Ga naar hoofdinhoud

Faalkosten reduceren; een praktijkverhaal

Bij een klant van ons vlogen de faalkosten gierend de bocht uit. Wat doe je dan? Wij stelden voor om met de hoofdmonteurs en een afvaardiging van kantoor aan tafel te gaan. Om samen te kijken wat er verbeterd kan worden. De directie mocht alleen maar luisteren. Dat leverde verrassende resultaten op.

Schroom

Natuurlijk was er bij de directie van dat installatiebedrijf in eerste instantie wel wat schroom om het zo aan te pakken. Ze waren met name bang dat ze alleen maar een klaagzang zouden horen. Van dingen die fout gaan, die ze toch al wel wisten. Maar er was een aantal redenen om de hulpvraag uiteindelijk wel bij de medewerkers neer te leggen. In de eerste plaats weten de medewerkers vaak beter wat er binnen een bedrijf fout gaat dan de directie. Voor de directie zijn de faalkosten vaak een blinde vlek. Ander voordeel is dat werknemers vaak ook direct met een oplossing komen. Met als extra pluspunt dat de oplossing dan ook meteen een breed draagvlak krijgt, omdat ze het zelf hebben bedacht.

Oplossingen

Wij hebben in totaal twee avonden gehouden. Eén met de hoofdmonteurs en één met een afvaardiging van kantoor. Met de tekenaars, werkvoorbereiders en projectleiders. We gaven ze beide de opdracht om te bedenken hoe projecten 10 procent sneller kunnen worden gedaan. Zonder dat er harder gewerkt hoeft te worden. Daarbij hadden we een boom getekend met onderaan het laaghangend fruit.

Monteurs zijn helemaal geen schrijvers. Maar binnen de kortste keren hing die boom helemaal vol met gele briefjes. Eerst werd er gekeken naar de montage. Maar in de tweede en derde ronde werd er ook ingezoomd op de werkvoorbereiding en acquisitie. Het mooie was dat er bijna niet werd geklaagd. Er werd juist ontzettend meegedacht in oplossingen. Oplossingen die vaak heel weinig geld kosten. Bijvoorbeeld dat monteurs bij een eerste bezoek in een nieuwbouwwijk vaak lang moeten zoeken naar de juiste woning. Omdat het huisnummer dan nog ontbreekt. Zoiets kan eenvoudig worden getackeld door van tevoren coördinaten mee te geven. Of een kaartje op Google Maps met een markering erop. En zo zijn er nog wel honderd andere kleine, praktische én goedkope tijdbespaarders.

Trots

De directie had in eerste instantie z’n bedenkingen bij onze aanpak. Maar die bedenkingen sloegen om in trots. Ze vonden het fantastisch hoe de mensen meedachten, positief waren en met oplossingen kwamen. Maar ze wisten tegelijkertijd ook dat ze aan de bak moesten. Vooral met de heel lange lijst van kleine dingen die verbeterd konden worden. Die actielijst werd op een opvallende plek in het bedrijf opgehangen. Wat afgevinkt was, werd niet van de lijst afgehaald, maar bewust doorgestreept. Zodat iedereen kon zien wat er al gebeurd was. Dat geeft heel veel energie. Ook naar het personeel toe.

Het resultaat is dat ze bij dat installatiebedrijf veel beter grip hebben gekregen op de projecten die in het verleden niet goed liepen. De faalkosten zijn naar beneden gegaan en ook de sfeer op de bouw is veel beter. Verder worden er bij dit bedrijf nu aan de voorkant projecten aangenomen die veel beter bij het bedrijf passen. En natuurlijk is het resultaat van het bedrijf flink verbeterd. Want daar deden ze het ook voor.

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief van Installatie.nl ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en actuele ontwikkelingen in de installatiebranche, productnieuws en installatiefouten.

Laatste nieuws

Handig houdertje voor werkschakelaar

Cao-onderhandelingen op scherp

All-in ketelcontract niet langer basis voor warmtetarief

Intergas start met terugname cv-ketels

Bosch komt met warmtepompboiler

‘Mobiliteit raakt installatievak steeds meer’