fbpx
Blog

Het is hectisch in de installatiebranche. En het afgelopen jaar lijkt alleen maar drukker geworden. Gevolg: een steeds langere to-do list. Maar ook dat je het overzicht kwijtraakt. Waardoor je vaak met de verkeerde dingen bezig bent. Hoe voorkom je dat? En hoe zorg je ervoor dat je je to-do list kort houdt?

.

Eigenlijk hoef je je maar twee vragen te stellen bij alle dingen die je doet als installateur. Is het belangrijk? En is het urgent? Ik maak daarbij altijd gebruik van het model van Eisenhower. Deze bestaat uit vier kwadranten: doen, delegeren, plannen en elimineren. Linksboven zitten de dingen die zowel urgent als belangrijk zijn. Zaken die je meteen moet doen! Bijvoorbeeld een vaste klant die belt voor lekkage.

Daaronder zitten de werkzaamheden die wel urgent zijn maar niet belangrijk. Waarbij het de vraag is of je ze zelf moet doen. Bepaalde klussen waar je als bedrijf minder thuis in bent, zou je heel goed uit kunnen besteden. En ook bij de facturatie en offertes is het de vraag of jij als directeur of manager alles moet zien voordat het de deur uitgaat. Je zou met een calculator kunnen afspreken dat hij alle offertes tot 5.000 euro zelf mag offreren. En twijfelt hij ergens over, dan loopt hij gewoon even binnen.

Stop ermee

Dan heb je nog de werkzaamheden die niet urgent zijn. Maar ook niet belangrijk! Die moet je elimineren. Door er onmiddellijk mee te stoppen! Dat zijn de mailtjes die onderin je mailbox zitten. Je kent ze vast wel. Of de geeltjes die op je werkplek hangen. Met daarop zaken die je nog eens moet gaan doen. Maar die niet urgent zijn. Stop daarmee. Gooi ze weg en delete ze uit je mailbox. Want je gaat er toch nooit wat mee doen. Laat je er dan ook niet door afleiden. Het zorgt alleen maar voor een vol hoofd.

Beter plannen

Het laatste kwadrant, dat is het plannen. Dat zijn zaken die wel belangrijk zijn, maar niet urgent. Als installateur zijn we vaak te weinig in dit kwadrant bezig. Bijvoorbeeld: we zouden onze medewerkers meer moeten opleiden… maar daarvoor ontbreekt nu de tijd. Maar als je bepaalde zaken te lang uitstelt, dan raak je als bedrijf steeds verder achterop. Plan het daarom in! Neem als voorbeeld de automatisering van je bedrijf. Vaak wordt daarin pas geïnvesteerd op het moment dat het systeem langzamer wordt of begint te haperen. Of zelfs helemaal vastloopt. Dan wordt het plots urgent. Maar dan ben je eigenlijk dus te laat, omdat je niet voldoende in dit kwadrant hebt gewerkt. En te weinig hebt gepland.

Print het uit

Mijn tip is om de bovenstaande afbeelding van het model van Eisenhower uit te printen en onderaan je computerscherm te plakken. Bedenk bij alles wat je doet of het urgent of belangrijk is. Is dat niet zo dan weet je wat je moet doen. Zo zorg je ervoor dat je je to-do list kort houdt. En altijd met de juiste dingen bezig bent!

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.