Ga naar hoofdinhoud

Stop de desinteresse in cv-ketel

Waarom heeft de installatietechniek, en in mijn vak de cv-ketel, zó weinig aandacht en interesse van een gebruiker?

 

Een vraag die me sinds mijn intrede in de wereld van de verwarming en warmwater altijd heeft bezig gehouden en heeft verwonderd. Als uitvoerend installateur kreeg ik altijd maar te horen: we zoeken een leuk dingetje voor niet teveel geld, in plaats van een keuze comfortniveau, merk of techniek. Als ik dan, voor de zoveelste keer, heel gefrustreerd thuis kwam, had ik steeds de neiging eerst heel hard te schreeuwen. Mijn echtgenote bracht me tot bedaren. “Ach lieverd, ooit krijg je te maken met andere tijden.”

 

Op verjaardagsvisite 

appeltaartIk had na 35 jaar de moed al opgegeven. Tot ik met familie, vrienden, en vage kennissen, op een verjaardag zat. Iedereen weet wat daar wordt besproken: de vakanties, de kinderen, verbouwingen of verhuizing, niet te vergeten de aanschaf van een nieuwe auto met alle technische toeters en bellen. In een ongemakkelijke stilte bij het droge gebakje en het slappe bakje koffie, neemt de jarige het woord.

 

“We hebben een nieuwe cv-ketel gekocht!” En tot mijn grote verbazing had de jarige alle aandacht van alle aanwezigen, inclusief zijn echtgenote. Ze trok een heel vriendelijk en verheugd gezicht. Vol spanning zat ik op het puntje van de stoel.

 

Technische specs vliegen over tafel 

Een hippe yup vroeg hem geïnteresseerd welk merk. “Ja oké, Remeha, maar welk type?” De jarige antwoordde: een Calenta 28C. Het geroezemoes rondom de verjaardagstafel barstte los, en de ins en outs van het toestel vlogen over tafel. Dat is toch de ketel met binnenverlichting, de modulerende pomp, de OpenTherm sturing? 

 

Keteltje kijken 

De jarige vraagt of we ‘hem’ willen zien, waarop iedereen onmiddellijk verheugd opveert om samen de technische ruimte te bezichtigen. De mantel gaat eraf, de binnenverlichting gaat aan, en de gasten vragen de jarige jop het hemd van het lijf. Hij wist er alles vanaf, en de interesse van de gasten was niet gespeeld. Van verbazing viel mijn kin op de borst. Iedereen deelde hierop tot in detail zijn of haar ervaring met de eigen cv-ketel.

 

Ik vraag aan het hele gezelschap, en met name de gastheer, hoe het toch mogelijk is dat iedereen zo geïnteresseerd is en zoveel kennis heeft van de techniek achter de cv-ketel. Nu na vijfendertig jaar zou ik toch nog het antwoord op mijn vraag krijgen. Nou, zegt de jarige: “Dat komt omdat……… “.

 

Maar helaas..

Toen werd ik wakker en bleek het een droom te zijn geweest. Ik heb nog alles in het werk gesteld om mijn droom af te maken. Tevergeefs.

 

Wat is het antwoord? 

Ik wil iedereen, die dit leest, verzoeken mij te helpen om een antwoord te krijgen waarom de interesse voor de cv-ketel er niet is, terwijl er een investering voor de komende tien tot vijftien jaar wordt gedaan. De cv-ketel en installatie bepalen voor het allergrootste gedeelte het wooncomfort. Meer dan de auto. Meer dan de smartphone of tablet. Wát is het antwoord? Ik zoek al 35 jaar.

 

 

16 reacties op “Stop de desinteresse in cv-ketel

  • H.E. Smid-Dekens

    “Dat komt omdat, de mannen in de installatietechniek, geen trotse uitstraling hebben voor hun vak. Door de media wereld wordt hun dat ook ontnomen. Ieder individu is toch instaat om (vlg de media) dit vak uit te oefenen.

    Bent u echt al zolang installateur geweest, of is deze blog om andere reden?

    Tip: laten we een uitstekende reclamebureau inschakelen en laat die de ketels net zo onder de aandacht van de consument brengen, bv – als de auto, witter dan wit wassen, kijk naar vakantieaanbiedingen , enz.

