Blog

Als mijn vader zegt: ‘’Over 2 jaar moet jij de kar trekken’’, krijg ik het al benauwd, zegt Mark, derde generatie in het familiebedrijf. Mark staat samen met zijn vader aan het roer van hun bedrijf in de Installatietechniek. De onderneming is de afgelopen jaren gegroeid van 40 medewerkers naar 60.

Vanaf het moment dat Mark kon lopen, was hij op het terrein van het familiebedrijf te vinden. “Het bedrijf had een aantrekkingskracht op mij als kind”, aldus Mark. Het was voor hem een logische stap om, na een opleiding en enkele jaren werkervaring bij een ander bedrijf, in de zaak te komen, maar nu de terugtreding van zijn vader zo rap in zicht komt, slaat de twijfel wel eens toe. “Kan ik het wel? Heb ik genoeg in huis om straks alles zelf te leiden? Ik ben tenslotte geen kloon van mijn vader, verre van dat.”

Vergrootglas

Voor het antwoord op deze vragen wendde Mark zich tot ons. En daarin is hij zeker niet de enige. Het is een misverstand te denken dat je als ‘zoon of dochter van’ in een gespreid bedje terecht komt. Dat is zeker niet het geval. Integendeel, de nieuwe generatie in het familiebedrijf moet vaak extra hard moet knokken om zaken voor elkaar te krijgen. Als opvolger ligt jouw handelen onder een vergrootglas. Je neemt een bedrijf en een team met een lange historie over. Daar moet je mee werken. Dat gaat soms makkelijk, maar soms moet je daar ook extra je best voor doen.

Wat wil jij?

Alles begint bij jezelf. Zo ook bij Mark. We hebben de eerste stap gezet door te onderzoeken: Wie ben jij en wie wil je zijn? Waar ligt je kracht? Als mens zijn we geneigd ons te richten op waar we niet goed in zijn, terwijl we zouden moeten focussen op waar we goed in zijn en wellicht nog beter in kunnen worden. De tweede stap is het onderzoeken van je drijfveren. Wat wil jij? Wat drijft je om in het familiebedrijf te werken? Waar kom je elke ochtend je bed voor uit? Hoe beter je weet wat je waarden zijn en wat je drijft, hoe makkelijker je beslissingen kunt nemen en kunt handelen. De derde stap is vervolgens om te onderzoeken hoe je kunt bereiken wat je wilt. Welke patronen in gedrag en overtuigingen moet je doorbreken, zodat je andere resultaten behaalt?

Groeien

In het geval van Mark zijn we aan de slag gegaan met zijn sterke kanten door middel van coaching en training. We hebben hem uitgedaagd om acties te ondernemen die buiten zijn comfortzone liggen en die bijdroegen aan het behalen van zijn persoonlijke doelstelling. Hierdoor groeide zijn zelfvertrouwen en heeft hij stappen gezet in zijn persoonlijke ontwikkeling. Mark: “Ik ben zekerder van mijn zaak, ik heb geleerd lastige gesprekken te voeren en mijn emoties te managen. Ik heb duidelijk zicht op mijn talenten maar ook op mijn valkuilen. Dit heeft mij sterker gemaakt. Twijfel of ik de kar kan trekken heb ik niet meer. Ik kan goed verwoorden hoe ik zaken zie en doe het nu gewoon. Dit ziet en ervaart mijn vader ook, het zorgt ervoor dat hij nu steeds meer met vertrouwen loslaat.”

Over Carola de Ruijter

Carola de Ruijter (1972) heeft samen met haar zus een familiebedrijf “Succesvolle Opvolging”. Door een stevig fundament met jarenlange kennis en ervaring met het familiebedrijf, hebben zij hun krachten gebundeld en coachen en trainen zij exclusief familiale ondernemers zodat zij de beste versie van zichzelf worden. Meester in het managen van emoties. Waarom? Familiebedrijven hebben een ijzersterke overlevingsdrang maar worden regelmatig zwaar op de proef gesteld door botsende belangen tussen de familie en het bedrijf. Carola blogt over haar ervaringen in het familiebedrijf, de complexiteit van emoties met zakelijkheid, samenwerken met familieleden en het opvolgingsproces.

Bekijk alle berichten van Carola de Ruijter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven