fbpx
Nieuws

Geen verrassingen in ranglijst cv-ketels

18

De jaarlijkse cv-keteltest van de Consumentenbond laat geen veranderingen zien in de top. Het CW5 toestel Xtreme van Intergas voert voor het derde jaar op rij de lijst aan.

Dit toestel mag komend jaar het predikaat ‘Beste uit de test 2019’ voeren. De complete top 10 scoort allemaal ruime voldoendes en vertoont slechts kleine verschillen. De Xtreme scoort een 7,9. Twaalf toestellen scoren een 7,5 of hoger. De Consumentenbond testte 33 combi-toestellen. Hekkensluiter is de Intergas Kombi Kompact HReco24: met een 6,5 scoort het toestel nog steeds een voldoende.

Update artikel: 27 september

Er zijn ten opzichte van vorig jaar drie nieuwe toestellen meegenomen in de test. De Vaillant ecoTEC Plus (CW5+) de vernieuwde Calenta Ace (CW5) en de CW3 variant van de Xtreme van Intergas. De nieuwe Calenta nestelt zich naast haar de zusjes, en wipt de ecoTEC Exclusive van Vaillant uit de top 5.

De andere nieuwkomers scoren ook allemaal dikke voldoendes in de middenmoot. De CW4 variant van Xtreme is niet meegetest. Andere wijziging ten opzicht van eerdere tests is dat Remeha’s Tzerra Plus is vervangen door de Tzerra Ace-toestellen. Dit heeft ondanks de technische verschillen echter geen invloed op de score.

Tapwatertopper

De Xtreme wordt in de testresultaten vooral gewaardeerd vanwege haar tapwaterprestaties. Die dankt het toestel aan de extra rookgaswisselaar, een techniek die ook in de toestellen van Atag wordt toegepast. Dit merk was jarenlang aanvoerder van de lijst. De Xtreme wordt ook geroemd omdat het ver kan moduleren. Hierdoor kan een woning op een zuinige manier op temperatuur worden gehouden.

De Consumentenbond test toestellen op energiezuinigheid, de hoeveelheid warm water die het levert, en de snelheid waarmee het warmte levert. Ook wordt gekeken naar storingsgevoeligheid en tevredenheid van gebruikers.

Top 5: Remeha beste CW3 en 4

De Top6 achter Intergas bestaat uit de Tzerra Ace 28c (CW4), de Tzerra Ace 24c (CW3), de Tzerra Ace 39c (CW5),de i36EC van Atag (CW5) en de Vaillant eco|TEC exclusive (CW5). Remeha heeft daarmee net als vorig jaar het best scorende CW3 en CW4 toestel. De nieuwe Calenta heeft zich er tussen genesteld.

Imago Ferroli loopt deuk op

De Consumentenbond vroeg 10.000 consumenten naar welke merken het best scoren op levensduur, betrouwbaarheid en tevredenheid. Deze factor wordt sinds drie jaar ook meegewogen in de testresultaten. De vijf grootste merken van ons land (Atag, Intergas, Nefit, Remeha en Vaillant) scoren daarin allemaal goed. Over Ferroli zijn consumenten het minst tevreden. Het merk ligt ook al enige tijd al onder vuur. Opvallend is dat de problemen met de TopLine van Nefit geen nadelig effect hebben te lijken gehad.

Hybrides in test

De Consumentenbond test op dit moment ook hybride opstellingen van cv-ketels en warmtepompen. Dit doet zij bij EnTranCe in Groningen. De resultaten laten nog even op zich wachten, meldt de consumentenorganisatie. De uitslagen van die test komen pas eind dit jaar, of misschien pas begin 2020. “De Consumentenbond betreurt het uitstel zeer, maar hecht er groot belang aan dat het onderzoek zorgvuldig wordt uitgevoerd, ook als dat betekent dat het langer duurt.”

18 reacties op “Geen verrassingen in ranglijst cv-ketels

  1. R schreef:

    Ik mis de avanta serie in de test heb zelf de avanta cw5 top toestel

  2. Marcel schreef:

    Hoi Eddy, zal je even een foto sturen van een Xtreme waar de eerste 3 jaar geen onderhoud aan was uitgevoerd. Bijna geen doorkomen aan om weer schoon te krijgen. De oxide zit serieus vast. Hamer en beitel nodig en veel geduld.

