fbpx
Nieuws

Bijna 800 scholen ventileren onvoldoende

9

Elf procent van de schoolgebouwen heeft een ventilatiesysteem dat niet voldoet aan het wettelijke minimum. Dat zijn de eerste uitkomsten uit het onderzoek van het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen, dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. 777 schoolgebouwen in het basis en voortgezet onderwijs zijn door de ‘corona-ronde’ van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen door de mand gevallen.

Scholen die niet aan de normen voldoen, krijgen hierover nu al advies op maat van de GGD, de arbodienst of kenniscentrum Ruimte OK. De GGD geeft ook aan dat het scholen niet zal adviseren om te sluiten wegens ventilatie die te wensen overlaat.

Miljoenen voor goede installaties

Uit de resultaten van 3455 schoolgebouwen blijkt dat 11 procent niet aan de wettelijke ventilatienormen uit het Bouwbesluit kan voldoen. Het kabinet stelt 360 miljoen euro beschikbaar om schoolbesturen en gemeenten te helpen met aanpassingen aan het ventilatiesysteem. Het eerste deel van dit budget, bedoeld voor technische aanpassingen, komt dit jaar al beschikbaar. “De scholen die nog niet voldoen aan de normen, zijn verplicht dit aan te pakken. Wij ondersteunen ze daarbij”, zegt minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs.

Het Coördinatieteam constateert dat 38 procent van de onderzochte schoolgebouwen wél voldoet aan de bestaande normen voor een prettige lucht in de klas (2678 locaties). Van de helft van de ruim 9000 schoollocaties in het primair en voortgezet onderwijs zijn de resultaten ondanks de deadline van 1 oktober nog niet binnen of verwerkt. Volgens het ministerie van OCW komt dit doordat er niet genoeg technici beschikbaar zijn, en sommige scholen er geen prioriteit aan hebben gegeven.

Aerosolen

Het RIVM constateert op basis van de huidige kennis dat er geen aanwijzingen zijn dat aerosolen een relevante rol spelen bij de verspreiding van het coronavirus. Overdracht vindt volgens de experts vooral plaats via druppelinfectie, bijvoorbeeld als besmette mensen hoesten of niezen. Het RIVM adviseert om in ieder geval de bestaande regelgeving op het gebied van ventilatie te volgen. Dat geldt ook voor scholen.

Het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen (LCVS) moet in beeld brengen hoe de ventilatiesystemen op scholen in Nederland ervoor staan. Techniek Nederland-voorman Doekle Terpstra is voorzitter van het LCVS. Voor de scholen komt er ook één centraal punt, waar alle informatie rondom ventilatie te verkrijgen is. Deze informatie is te vinden op weeropschool.nl/ventilatie. Daar kunnen zij terecht bij twijfels over hun eigen ventilatiesysteem.

Scholen altijd al zorgenkindjes

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft extra aandacht gegeven aan het binnenklimaat op scholen. De luchtkwaliteit, gemeten in CO2, is in veel schoolgebouwen al jaren ondermaats. De drempelwaarde in een zogeheten ademzone, opgesteld in het programma van eisen Frisse Scholen uit 2015 is 1200 ppm. De problemen bij de virusverspreiding worden vooral gezocht in systemen die of onvoldoende ventileren, of lucht recirculeren. Geadviseerd wordt om buiten de lessen om zo veel mogelijk te ventileren. Iets wat nu het buiten kouder wordt, wel eens tot comfortklachten kan leiden.

9 reacties op “Bijna 800 scholen ventileren onvoldoende

  1. Bert schreef:

    En wie gaat die installatie ‘s in orde maken
    De goedkoopste aanbieder natuurlijk

  2. Rob schreef:

    Beste lezers, Wat klop hier niet… Het RIVM constateert op basis van de huidige kennis dat er geen aanwijzingen zijn dat aerosolen een relevante rol spelen bij de verspreiding van het coronavirus. Overdracht vindt volgens de experts vooral plaats via druppelinfectie, bijvoorbeeld als besmette mensen hoesten of niezen. Maar deze druppels worden NIET door het ventilatiesysteem getransporteerd. Deze druppels slaan neer. De aerosolen zijn wel gewichtloos en kunnen dus langdurig in de ruimte blijven zweven. Door een ventilatiesysteem naast een goede werking tevens te voorzien van een ionisator zal de lucht de positieve ionen omzetten met een negatieve lading waarmee de zwevende virusdeeltje worden geneutraliseerd. Verspreiding van het virus kan hiermee worden tegengegaan. Ventilatie alleen is niet de oplossing. Ionisatie van de luchthuishouding is zeker zo belangrijk voor een gezonde leefomgeving.