    Waarom geen interesse bij de burger – cv ketel: heeft men geen verstand van/ alleen als men in de kou zit of geen warm water heeft, gaat men de ketel bekijken en vervolgens iemand inschakelen. Dan komt weer het gemak, de klant least vaak en dan hoe je alleen maar een telefoonnummer intoetsen op je i-phone en je wacht en dan komt ervan zelf iemand.

    Ik hoop , dat u veel reakties krijgt.

  • Walter

    Niet moeilijk. Een verplichting voor installatie en onderhoud door gecertificeerde vakmensen!

  • Hans Huismans

    Bij ons op verjaardagen wordt juist vaak over cv ketels gesproken. Maar dat komt omdat zowel mijn zwager, ik en een goede vriend van ons in het vak zitten. Levert vaak leuke discussies op.

  • Erwin

    Geachte heer Valk,

    Mooi verhaal en ik denk dat er wel degelijk interesse is in een cv ketel bij een eindgebruiker.
    Ik verkoop als installateur alleen maar Remeha ketels en dan het liefst een Celenta.
    Als je de klant kunt overtuigen (en soms lukt dat wel) dat een Calenta een energiezuinige pomp heeft die hun geld bespaart dan kijken ze heel anders naar een ketel.
    Net als bij zonnepanelen, warmtepompen, zonnecollectoren etc alles wat energiezuinig is (dus het eerste wat een klant vraagt is wat de terugverdientijd is) kun je bij een ketel de klant vertellen dat ze kunnen besparen met een ketel.
    En dan….heb je de aandacht van een klant en weer een klus erbij.

    Succes met uw blog

  • jeroen

    Mooi reclame praatje….

  • Martijn

    Een mooie auto, een mooie smartphone een interieur, het is allemaal inzichtelijk voor een ander, kennelijk moet dat luxe uitstralen.
    Een cv installatie is dat niet.Installaties moet ook zo goedkoop mogelijk uitgevoerd worden, het mag niks kosten. Voor een auto telt men zonder problemen 15 tot 20k neer, over een ketelvervanging van 1,5k wordt nog onderhandeld. Triest…

    Voetventielen, dubbel instelbare radiatorkranen, luchtafscheider en een magnetietfilter het is allemaal te duur en overbodig in de ogen van de consument. En vervolgens wel klagen als de energierekening weer eens te hoog is.

    Wat mij betreft wordt de verkoop van cv-ketels aan consumenten aan banden gelegd, installateurs op hun vakbekwaamheid getoetst. Dan kan onder de noemer cv-ok keurmerk.

  • waterkwartier

    Omdat het niet zechtbaar is voor anderen. Veel leven voor de buitenwereld. Ze komen er pas achter als de ketel het niet doet..

  • Piet

    Laat ik als technisch geinteresseerde consument het antwoord eens geven. Als je als consument je verdiept in het betreffende vakgebied (of dit nu HR++ glas is of ketels doet er niet toe). Stel niet te intelligente vragen over de uitvoering of de kwaliteit, want je krijgt steevast het antwoord:
    Meneertje of mevrouwtje: Daar zie je niks van.
    Zo houden jullie collega-bouwvakkers hun klanten rustig en dom. Behandel consumenten niet als randdebielen en je zult zien dat ze dat niet zijn.
    vb1: te grote ruit willen plaatsen door met de beitel het volledig afgelakte kozijn te lijf te gaan.
    vb2: NEN-normen niet willen bespreken.
    vb3: HR++ past niet in uw sponning, dus neem dubbel glas. Onzin. De HR++ uitvoering (Argon en coating) bespaart in smallere sponningen ook meer dan gewoon dubbel glas en verdien je de kosten eerder terug. Dat het dan geen HR++ mag heten, so what?
    vb4: 6 meter 28″ door het zolderraam getild om zoveel bochten te buigen en niet losse bochtjes kopen vindt men overdreven, maar iedere losse bocht geeft veel meer weerstand dan een gebogen bocht.
    vb5: En niet in de laatste plaats de architecten die de natte groepen: wc(s), keuken en badkamer(s) door de hele woning strooien in plaats zoveel mogelijk naast en boven elkaar. Onnodige leidinglengtes waardoor o.a. veel te lange wachttijden voor warm water.
    Niet alleen bij installatiewerkzaamheden gaat het vaak juist om de zaken die je niet ziet.
    Daarom doen wij alles liever zelf: van schilderen, stuken, keuken plaatsen, solderen tot toevallig bovengenoemde Calenta installeren en het in het verre verleden ontstane onlogische leidingwerk aanpassen. Inderdaad een prima ketel.

