fbpx
Blog

Ziel(ig) in de bouw

Ziel(ig) in de bouw

Enkel de letter van het contract is niet meer zaligmakend voor prettige werkomstandighede vol innovatie en duurzaamheid. Bedrijven met een ziel, en dus bezieling, doen het stukken beter.

 

Bijzonder om te vernemen dat zelfs banken in gaan zien dat (bouw)bedrijven met een ‘ziel’ succesvoller opereren dan (bouw)bedrijven zonder ziel. Dat lezen we althans hier. Om belangrijke thema’s als duurzaamheid, vraaggericht bouwen, ketensamenwerking, faalkostenreductie en transparantie ook daadwerkelijk leven in te blazen is méér nodig dan deze enkel op de managementagenda te zetten. Een bedrijf moet ook over een ‘ziel’ beschikken om zich werkelijk te kunnen onderscheiden op deze gebieden om zo de noodzakelijke transitie te kunnen maken.

 

Bezieling

Wat is dan de ‘ziel’ van een bedrijf? Wetenschappelijk gezien bestaat een ‘ziel’ niet, en moeten we er dus niet te lang bij stil staan. Wat ik me dan wel afvraag waarom er al duizenden jaren over de ‘ziel ‘ wordt gesproken over de hele wereld in allerlei verschillende culturen en godsdiensten? Wanneer je mensen tegenkomt die met toewijding en enthousiasme hun vak uitoefenen en vol trots hun bedrijf vertegenwoordigen: dát geeft me energie en dát werkt inspirerend. Ik noem dat vooral bezieling hebben in je werk. Misschien is het dat wel.

 

In de ogen kijken

Ook in het samenwerken tussen organisatie zie ik een trend dat níet enkel dat wat we samen op papier zetten bepalend is, maar juist datgene wat we niet samen op papier hoeven te zetten.  De samenwerking stopt niet bij de handtekening onder het contract, maar begint daar waar we elkaar in de ogen hebben gekeken en elkaar de hand hebben geschud. Enkel ‘de letter’ alleen is dus niet meer zaligmakend. Er is meer ruimte voor ‘de geest’ nodig om prettig te kunnen samenwerken.

 

Zielig

Laten we deze ‘geest’ nu ook net nodig hebben om succesvol te kunnen opereren in de veranderende wereld. Transparantie en ketensamenwerking zijn enkel mogelijk op basis van wederzijds vertrouwen . Maar ook innovaties vereisen een creatieve geest. Wanneer je dit artikel in de Cobouw van 11 april  leest zie je bovenstaande bevestigd in de resultaten van het onderzoek Vernieuwing Bouw Monitor.

 

Maar ook binnen mijn bedrijf ervaar ik in toenemende mate een veranderende vraag vanuit opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Loopt u met ‘u ziel onder u arm’ ga dan eens op zoek naar ‘de ziel’ van uw bedrijf? Ik hoop dat u het vindt voor u zielig gevonden wordt.

Over Marc van Delft

Marc van Delft (1966) is directeur van totaalinstallateur en technisch dienstverlener Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft blogt over mensen, gebeurtenissen en observaties die hem inspireren, prikkelen, of van invloed zijn op het bedrijf.

Bekijk alle berichten van Marc van Delft

2 reacties op “Ziel(ig) in de bouw

  1. René Koch schreef:

    Erg mooie blog! Het gaat er om om je Kennis, Kunde en Ervaring (KKE) om te zetten in passie. Mensen werken graag samen met anderen die over passie beschikken. Passie ontstaat uit KKE + “een koers & ballen”.

  2. Ed Noordegraaf (Noordegraaf Thermovloeren) schreef:

    Bezielende blog. Hoop dat velen die lezen en, ernaar handelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.