fbpx
Blog
Namijmerend over de VSK

Uw hoofdredacteur ploft neer na een enerverende en boeiende VSK. De beurs gonst nog na in mijn hoofd. Was de editie 2012 er één van innovatie of overlevingsdrang? Of beide..

 

Ik kan het woord ‘uniek’ even niet meer horen. Al dat marketinggeweld. Het tussen de regels beschimpen van de concurrentie, de aanblik van de kunsten van standbouwers; het glimlachen om elkaars giveaways, fruitige promo-dames, en het evalueren van de afloop van de veelbesproken VSK Awards. Kortom: de VSK was een klassieke beurs van een branche in beweging, turbulentie, hoge nood of bruisende ambitie. Het is maar net of het glas halfvol, of -leeg is.

 

Analyse

Was dit nu de beurs van een branche die innoveert of wil overleven? Of beide? Interessante kwestie. Qua productinnovaties liep de VSK niet over; sterker nog, veel grote fabrikanten toonden in Frankfurt op de ISH al hun nieuwe waar, of komen lopende het jaar met hun introducties; het tweejaarlijkse installatiefeestje heeft al lang niet meer de status van ‘productknallers’.  Gebrek aan innovatie? Dat zeker niet. Overlevingsdrang? Dat zeker. Iedereen knokt voor wat hij waard is. De redactie heeft alles bijeen geveegd om in het volgende nummer van het jubilerende Installatie en Sanitair een fraaie nabeschouwing te bieden. Op deze site al een fraaie fotoreportage. Er is, en blijft genoeg om over te schrijven.

 

Kroonjuwelen

De VSK kende geen echte kroonjuwelen. Wat de VSK liet zien was dat bijvoorbeeld ketelfabrikanten hun stinkende best doen om méér te halen uit bestaande en nieuwe toestellen. Het wedloopje tussen Intergas, Itho Daalderop en ATAG was aandoenlijk. Belangrijkste is dat tapwaterrendement structureel boven de 100 procent kan komen, en dat gemak van onderhoud en onderdelen voor monteurs weer echt een issue is. Ook dat is vernieuwing. De ventilatie-tak heeft zichtbaar geleerd van mislukkingen uit het verleden; de meetbare prestatie staat centraal. En voor alles geldt: alles staat of valt bij de prestatie en de vakkennis van de installateur die het moet maken. De afwezigheid van écht grote drommen scholieren op de beursvloer zal voor vele standhouders een zege zijn geweest -of blijven ze nu met hun pennetjes zitten?-; het is te hopen dat dit geen teken aan de wand is dat de scholieren echt niet meer voor het installatievak te porren zijn.

 

Conceptenhype

En de 2012-editie was vooral die van de –excusez le mot- de concepten. Vreselijk woord, maar vind maar eens een fatsoenlijk synoniem. Oftewel; bestaande producten, al dan niet slim met elkaar gecombineerd, verpakt in een nieuw marketingjasje, voor een bepaalde doelgroep of marktdeel, met schitterend bedachte namen waar een de jongens van TellSell jaloers op zouden zijn. Hetzelfde Ei van Columbus, maar dan anders ingepakt.  Fabrikanten zoeken de breedte en diepte in de bouwkolom op met hun ‘concept’. Als verwarming en ventilatie steeds meer met elkaar verstrengeld raken, waarom maken we daar geen concept van? Verwarmen, koelen, ventileren en regeltechniek in één jasje. Primair doel: zo vroeg mogelijk de klant binnenhengelen, en voorkomen dat het pand verlaat. Én: niet onbelangrijk, de installateur, adviseur zo veel en vroeg mogelijk naar voren schuiven als belangrijke partner in het besluitvormingsproces. En zo lang mogelijk in beeld te laten zijn, door middel van langlopende onderhouds- en exploitatiecontracten. Wie het allemaal snapt, schijnt goud in handen te hebben.

 

Kracht of armoede?

Binnen die concepten, blijkt dat niet alles uit innovatie geboren is. Het ene concept is briljant omdat het vraaggestuurd of niche is, het andere concept kunstmatig of vooropgezet, omdat het een antwoord is op een probleem dat niet in de markt aanwezig is. Ik noem dat altijd het ‘dubbel-vla’-principe.  Ook een vorm van overlevingsdrang, doch uit armoede geboren. Bij teruglopende cijfertjes is het belangrijk helder te blijven denken. Feit blijft: niet het product, maar de oplossing staat tegenwoordig centraal. Niet de inspanning, maar de prestatie. En dat is goed nieuws voor de branche, en de consument. De installateur is minder merkentrouw, maar meer gefocust op de prestatie, eindresultaat en zo min mogelijk ‘gedoe’ (lees: faalkosten).

 

Bezoekers

Met ruim 46000 bezoekers, zijn de gehoopte 55000 bij lange na niet gehaald. Beursmarketeers zeggen in dat geval altijd dat de ‘kwaliteit van het bezoek’ goed was, om zo toch maar een positief persbericht in de ether te kunnen slingeren.  Maar ook de ketelfabrikanten –een belangrijke indicator- hebben in januari in de min gedraaid. Zorgen? Nee. Behoedzaamheid: ja. Doorgaans zijn het de minder vooruitstrevende lieden, die cijfers aangrijpen om in de klaagmodus te gaan. Het credo is eerder: slim anticiperen in plaats van mopperend achterom te kijken. Het glas is halfvol of halfleeg.

 

Feestje

Sommige feestjes zijn vruchtbaarder en gezelliger als een groot deel van de visite heeft afgebeld. Mensen voor wie enkel de drommen mensen de maatstaf is voor succes, hebben een beroerde beurs gehad. Maar is kwantiteit deze dagen nog wel een issue?

 

De avondopenstelling – iets wat bijvoorbeeld op de beurs in Hardenberg prima werkt- bleek in Utrecht vooral een voedingsbodem voor gezelligheid. Niets mis mee, in die sfeer worden uitstekende zaken gedaan. Maar na een week vol storingsdiensten, vorstschades, treinuitvallen, schat ik in dat de meeste heren installateurs op hun vrije donderdagavond liever op de bank naast hun partner schoven.

 

Ik kan ze geen ongelijk geven. Ik plof ook neer. Met tassen vol informatie, een stapel visitekaartjes en leuke contacten erbij; én een stevige nabeschouwing in ons vakblad het verschiet, ben ik ook benieuwd of het thuisfront blij te maken is met 19 sleutelhangers,  4 timmermanspotloden, 2 mutsen  en 8 mislukte pogingen om een iPad2 te winnen.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.