    Een Wetenschappelijk onderzoek uit Zweden ( Article number: 11431 (2015) heeft aangetoond wat de invloed is van aerosolen met virusdeeltjes en van de ionisatie van lucht op de besmettingsgraad van een virus die als aerosolen rondzweven.

    Oproep: Beste RIVM en Schooldirecteuren lees het Wetenschappelijk bewijs/Scientific Report: “Ionizing air affects influenza virus infectivity and prevents airborne-transmission” op https://www.nature.com/articles/srep11431

    Dit onderzoek betreft “huidige kennis” wat al sinds 2015 als bekend zou mogen verondersteld door de “experts” van het RIVM.

    Hoe kunnen we nu op korte termijn de scholen voorzien van een virusvrije gezonde leefomgeving? Het op orde brengen van de luchtventilatie zal op korte termijn niet gaan lukken. De oplossing is echter snel en simpel. Door eenvoudigweg het vervangen van een deel van TL lampen in de leslokalen en de gangen door luchtzuiverende Freshlight led-tl lampen. Deze innovatieve lamp van “Freshlight” is voorzien van een ionisator. TNO heeft deze lampen onderzocht en bevestigd dat deze lampen geen ozon produceren. Volledig veilig dus. 1+1=3!

    https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-techniek/innovatieve-lamp-maakt-korte-metten-met-hoofdpijn-en-stof-1.1412089

  3. Rob schreef:

    Wat heeft een Progamna van Eisen voor zin als dit niet wordt gecontroleerd?

    Wat tegenstrijdig is in dit bericht is het feit dat wordt gesteld dat de problemen bij de virusverspreiding vooral worden gezocht in systemen die of onvoldoende ventileren, of lucht recirculeren terwijl in de alinea daarvoor staat dat het RIVM constateert dat aerosolen geen relevante rol spelen bij de verspreiding van het coronavirus. Men adviseert wel om “in ieder geval” de bestaande regelgeving op het gebied van ventilatie te volgen. Als de aerosolen geen rol spelen hoe wordt het virus dan getransporteerd?

  4. Rob schreef:

    Wat heeft een Progamna van Eisen voor zin als dit niet wordt gecontroleerd?

  5. Rob schreef:

    Pas ionisatieapparatuur toe in de ventilatiesystemen om de lucht te neutraliseren in de scholen. Alleen zo worden alle verontreinigingen, waaronder (ultra-) fijnstofdeeltjes, virussen, schimmelsporen en allergenen in de lucht verwijderd. De politiek is hiervan op de hoogte maar doet niets met deze kennis. Dit terwijl de 2e kamer naar mededeling “wel” voorzien is van ionisatieapparatuur!

  6. Mark schreef:

    Is ventilatie überhaupt geen probleem in de Nederlandse bouw?
    Op vele plaatsen is het er slecht mee gesteld. Vele (Nieuwbouw) woningen en ook vele (Kantoor) panden hebben slechte ventilatie. Maar gelukkig doet de voorzitter van techniek Nederland het onderzoek…. toch?

  7. Arnold schreef:

    oproep alle vaklieden en media die zich daaraan verwant voelt om “luchten” niet te vermelden als ventileren. Eenduidig voorkomt verwarring en versterkt het vertrouwen in jouw expertise.

  8. Anton Willem de Gelder schreef:

    In 2009 reeds met de GGD Rotterdam en Dienst Stedelijk Onderwijs het project “Frisse scholen opgestart. Objecten geïnventariseerd, kosten in beeld gebracht door het Ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam, het bedrag aan de Rotterdamse Gemeenteraad voorgelegd, echter deze wilden destijds geen circa 1-5 tot 2 miljoen investeren voor het aanbrengen van de benodigde installaties. Onze uitspraak:
    “Wij doen het voor de kinderen” werd niet gehoord in het Stadhuis. Schande !
    Wel nu miljoenen steken in het aardgasvrij maken van de Gemeente Rotterdam.
    Het wordt tijd dat er techneuten in de raad plaats gaan nemen.

  9. Ewout Muntz schreef:

    Vreemd, we kennen in het bouwbesluit voor woningen 3 soorten lucht toetreding:Spuien,ventileren en infiltreren. Alleen ventileren, dus het gecontroleerd binnenbrengen van een vaste hoeveelheid lucht is op dit moment de norm volgens systeem C of D. Hoe is het mogelijk dat de GGD nog steeds spuien ziet als een methode. Dus raam open wachten tot er voldoende winddruk is en lucht toelaten. Een klaslokaal bevat 300 kg aan massa lucht. waarom zou deze zich verplaatsen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.