e en 4e klas.
    Aan alle kanten hoor ik narigheid en mineur geluiden zowel bij de installatiebedrijven en op de school over een tekort aan aanbod leerlingen en problemen met de invulling naar de toekomst. Deze omschreven aanpak zou verplicht gesteld moeten worden om onze monteurs van de toekomst te inspireren en het mooie vak installatietechniek uit een verdom hoekje te halen. Mijn ervaringen als leerling begeleider voor stageplaatsen zijn zeer negatief. Veelvuldig krijgen de leerlingen te horen dat er geen mogelijkheid is een stage te lopen, zelfs niet voor een periode van max. 2 weken en wordt er glashard gezegd geen tijd voor dat gezeur te hebben. Zou dit artikel geen inspiratie kunnen zijn voor onze branche organisatie (‘s) en overige belangen partijen om met deze informatie en manier van aanpak het installatie vak te promoten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven