fbpx
Blog

Onbekend maakt soms niet alleen onbemind, maar ook ongemakkelijk. Want als jij warmte wilt hebben en aan de knop draait zonder dat er iets gebeurt, dan zal degene die jou die knop adviseerde op dat moment zeker niet bovenaan de vriendenlijst staan.

Dat ervaarde ook een jong stel dat na lang sparen eindelijk een leuk huisje kon kopen. Ze waren gevallen voor een schattige opknapper in een oude, maar zeer gewilde en kindvriendelijke buurt. Doordat de woning zich nog in de oorspronkelijke, oude staat bevond, viel hij net binnen het budget van dit stel. En met vele handige vrienden en familieleden zouden ze er zeker een paleisje van maken.

Vloerverwarming en radiatoren

Een van de grote klussen naast het aanbrengen van dak-, spouwmuur- en vloerisolatie was het aanleggen van centrale verwarming. Die was nog niet aanwezig in de woning. Een handige neef die sinds kort werkzaam was bij een installatiebedrijf zou het stel helpen om een cv-ketel te plaatsen en op de begane grond vloerverwarming aan te brengen. Omdat ze de houten balklaag en dito vloer op de verdieping vanuit kostenoverweging zouden behouden, werden daar radiatoren aangebracht.

De neef had op zijn werk een senior monteur horen praten over een bepaald merk en type ketel dat enorm betaalbaar was en waar op dat moment ook gratis een thermostaat voor de woonkamer bij werd geleverd. Dat leek hem wel wat voor bij zijn nichtje. Zo gezegd, zo gedaan: het stel investeerde in de door hem geadviseerde materialen en in een aantal avonden en zaterdagen zorgde hij ervoor dat de ketel hing, de vloerverwarming in de vloer lag en de radiatoren op de slaapkamers hingen. Hij had zelfs aandacht voor waterzijdig inregelen en voorzag de radiatoren van dubbel instelbare thermostaatkranen en bijpassende thermostaatknoppen. So far, so good.

Een nieuwe levensfase

Twee jaar later waren de jonge bewoners toe aan een nieuwe levensfase en kregen een kindje. Toen kwamen ze erachter dat de neef weliswaar goed werk had geleverd, maar dat hij niet echt levensloopbestendig had meegedacht. Na de geboorte van hun zoontje moesten de babykamer, ouderslaapkamer en badkamer immers dag en nacht een prettige en warme temperatuur hebben. Maar hoe ver ze thermostaatknoppen ook open draaiden, de kamers werden maar niet warm genoeg.

Erg gortig

Dit kwam ter sprake op een verjaardag van wederzijde kennissen, waar ik met de jonge vader aan de praat raakte over techniek. Het gesprek kwam vanwege mijn werkgebied al snel op de cv-installatie. Nadat ik hem had uitgelegd dat de thermostaatknoppen de ketel niet aan kunnen zetten, maar dat enkel de thermostaat in de woonkamer dat kan, viel het kwartje bij hem. Best logisch, immers. Maar om nu het hele huis warm te stoken om tijdelijk drie kamers warm te krijgen en vervolgens nog slechts de badkamer op gezette tijden – dat vond hij wel erg gortig.

Gelukkig kon ik hem radiatorknoppen adviseren die wel zelfstandig de ketel aan kunnen zetten als ze warmtevraag hebben. Samen met een bedieningspaneel in de woonkamer dat ook direct de thermostaat voor de vloer is, hebben ze nu een comfortabele zoneregeling. Omdat het budget nog steeds een issue is, hebben we ervoor gekozen om enkel de babykamer en badkamer een mechanische radiatorknop te geven en de overige radiatoren na te regelen middels de bestaande thermostaatknoppen. De vloerverwarming is voorzien van een tweewegklep, zodat deze afgesloten kan worden als bijvoorbeeld alleen in de badkamer warmtevraag is.

Toekomstbestendige zoneregeling

Vorige maand kwam ik de jonge moeder weer eens tegen. Ze straalde met een prachtige buik waarin nummer twee in aantocht was. Vrolijk vertelde ze dat op de nieuwe babykamer en op de ouderslaapkamer inmiddels ook mechanische knoppen waren geplaatst. Na de komst van nummer twee zouden ze deze winter overal comfortabele warmte hebben. Dat is het voordeel van een slimme zoneregeling: toekomstbestendig en uit te breiden wanneer je maar wilt. Zo kun je stapje voor stapje aan de hand van de meest prangende wensen en beschikbaar budget een comfortabel binnenklimaat opbouwen.

De neef hebben ze zijn kortzichtige denken al snel vergeven. Hij had het immers goed bedoeld en had ook helemaal niet in de gaten dat de thermostaatknoppen door de cijfers erop de indruk zouden wekken dat ze de warmte behorende bij het ingestelde cijfer te allen tijde zouden leveren. Als beginnende medewerker had hij ook nog niet de ervaring met zoneregelingen, dus daar was hij niet eens bekend mee. En laten we eerlijk zijn: ook monteurs kunnen nu eenmaal niet overal alles vanaf weten. Dus er zullen hier en daar nog wel meer ongemakken zijn, omdat de juiste oplossing (nog) onbekend is.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

1 reactie op “Wie zet de cv-ketel aan?

  1. Glasius schreef:

    Goed verhaal Yvian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.