    • Jer85 schreef:

      Ligt niet aan ’t toestel zelf maar dat er te laat onderhoud aan is geweest en waarschijnlijk ook niet op de juiste wijze onderhoud is gedaan?!

    • Adilson schreef:

      Hij is dan ook niet goed afgesteld op CO2 / O2 en inderdaad niet op tijd onderhouden. Als er een ketel is die het minst storing gevoeilig is het wel de Intergas. Op de pomp na geen bewegende onderdelen.

  3. Michael schreef:

    Met een ATAG heb je nooit problemen met vervuiling tol ketel

    • Kennis v Zaken schreef:

      Ook een Atag ketel met een RVS wisselaar is een 2 jaarlijks onderhoud nodig. Ook die wisselaar wordt vuil maar minder dan de andere.
      Ik adviseer toch een 2 jaarlijks onderhoud

  4. Leon schreef:

    Versil tussen Ferroli en Nefit.
    Met ontwerp fout !!!

    Ferroli zegt: De ketel werkt goed als je het goed onderhoud, er is dus niks mis met de ketel.

    Nefit zegt: We hebben een fout ondenkt bij de warmtewisselaar van de topline , we willen bij alle kopers van die ketel het onderdeel vervangen.

    Nefit geeft zijn fouten toe, en lost ze op.
    ( Ferroli, ontkent en stelt het toegeven uit. )

    goede service is ook goede reclame.

  5. Daan schreef:

    Wel een beetje moeilijk om al deze CW variaties met elkaar te vergelijken maar oké. Prestaties zijn ook erg afhankelijk van de specifieke situatie en omgeving.
    Thuis hangt de Remeha Calenta Ace CW5, beste toestel dat ik in jaren heb gehad. Gewoon veel warm water en zuinig. Ik zou niet anders willen 🙂

  6. M'n kremers schreef:

    Ik heb een ferroli ze wijgeren steeds de ontwerpfout toe te geven kan niemand daar druk achter zetten?

  7. R schreef:

    Welk type agpo heeft m.n kremers

    • Annevelt schreef:

      In Europa is Vaillant met 60% verreweg de grootste leverancier. Het is weer opvallend dat de consumentebond alle Remeha modellen test en slechts 2 vaillant types. Allemaal top beoordeeld. Hoe komt dit?

  8. Reinier schreef:

    Mijn Ferroli Bluesense CW5 en ook die in mijn zoons appartement (CW3) werken probleemloos. Je kunt deze serie gewoon niet vergelijken met voorgaande series. Gewoon topklasse met allemaal kwaliteits onderdelen. Wat een verschil met de ‘grote merken’. Ik denk dat Ferroli zichzelf nu gaat bewijzen met deze nieuwe modellen. Helaas zit er nog een negatieve vibe in de NL markt, maar als je de recenties leest uit de UK waar veel meer installaties uitgevoerd zijn dan krijg je een beter beeld.

  9. REMEHA tzerra in eerste seizoen 20 x service monteur bij geweest en 3 keer per telefoon. Bij de eerste keer (storing) mijn leverancier gebeld en vertelde mij dat het wel 200E. service bezoek kost
    Oké dan maar Remeha bellen Ik gaf aan waar de storing in zat.Tegen de oud 80+ser service monteur werdt gezegd. Als we komen en er is niets aan de hand dan is het effe vangen E.200 Ik als oud gediende
    ging ik een kollega bellen die had al 400 tzerra’s geinstalleerd.Hij wilde graag z’n oude collega helpen.
    Dat heeft hij geweten. Enfin wat was het euvel: De ketel zelf (bi.werk) moest vervagen worden.
    Resultaat : doet het prima!!

  10. Marcel schreef:

    Hoi Adison, geen bewegende delen??? dan ben je het gehannes met de eerste Siemens gasblokken zeker vergeten en regelmatig kom ik een Torin ventilator tegen die een eigen leven gaat lijden en ionisatie problemen door slechte aarde aan brander door de fabrikant ingebouwd.
    Iedere fabrikant valt wel eens een buil met een model.

  11. Marcel schreef:

    sorry l vergeten

  12. Marcel schreef:

    En als laatste ook een Intergas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.