  • oad

    geachte; leuk verhaal echter de clou moet van de fabrikant komen .zolang er fabrikanten als nefit zijn zal het modderen blijven. maw maak een goed produkt betrouwbaar en dan een goede installateur komt het goed gr oad

  • G.J.Bos

    diep en diep triest allemaal:

    Helaas is dit niet alleen helemaal de schuld van de consument, maar is eigenlijk gewoon te danken aan de z.g. marktverkrachters als Remeha, Nefit, Intergas de idiote kreten als ketelactieweken Ketelmania, loslopende ZZP-ers zonder vakbekwaamheidspapieren welke de kreet installatietechniek, gas water electra aan hun naam voegen, veilingen op werkspot, marktplaats, internetaanbiedingen, sites als ketelofferte, de goedkoopste cv ketel enz.
    En de grootste schuldige natuurlijk oud minister Joritsma welke het echt zo ontzettend nodig vond (om tegen het advies van de SER in) haar eigen zin door te drijven en de vestigingswet geheel te laten vervallen,om volgens haar een eerlijke liberale concurrentie te krijgen. ( nou da’s dan allemaal heel erg mooi gelukt )
    zou u als onnozele onwetende consument nog enig idee hebben ?

    nogmaals vriendelijk dank allemaal.

  • Kees

    Zo erg is het nu ook weer niet gesteld met alle consumenten. Overigens heb ik dezelfde droomervaring als de schrijver. Alleen vanuit de consument gezien.

    Als consument ben ik druk bezig geweest met ons nieuw te bouwen huis, de energiemaatregelen die nodig zijn etc. etc. De aangeschafte CV-ketel (CW6) is neergezet alleen omdat wij douche en een bad tegelijk wilden (kunnen) gebruiken. Alles keurig aangelegd door een erkende installateur. Tegelijk met de vloerverwarming. Alles in 1 hand dan gaat het goed komen droomden wij…..

    Helaas, toen wij wakker werden bleek de werkelijkheid toch anders. Er is in installatieland helaas het nodige kaf onder het koren. Ook bij de erkende. Dit bedrijf bleek uiteindelijk geen (goede) vloerverwarming aan te kunnen leggen. Mijn twijfel tijdens de aanleg werd door de installateur weggewuifd. De woning bleef op onderdelen gewoon te koud. Na uitvoerig testen en een berekening van een externe deskundige berekening bleek dat de leidingen van de vloerverwarming te ver uit elkaar zijn gelegd waardoor de benodigde warmteopbrengst nooit kan worden gehaald. Op sommige plaatsen is het wel goed (de slaapkamers, de keuken). In de woonkamer niet. Ook niet als je er water van ca. 55 a 60gr. doorheen jaagt. Los van de vraag of dat overal in huis even handig is.
    Dat bleek nog niet alles. De berekening van de warmtebehoefte van de woning was ook ontoereikend. Nooit gedacht dat je dit niet aan een aannemer en een erkend installateur kon overlaten. Blijkbaar moet de consument van nog meer verstand hebben.

    Moraal, de schrijver heeft gelijk, de consument mag best wat meer interesse tonen in dat wat er nodig is voor een behagelijke woning. Leuk verhaal. De branche schuift kwaliteitsvragen weg nadat ze langs zijn geweest. Minstens onbehoorlijk gedrag waar nodig wat aan gedaan moet worden.

  • martin

    nou als je echt zo een dromer bent waarom droom je dan van een remeha ?? ik wordt zwetend wakker als ik aan remeha denk. dat komt echt niet omdat die ketel het zo top doet .!! ps als de veregenwoordiger dit leest je kan altijd bellen. ik sta in je systeem

  • Joop

    ik lees…

    Voetventielen, dubbel instelbare radiatorkranen, luchtafscheider en een magnetietfilter het is allemaal te duur en overbodig in de ogen van de consument. En vervolgens wel klagen als de energierekening weer eens te hoog is.

    Ik droeg 20 jaar geleden, als consument, zelf aan, waarom géén voetventielen….etc..
    Kreeg als antwoord, dat is niet iets voor consumentenbouw!!!
    Zelf aangedragen: 28mm leidingen, gebogen… zo weinig mogelijk koppelingen; natte gedeeltes zo veel mogelijk gecentreerd…

    Klanten zijn de kopers en bij goede voorlichting zeker betrokken!!

