fbpx
Blog

In december komt een bonus vaak niet echt als een verrassing. Maar een extra bonus in de zomer wel! Waarom geef je je personeel daarom geen zomerbonus? Of een bonus in september als we weer begonnen zijn…

De bouwvak komt eraan. Nu het weer mag, staan we allemaal te trappelen om de vakantie in te luiden met bijvoorbeeld een bedrijfsbarbecue. Zo’n barbecue, of wat je dan ook organiseert, is ontzettend belangrijk voor het wij-gevoel binnen een bedrijf. Je spreekt er tevens je waardering mee uit naar je personeel. Dat er weer hard en goed gewerkt is. En het zorgt ervoor dat je je personeel aan je bindt. Zeker in een periode waarin personeel schaars is, is het goed om af en toe iets extra’s te doen.

Wil je je personeel echt verrassen, overweeg dan eens om ze nu een zomerbonus te geven. Zoiets zien ze vast niet aankomen… Natuurlijk, het vakantiegeld is net gestort. Maar zo is er altijd wel een reden om iets niet te doen. Het gaat erom dat je je personeel af en toe verrast! Dat kan ook door ze straks in september nog een bonus te geven. Als extra stimulans wanneer het nieuwe werkjaar weer van start gegaan is. Nu het zo goed gaat in de branche is dit ook een manier om dat succes met je personeel te delen.

Zomerpakket

Die waardering hoeft natuurlijk niet per se een bonus te zijn. Vaak zit het hem in de kleine dingen. Zo ken ik een installatiebedrijf dat een paar jaar geleden bij de zomerbarbecue aan zijn personeel een strandstoel gaf met daarop het logo van het bedrijf. Inclusief een zomerpakket met onder andere zonnebrandcrème en een zonnebril. Het slimme was dat ze dit cadeau ook aan hun belangrijkste klanten hadden gegeven. Kijk, dat versterkt niet alleen de binding met je personeel, het is ook nog eens klantenbinding!

Slipcursus

Sommige installatiebedrijven doen het weer anders. Daar stort het bedrijf maandelijks een bedrag in een soort van personeelspot waar één keer per jaar – of om de paar jaar – iets bijzonders mee wordt georganiseerd. Bijvoorbeeld een weekend weg met het personeel. Maar dat kan ook een slipcursus zijn. Het gaat er om dat je als directie blijft nadenken over hoe je je personeel aan je blijft binden. Wat ik al zei, het zit hem vaak in de kleine dingen. Of pak je deze zomer eens flink uit? Met die extra zomerbonus…

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.