
De meeste installateurs zijn bezig met wat ze allemaal nog MOETEN doen. Maar ik wil het graag omdraaien: waar ga jij als installateur nou eens mee STOPPEN? Bijvoorbeeld die ene medewerker waar je veel energie in heb gestopt. Als het niet werkt, waarom neem je geen afscheid van hem? En datzelfde geldt voor die klant waar je doodmoe van wordt. Waarom langer blijven doormodderen? Ook is het goed om na te denken over welk soort werk je wel en niet wilt doen. En je dus meer te specialiseren.
Als je heel veel dingen NIET meer doet, heb je de ruimte om de juiste dingen WEL te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Want als je je gaat specialiseren moet je tegen bepaalde klussen dus ook ‘nee’ zeggen. Datzelfde geldt voor projecten die eigenlijk niet zo goed renderen. Maar waar je in crisistijd maar wat blij mee bent. Veel installateurs vinden het gewoon ontzettend moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Soms nog niet eens zozeer om die omzet. Ze willen die klant ook niet teleurstellen.
Focussen
Ik vraag ze dan waarom ze klant zijn bij ons. “Omdat jullie als accountantskantoor alles afweten van de installatiemarkt”, zeggen ze dan. Klopt, ik heb bijna van geen enkele markt verstand. Alleen maar van de installatiemarkt. Dus ik hoef ook over niks anders te lezen en me alleen maar op die markt te focussen.
Dafne Schippers was heel goed in de zevenkamp. Maar ze kwam er achter dat ze in één ding nog beter was. Door te durven kiezen, ging er een wereld voor haar open die ze anders nooit bereikt had. Als ze nu nog aan het speerwerpen was, dan had ze nooit zo hard gelopen en was ze geen wereldkampioen geworden!
Ruimte creëren
Durven kiezen is supermoeilijk. Je moet het dan ook weloverwogen doen. Door eerst inzicht te krijgen waar je als bedrijf goed in bent. En wat er eventueel nog moet worden verbeterd. Maar het begint met ruimte creëren zodat je de juiste dingen kunt doen. Ik ben benieuwd waar jij als installateur ‘nee’ tegen gaat zeggen.
Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountantskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray
Bij de opleidingscentra is er volgens mij een nieuwe cursus nodig: “Hoe te leren NEE te zeggen tegen de klanten”.
Maar het is natuurlijk altijd achteraf dat je zegt: Had ik dat geweten, ik was er nooit aan begonnen.