
Naast vakinformatie verzamelen, duiden en delen, kijken wij met ons team ook onze ogen uit op de ISH, een tweejaarlijkse heksenketel van marketinggeweld en mensen. Fabrikanten houden er verschillende manieren op na om de aandacht van al die bezoekers te trekken. Een aantal voorbeelden.
1)Vaktrots
Het meest klassiek. Een mooi voorbeeld vormde de stand van Vaillant. Hier een Volkswagenbusje uit vervlogen tijden. Hier gaat je installateurshart sneller van kloppen. Nostalgie en vakmanschap scoren namelijk altijd. Dat deed het 100-jarige Viessmann ook met veel museaal oude-doos materiaal.
2)Badkamer-babes

In de sanitairhallen verrassend genoeg geen douchende mannen of vrouwen gespot. Zouden ze het dan eindelijk leren, die standhouders, dat het aanprijzen van goederen middels bevallige ingehuurde modellen niet meer van deze tijd is? Oh wacht, er is nog AEG, alwaar je naast het hoofdpersoon iemand iemand ziet vertellen over elektrische vloerverwarming en buisradiatoren.
3)Een popster
Opeens vlogen de camera’s en smartphones omhoog, en dromde een mensenmassa samen. Het was Philippe Starck zelf, de popster onder de badkamerdesigners en naamgever van talloze sanitairseries. Hij was te gast om het 200-jarig feestje van Duravit, en dat hebben we geweten.
4)Lokkertjes
Bij binnenkomst staan ze er al. Mensen die je tasjes aanbieden om spullen in te doen. En daarom liepen er zo veel mensen met een KNX tas. En zo worden er in de lange corridors tussen de hallen meerdere vormen van ouderwets proppen ingezet. In het hier afgebeelde voorbeeld geldt het proppen niet alleen voor doorverwijzen naar de juiste stand, maar ook voor het ritueel om in de outfit te komen.
5)Reclamezuil 2.0
Zit er iemand in? Of loopt er iemand met een afstandbediening achter? De zuil stopt, rijdt, en verbaast. Pompenfabrikant Grundfos doet Bananasplit.
6)Puike slogan
Het draait niet meer om producten maar om oplossingen. Niet om spullen maar om diensten. Totaaloplossingen. Concepten. En daarbij horen slogans. Spreuken die de missie verwoorden, en de kern raken van je bestaan. ‘Fit for Future’, ‘Alles dabei’, ‘Our solution, your succes’, ‘Water, intelligence, enjoyment’. Maar die van Tece is er een voor de woordgrappenkanonnen onder ons. Wanneer je in de toiletterie, spoeltechniek en douche-wc’s zit, en je verzint ‘Closet o you’, dan ben je een grote.
7)Big, bigger, biggest
Blijkbaar waren de productvergrotingen in de aanbieding deze editie. Wilo had een uit de kluiten gewassen versie van de nieuwe Stratos Maxo, en vanwege het thema connectiviteit was er op elke hoek wel een smartphone van 2 meter te vinden om de apps te duiden. En Huliot doet overduidelijk iets met riolering. Om de grootte te duiden. Links staat een menspersoon.
8)Overdonderde billboards
De Festhalle van de beurs is al impressive. Maar deze metershoge billboards met op elkaar afgestemde beelden zijn ware magneten van Times Square-allure. En als je dan ook nog het perfecte uithangbord hebt met de excentrieke wielrenner Peter Sagan….. Check dit filmpje: