fbpx
Blog
Sociale innovatie: jeuk of noodzaak?

Sociale innovatie. Bittere noodzaak, of een containerbegrip waar je als praktijkgerichte vakman jeuk van krijgt?

 

Sociale innovatie is een van de speerpunten van Uneto-VNI. De branchevereniging laat er dit voorjaar een serie gratis workshops op los: ‘Haal het beste uit je klant’. Prijzenswaardig initiatief edoch… zijn installateurs die hier nu nog mee aan de slag moeten niet te laat?

 

Het is een publiek geheim dat de helft van de kleine bouw- en installatiebedrijven de komende jaren zal verdwijnen. Degenen die het niet redden zijn over het algemeen niet de bedrijven die altijd oog hebben gehad voor vernieuwing, lang geleden aan de slag gingen met slimmer werken, tijd en geld reserveerden voor bijscholing, kansen gaven aan stagiairs, bedrijfsprocessen stroomlijnden, goed gebruik maakten van automatisering en goed nadachten over medewerkers gezond en gemotiveerd houden. Vooral bedrijven die dit allemaal niet hebben gedaan, krijgen het moeilijk. Dat is niet raar.

 

Geen marketingboeken

Uneto-VNI wil de boel stevig aanpakken. De workshops (voor leden met 1 tot 25 medewerkers) worden ‘anders dan anders’ genoemd. De workshops gaan niet uit van theorie uit marketingboeken maar van de eigen intuïtie en praktijkervaring. De gedachte is dat ondernemers aanzienlijk meer uit hun (potentiële) klanten halen (met minder moeite) als ze hun intuïtie goed gebruiken en marketing ‘op eigen wijze’ in de praktijk brengen.

 

innovatie1Kwestie van doen

Het succes van innovatie wordt volgens Uneto-VNI voor slechts 25 procent bepaald door investeringen in onderzoek en techniek. Vooral mens en organisatie zijn bepalend voor succes. Vandaar de workshop. Door deel te nemen aan een workshop geeft de installateur in één middag een stevige boost aan zichzelf en zijn bedrijf. Sociale innovatie is vooral een kwestie van doen, vindt Uneto-VNI.

 

Niet te benijden

Installateurs die door het bovenstaande getriggerd worden, zijn niet te benijden. Kennelijk denken ze de boot te missen als ze niet subiet aan de slag gaan met wezensvreemde en wijdlopige zaken als ‘sociale innovatie’ en ‘intuïtie’. Ik kan nu al voorspellen dat een middag workshoppen geen nieuwe inzichten oplevert, zeker niet op het intuïtieve vlak. Dit neemt niet weg dat ik alle installateurs aanmoedig toch maar vooral wel naar de workshop te gaan. Waarom? Er is volop tijd ingeruimd om te netwerken. Uitwisselen van ervaringen is goud waard in barre tijden. In die zin: prijzenswaardig initiatief. 

Over Ton Verheijen

Journalist Ton Verheijen (48) schrijft voor Installatie en Sanitair over ondernemen, kennisoverdracht, en personeelsbeleid en -strategie van installatiebedrijven. Verder schrijft Ton over lifestyle en (informatie)technologie voor onder anderen Bright, De Ingenieur en Twinkle. Zijn blogs gaan over out-of-the-box-denken en inspiratie vinden door over de schutting te kijken. Bij de buren heeft het gras een ander kleurtje.

Bekijk alle berichten van Ton Verheijen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.