fbpx
Blog

Help, de badkamer verzuipt

Help

De badkamer dreigt de concurrentiestrijd met andere ‘huiselijke investeringen’, zoals de tuin te verliezen.

 

Het was een ‘terzijde’ quote van directeur Mark van Hoof van groothandel Galvano, maar ik heb hem in de kolommen van het juninummer van Installatie en Sanitair extra ingekaderd bij het verslag van hun Badvak.

 

Van Hoof wijt het terreinverlies voor een belangrijk deel aan het ontbreken van een gezamenlijke lobby en eendrachtige promotie door groothandelaren –waaronder zij zelf dus-, fabrikanten, detailisten en detaillistenketens. Onder het geweld van Rob’s tuinverbouwingen, het Eigen Huis en Tuin-geweld, en de kookprogramma’s is de badkamer afgedaald naar een lagere positie op de ranglijst voor investeringen in en om het huis. De badkamer wordt verdrongen in de publieksbladen en sneeuwt onder op de kijkbuis.

 

Lobbyteloorgang

Even terug. Met de teloorgang van de Stichting Verwarming en Sanitair, waarvan na de VSK van 2008 al langzaam het heilige vuur doofde, vloeide het laatste gezamenlijke initiatief voor promotie van de badkamer weg in –hoe toepasselijk- het afvoergootje. Verschillende deelnemers aan de stichting, een samenwerking tussen groothandel, detaillisten en fabrikanten, keerden de koepel om uiteenlopende redenen de rug toe.  In 2010 werd van de laatste bij elkaar geschraapte kascentjes nog een editie van de Badkamer Design Award georganiseerd. Baden In Holland, het publieksdeel van de VSK en de enige ‘dedicated’ b2c-badkamerbeurs in Nederland, verdween daarvoor al van het toneel. Om tot op heden nooit meer terug te keren. De VSK van 2010 kende een half lege sanitairhal.

De vakbeurs in Utrecht, met de S van sanitair in het logo, moet het sindsdien op kleinere schaal hebben van de baanbrekende badkamernoviteiten, en bedient louter het professionele publiek.  Iedereen organiseert eigen huisshows en vakbeursjes.  De Stichting Verwarming en Sanitair, een marktoverkoepelende stichting van fabrikanten, groothandel en de installateurs, was het cement met een gezamenlijk belang: promotie van de badkamer. Dat cement is er niet meer, en er is nauwelijks iets soortgelijks en eigentijds voor terug gekomen dat de slagkracht heeft om landelijk de badkamer onder de aandacht kan brengen, zonder dat er een individueel zakelijk/commercieel belang aan hangt.

 

Eigen gezamenlijk belang?

Het gezamenlijk belang is ondergesneeuwd. Onder invloed van de bouwmarktendreiging, het ‘internetspook’, de opkomst van de private labels, eigen importen, wijzigingen in distributiekanalen (niet meer via groothandel) kropen partijen uit het grote gezamenlijke belang, terug in hun eigen schulpje. Terug in de stellingen, en niet schromend om vooral met de eigen (en elkaars) business bezig te zijn, in plaats met het gezamenlijk kietelen van de eindklant.

 

En nu?

Terwijl gerenommeerde namen hun deuren sluiten, de nieuwbouwmarkt op zijn gat ligt, en menig showroomhouder worstelt met zijn positionering, is de ogenschijnlijke harmonievolle uitspraak van Van Hoof zo gek nog niet.  In crisistijd zegeviert de nostalgie, maar ook de rede. Het overkoepelende belang is er nog steeds, misschien wel meer dan ooit juist. Vele marktpartijen moeten echter vooral de trots en eigenzinnigheid overwinnen om onderliggende (eigen)belangen hieraan ondergeschikt te maken. Of zoals zo vaak in het Haagse gehoord: ‘over de eigen schaduw heen springen’. Ik ben benieuwd wie het initiatief neemt, en wie volgt.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 22 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van natuur, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart, presenteert en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en tegelijkertijd Achterhoeker en Bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

3 reacties op “Help, de badkamer verzuipt

  1. Mark van Hoof schreef:

    Hoi Eddy,

    Helemaal mee eens, maar dat mag duidelijk zijn ;-).

    Groet,

    Mark

  2. Anita schreef:

    Misschien toch maar weer eens het stichtingsbestuur bijelkaar roepen? De Stichting bestaat nog steeds maar is momenteel slapende.

  3. Floor schreef:

    Naar mij mening moet een badkamer moet niet alleen concurreren met de tuin maar vooral met een algemeen andere bestedingspatroon. Electronica (smartphones e.d.) nemen een veel groter deel van de beschikbare gelden op. In het lage segment en dan vooral bij jongere generaties zie je dat een smartphone / tablet belangrijker is dan menig ander artikel. Ter illustratie, een smartphone wordt eerder gemist dan een partner.
    Het bepaald je sociale status en is de toegang tot de ‘wereld’. Dit effect moet niet onderschat worden. Een badkamer is vooral voor het gebruik maar geeft weinig status. Net als een CV ketel moet een badkamer het vooral ‘doen’ en er enigzins acceptabel uitzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.