Nieuws

Docentenpool voor techniekonderwijs

Veel MBO-scholen verwachten binnen vijf jaar een groot tekort aan techniekdocenten. Daarom is het van groot belang het aantal techniekdocenten op peil te houden en zelfs uit te breiden. Een concreet plan, dat inmiddels al succesvol van start is gegaan, is het Scholingstraject “Docenten- en instructeurspool Technische Installatiebranche”. In dit traject worden ervaren en gemotiveerde vakmensen uit de installatiesector binnen een jaar opgeleid tot assistent-docent voor technische ROC’s. Een primeur in Nederland, in gang gezet door het Platform Technische Installatiebranche-Onderwijs Gelderland/Overijssel.

Assistent-docent

OTIB (het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf) en het RBPI Gelderland/Overijssel zijn initiatiefnemer van het scholingstraject. Het traject leidt de vakmensen uit de branche op tot assistent-docent voor negen technische ROC’s in Gelderland en Overijssel. Inmiddels is de eerste groep van veertien deelnemers aan de opleiding voor het Pedagogisch Didactisch Diploma (PDD) begonnen. Zij komen tussen oktober 2016 en juni 2017 om de twee weken bij elkaar voor een lesmiddag/-avond op de Technicampus in Deventer.

Daarnaast nemen zij deel aan een zestal aanvullende kennisbijeenkomsten zoals het bezoeken van een universiteit, diverse leveranciers en relevante beurzen over bijvoorbeeld woningtechnologie. De verwachting is dat de deelnemers al in het schoolseizoen 2017-2018 als assistent-docent hun vakinhoudelijke kennis en vaardigheden kunnen inzetten.

Enthousiasme

In de werving voor de eerste groep deelnemers zijn de partners verrast door het enthousiasme. In korte tijd werden veel positieve reacties ontvangen van vooral zittende werknemers in de technische installatiebranche, maar ook vanuit Metaaltechniek en Defensie. Alle deelnemers zijn minimaal MBO-niveau 4+ opgeleid in het reguliere beroepsonderwijs. Hierbij valt te denken aan functies als projectleiders, servicetechnici, hogere werkvoorbereiders, assistent-bedrijfsleiders en zelfs directeuren. Na het succesvol doorlopen van het opleidingstraject hebben zij formeel het PDD op zak en kunnen hiermee als assistent-docent – met ondersteuning van een bevoegd docent – al in het schooljaar 2017-2018 eigen lessen verzorgen. Hierin nemen zij uit eigen ervaring veel actuele kennis over bijvoorbeeld duurzame technieken mee. Het uiteindelijke diploma PDD is in eerste aanleg voldoende om als assistent-docent binnen ROC’s te acteren. Uiteraard kunnen deelnemers dit altijd nog aanvullen met een tweedegraads opleiding om volwaardig docent te worden.

Ervaring

Alle deelnemers hebben al tijdens hun opleiding voor het diploma PDD een leer-/werkplek op één van de negen deelnemende ROC’s. Hier kunnen zij dus tijdens hun opleiding vlieguren maken als stagiair. Op deze wijze hebben zij bij de afronding van hun opleiding in juni 2017 al een jaar ervaring. Zij blijven vanzelfsprekend verbonden aan het bedrijf waar zij werken, maar er komt een arrangement met de specifieke werkgever en ROC in kwestie waarin goede afspraken worden gemaakt over het feitelijke lesgeven.

Iedereen die met het PDD-diploma de opleiding afrondt, wordt toegevoegd aan de ‘Docenten- en instructeurspool Technische Installatiebranche’. Hierin zitten vakmensen die dit specifieke opleidingstraject hebben doorlopen, maar ook vakmensen uit de praktijk die hun bevoegdheid al in een eerder stadium elders hebben gehaald. De pool is door de technische ROC’s rechtstreeks te consulteren. Ook is de pool voor deze scholen een prima instrument om vakinhoudelijk en didactisch goede techniekdocenten te werven en te selecteren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.