
Afgelopen maand was ik op vakantie in Frankrijk, samen met mijn schoonfamilie, vrouw en kids lekker een week rusten.
Die rust is ver te zoeken als je in de plaatselijke hypermarché komt. Collega-Frankrijkgangers kennen het wel: de Hel van LeClerc , Géant of Carrefour. Eén grote mierenhoop van klanten die zich in 24 rijen door de winkel heen persen; de kaasstraat, het toetjes-plein, de visafslag, en de kleding en camping-outlet. Het volk krioelt kris kras door elkaar, schouder aan schouder. Geschreeuw en chaos. Mijzelf concentreren op de boodschappen ging niet meer, wat een gekkenhuis.
Dit bevestigde wel iets in mijn visie, waarvan ik denk waar het ook in onze wereld naar toe gaat: of je bent super groot en een massa/budget aanbieder… of je bent klein en extreem klantgericht! Iedereen die hier tussenin zit gaat de boot missen.
Terug naar Nederland
Bij ons in het dorp zit zo’n klein elektrozaakje. Een etalage vol tv’s, stofzuigers en broodroosters. Een lokale middenstander die de gunfactor kán hebben, tegen al het grootschalige geweld. Als ik daar ben en sta te wachten op mijn beurt, luister ik naar de gesprekken die er plaatsvinden. En keer op keer proef ik in die gesprekken de rancune naar die extreem goedkope internetverkoop. Ik voel de woede richting die idioot lage prijzen van internet, waar ze continu tegen aan lopen te boksen.
Alleen een keukenkraantje?
Ik herken dat gevoel, ik heb dat in het verleden namelijk ook wel eens gehad. Voorbeeld: een klant belde op of we hun keukenkraan konden vervangen. Nadat onze monteur de kraan naar volle tevredenheid vervangen had, kreeg de klant onze factuur. Opgebouwd uit: start-tarief, twee kniekoppelingen, een keukenkraan (met extra korting) en het uurloon. Nu kun je er gif op innemen dat deze klant de prijs van de kraan vergelijken met de ‘keukenkraandumpspecialist.nl’ en hem hier nog goedkoper vindt. En daar heb je hem alsnog: de ontevreden klant… ( en als je geluk hebt aan de telefoon).
Inclusief toegevoegde waarde svp
Daarom kun je voortaan bij ons geen losse kraan meer kopen. De kraan kun je alleen afnemen inclusief montage door een van onze monteurs. Ik hoor u denken: maar das toch hetzelfde als voorheen? Klopt… Alleen is de prijs nu all-in. Dus een kraan, starttarief, twee kniekoppelingen en het uurloon voor bijvoorbeeld € 225. Heel helder, en u heeft vooraf een vaste prijs voor het vervangen van de kraan, en u kunt de monteur rustig een extra kopje koffie geven (zit toch bij de prijs). Wilt u toch een losse keukenkraan? Bestel hem dan snel op ‘keukenkraandumpspecialist.nl’, daar is ie stukken goedkoper dan bij ons. Ome Harrie monteert hem wel. En dit geldt eigenlijk voor al het andere installatiewerk. Wij weten waar we goed in zijn.
Ontzorg tot in de huiskamer
Misschien ook leuke tip voor die elektrozaak. Verkoop geen losse tv’s meer. Verkoop hem alleen maar inclusief monteren en installeren. De klant hoeft hem niet meer in een veel te kleine auto mee te nemen, zit niet te hannesen met een te oude boormachine om hem op te hangen en ligt zich niet meer te ergeren aan het instellen van al die zenders en het verstoppen van de snoeren. Mensen willen hier best voor betalen, maar ze zien de dienstverlening niet altijd. En willen ze dat niet? Laat ze hem dan bestellen op ‘budget-tv.nl’, daar is hij zeker en vast nog goedkoper uit. Ik ben er heilig van overtuigd dat hier markt voor is. Blijf niet hangen, want je gaat de boot missen. Durf te kiezen.
Vier tips
Vier simpele doch doeltreffende tips om de boot niet te gaan missen:
- Verkoop geen losse producten, maar te allen tijde met bezorgen, montage en installatie door een vriendelijke medewerker.
- Zorg voor een gastvrij toilet in je zaak, waar iedereen gebruik van kan maken.
- Bied je klant een lekker bakje verse koffie aan, en tegen sluitingstijd misschien een plaatselijk speciaalbiertje.
- Verras je klanten op een positieve manier! Maak ze blij, telkens weer.
- Ga niet in de zelfverdedigingsmodus als een klant iets op internet heeft gekocht, en het bijvoorbeeld niet (goed) meer werkt. Regel dit gewoon, en verras hem/haar.
U wilt een voorbeeld van een ondernemer die het begrijpt? Bekijk hier de video van ‘The Bakery’ uit Reusel, een jeanswinkel die het nét even anders doet. Die gasten snappen het van top tot teen.  Ik ben vaste klant voor het leven: omdat je er gewoon wilt zijn. Ouderwetse middenstand kan springlevend zijn.
Leuk blogartikel weer, Martijn. Goeie tips voor collega-installateurs.
Die gasten van The Bakery begrijpen inderdaad heel goed waar het om draait: klantbeleving. Daarin onderscheiden zij zich. Jeans kun je op veel meer plekken kopen, maar zelden met zo’n beleving. Mooi!
Tis een feest om daar je geld uit te geven… Dat zegt genoeg toch? 🙂