Ga naar hoofdinhoud

Het medium spreekt

Telefoon op de redactie. Een consument. En deze wenste graag een onafhankelijk keteladvies van een ‘medium’. Laten wij dat net zijn. Wij, van de media.

 

Omdat ik het nummer van Jomanda niet heb, maar wel een marktvisie, stond ik haar te woord. Je bent een medium of je bent het niet. Het is ook een mooie manier om te staven wat er zoal omgaat in de hoofden van uw klanten, hoe zij zich door de markt laten leiden, en hoe wij dat kunnen vertalen naar vakinformatie. Zo is elk telefoontje nuttig, ook al is het van iemand die denkt bij ons onderdelen te kunnen bestellen via Bouwproducten.nl, overigens bijna dagelijkse koek.

 

Behangende installateur 

Wat bleek: een klusser, althans de man die naar tevredenheid het behang plakt, schilderde en timmerde in haar stadsappartementje, had geconstateerd dat haar ketel aan vervanging toe was. Op basis van leeftijd. Het advies was een pittig CW5 toestel, en ze vroeg zich af of dit wel nodig was, want de prijs bracht wat hoofdbrekens. Ik vroeg haar of ze installatietechnisch vertrouwen had in de vakman die ze over de vloer had. Het bleef stil. Prima behanger dus. Ik kreeg steeds meer de indruk dat deze beste man nog een toestel in de bus had liggen, waar hij vanaf wilde. Een behanger met meerwerkdrang, die zijn vervangingsadvies niet verder onderbouwde dan: ‘hij is gewoon op, kijk maar naar de datum’.

 

Even doorvragen 

Doorvragend naar de gezinssamenstelling, isolatiegraad van het appartement, de collectieve voorzieningen, de warm-water-behoefte etc, vroeg ik mevrouw waarom ze niet naar een échte installateur wilde stappen, die deze alleenstaande warmbloedige vrouw zonder regendouche wél op CW-waarde zou schatten. Ik proefde drempelvrees, de angst om geen goed advies te krijgen, en het vooroordeel dat dit allemaal veel te duur was. En de klusmeneer was er toch, en die ‘ontzorgde’ haar, althans in haar beleving. Maar in feite schreeuwde ze om hulp.

 

Ingedut 

Er was niet veel overredingskracht voor nodig. De minderprijs van een kleiner toestel, de meerwaarde van iemand die gediplomeerd aan de gasleiding morrelt, de mogelijkheid voor een onderhoudscontract, en iemand die bovendien de ingedutte vereniging van eigenaren nog even kon wijzen op de juist gebeugelde collectieve rookgasafvoer en ventilatievoorziening, waar ook al tijden niet meer naar gekeken was.

 

Tegelijkertijd dacht ik aan die drempelvrees, het op niets gestaafde wantrouwen in de installateur, en haar voortdurende gedachte dat vakmanschap vooral onevenredig veel geld moet kosten. Alsof échte ontzorging überhaupt een prijs kán hebben. Na de Caroline Tensen-achtige vraag ‘Maar wat zegt uw gevoel?’, bleef het stil. Haar twijfel over het gevoel, was in essentie de reden van het telefoontje.

 

Cliffhanger 

Heeft het medium met deze korte healing deze dwalende mevrouw in de armen gedreven van een goede vakman? Naar de uitkomst blijft het gissen. Als u binnenkort in Amsterdam of omstreken een CW5 ketel op Marktplaats ziet, dan is het wellicht van iemand die uitmuntend kan behangen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief van Installatie.nl ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en actuele ontwikkelingen in de installatiebranche, productnieuws en installatiefouten.

Laatste nieuws

Girls Day: meer vrouwen in techniek

Volker Wessels verkoopt installateur Homij

Het kiezen van de juiste grondleiding

Waterzijdig inregelen minder vrijblijvend

Nieuwe Nederlandse thuisbatterij op komst

Energiekosten loden last voor voetbalclubs