
Met moderne techniek is energieverlies goed te visualiseren, en een lek sneller op te sporen. Goede kans op handel dus.
Lekkage betekent de loodgieter bellen en een emmertje eronder. Wat vaak volgt, is een lang onderzoek naar de oorzaak, met alle kosten van dien. Vloer eruit gehakt. Plafond weggesloopt. Achtertuin omgespit. Ergernis en een bende bij de klant en veel manuren voor een relatief kleine reparatie. Zo ging het vroeger altijd.
Ook dat is een businessmodel voor elk installatiebedrijf, maar de hedendaagse techniek laat zien dat veel speurwerk effectiever en efficiënter kan. De wereld van warmtebeeldcamera’s, gasdetectie-apparatuur, leidingzoekers, drukmeters en andere geavanceerde meet- en inspectie-apparaten was lange tijd het terrein van de echte gespecialiseerde bedrijven. De trend is dat de prijzen van deze apparaten dalen, dat de bediening eenvoudiger wordt en de (online) toepassingsmogelijkheden legio worden.
De detectietechnieken worden ook opgepikt door de installateur met een neusje voor marktkansen. Een instapmodel-warmtebeeldcamera is bij alle gerenommeerde merken al voor minder dan 1000 euro te krijgen. Die kan met een paar klussen terugverdiend zijn.
Energiebesparing inzichtelijk
Met dergelijke uitrustingen wordt niet alleen het eigen werk vergemakkelijkt, maar ook professioneler en daardoor commercieel aantrekkelijker. Het inzetten van deze techniek gaat verder dan enkel de servicebus. Het geeft ook een instrument om een klant in een advies-, acquisitie- of offertestadium te laten zien wat de werkelijke effecten zijn van bijvoorbeeld leidingisolatie, als extraatje op de ketelvervanging.
De kracht van beeld
Niets is meer confronterend dan de gevelaanblik vol warmtelekken, of een gelikte presentatie van de technische meetmogelijkheden van een installatiebedrijf. Het geeft een verhaal of een urgentie aan een offerte. Het maakt de wereld van de installatietechniek voor elke klant meer inzichtelijk, verklaart kosten en investeringen en is een nog beter bewijsmiddel dan de traditionele blauwe ogen. Een mooie opdracht hoeft misschien maar één fotootje te kosten. Klik. Kassa. Klant blij, u blij. Toch?
Wie kan zo’n foto voor mij maken?