  • K. Smits

    Dat kan ik je haarfijn uitleggen:

    Het is geen statussymbool in Nederland. We bouwen een huis, en frotten (ik kan helaas geen ander woord bedenken) de ketel zo ver mogelijk in een donkere hoek weg waar hij niemand in de weg hangt).

    Energie labels, “puntjes scoren”(EPB) en bezuinigingen nemen de markt over. Ter vergelijk: Hetzelfde gebeurt door onze overheid en ons belastingklimaat met auto’s d.m.v. uitstoot gerelateerde bijtellingspercentages en uitstoot gerelateerde aanschafbelasting en bijbehorende subsidies (die bepalen deels de huidige markt, daardoor de toekomstige 2e hands markt etc.). Markt wordt bepaald door regeltjes, niet door eigen keuzes. Hier is de Nederlandse inwoner zeer gevoelig voor.

    Het huis in Nederland is meer gesloten als ooit tevoren. Buren kennen buren niet meer, mensen zijn meer van huis af en krijgen relatief minder bezoek. Mensen kunnen hun installatie niet “showen”.

    De ketel bedienen we niet direct. De “kamerthermostatentroep” die je tegenwoordig voor weinig bij je energieleverancier krijgt slaat nota bene beter aan bij de mensen dan de ketel die erachter hangt en al het werk doet. Want besturen doe je met de kamerthermostaat en warm water komt uit de kraan.

    Aanvullend op het vorige. De markt gaat snel, de ketel is vreemd en mensen gaan niet pronken over iets dat ze volledig uit handen (moeten) geven. Een auto met 300pk en 500Nm koppel kan elke liefhebber vertalen naar een snel apparaat. Een ketel met 40kW is bij deze mensen bij voorbaat ook beter als een warmtepomp van 6kW. Mensen hebben 0,0 gevoel bij alle cijfers van een CV-ketel of ander apparaat dat warmte levert.

    Wederom aanvullend: Omdat ze 0,0 gevoel hebben bij de cijfers van een CV-ketel, begrijpen ze ook de werking niet. Ik rij letterlijk tientallen storingen weg per week en kan u vertellen wat u waarschijnlijk al wist, zeker een derde hiervan is veroorzaakt door eigen toedoen van de gebruiker.
    Stortdouches op CW3 apparaten, Waterbesparende douchekoppen op ketels met 40kW, gordijnen voor radiatoren hangen.
    Modulerende ketels op installaties met 4 verschillende afnemers (ledenradiatoren, convectorputten, vloerverwarming en wat radiatoren met thermostaat knoppen ben ik al tegen gekomen).
    Radiatoren dicht draaien om het elders eerder warm te krijgen, kamerthermostaten aan matig geïsoleerde buitenmuren in het bereik van de herfstzon bevestigen of boven de tv, lamp of het aquarium.
    Zelfs ongeaarde verlengsnoeren/stekkerdozen voor de ketel omdat het makkelijker stofzuigen is op zolder.

  • Henk

    Marius,

    Marketing is de sleutel,

    En dan bedoel ik niet het dumpen van toestellen tegen bodemprijzen op een mediamarkt manier.

    Maak voor de consument inzichtelijk hoeveel energie het toestel op jaarbasis verbruikt en ga daar de markt mee op, gewoon keihard vergelijken met andere toestellen.

    Lever ook een gebruiksvriendelijke app en thermostaat erbij zodat de consument kan zien hoeveel het toestel verbruikt.

    Waarom het Hollanders het geen bal interesseert welk apparaat daar boven op zolder hangt?
    De relatie tussen diegene die hem installeert en de klant is belangrijker dan de kwaliteit van het toestel.

    en by the way de cv ketel is dood, warmtepompen en pv panelen zijn de toekomst.

  • Marius,

    Ik heb er absoluut geen verklaring voor, maar deze man van de fantastische sitcom “Peep Show” zet het mooi voor jou uiteen:

    https://www.youtube.com/watch?v=OCwqtjIVUf8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief van Installatie.nl ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en actuele ontwikkelingen in de installatiebranche, productnieuws en installatiefouten.

Laatste nieuws

Zorg voor een stage die je nooit vergeet

Premium

Duur, traag en gedoe: maar aantal CO-vrij installateurs groeit fors

Itho Daalderop start met vervangen Vincents

Deelmobiliteit wint aan populariteit

Girls Day: meer vrouwen in techniek

Volker Wessels verkoopt installateur Homij