fbpx
Blog

Bij de inkoop van materialen kost een spoedje het meeste geld. De grootste spoed is als de monteur zelf naar de groothandel moet rijden. De koffie is daar wel gratis, maar het is wel het duurste bakje koffie dat er is. Maar hoe voorkom je dat nou? En hoe koop je mijn materialen slim in? Ik geef je vier tips.

Bundelen

Probeer de materialen van de komende projecten meer te bundelen. Er wordt vaak nog teveel per project gedacht en besteld. Dat bundelen levert veel voordelen op. Het bestellen gaat in de eerste plaats zo veel sneller. Je hoeft de materialen ook niet per se in één keer te laten bezorgen. Dat kan je op afroep doen. Deze andere manier van bestellen levert daarnaast een behoorlijke extra korting op bij de groothandel. Bij de jaarlijkse bespreking met de groothandel heb je zo een extra troef in handen. Want ook de groothandel houdt precies bij hoe vaak ze op jaarbasis bij jou langskomen en wat hun marge is.

Eerder bestellen

Op jaarbasis weet je grofweg wel hoeveel je aan veel voorkomende materialen kwijt bent. Koop die materialen daarom ook niet pas als je ze wilt gebruiken. Bestel ze wat meer vooruit. Je weet toch wel dat je ze straks nodig hebt. Dat zorgt voor extra rust bij de inkoop. Ook het kiezen voor minder merken maakt het bestellen efficiënter. Ik ken een installateur die maar één merk cv-ketels aanbiedt. Dan is het niet zo erg als je er daar een paar extra van op voorraad hebt liggen. Door op tijd in te kopen, hoeft de groothandel minder vaak te rijden. En het zorgt ook voor minder handling aan het magazijn.

Eenheidsprijs

Maak bij de calculatie gebruik van een eenheidsprijs. Bijvoorbeeld bij de installatie van een cv-ketel. Van tevoren weet je hoeveel uren je daar gemiddeld mee bezig bent. Maar ook welke materialen je daarvoor nodig hebt. Je hoeft dat niet elke keer weer opnieuw te bekijken. Maak er een vaste eenheidsprijs voor. Dat levert een forse tijdwinst op bij zowel de calculatie, inkoop als de facturering. Belangrijk is wel dat je regelmatig controleert of die eenheidsprijs nog klopt of dat het duurder is geworden.

Wees scherp

Mijn laatste tip is misschien wel de belangrijkste; bekijk minstens één keer per jaar kritisch je inkoop. Hoe zijn de condities? En wat kan er beter? Bij inkoopcombinaties doen ze dat voortdurend. Op die manier houd je ook de groothandel scherp. Vaak denken we dat we het maximale uit onze inkoop halen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Daar komt bij dat de hoeveelheid materialen per project de komende jaren alleen maar stijgt. Alleen daarom al is het goed om daar telkens kritisch naar te blijven kijken!

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

1 reactie op “Het duurste bakje koffie krijg je bij de groothandel

  1. Renne schreef:

    Colink regelt jouw inkoopcondities en niet bij 1 maar bij meerdere groothandelaren. Zo grijp je nooit mis. Colink biedt jou Voordeel&Gemak. Kijk eens op Colink.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.