fbpx
Nieuws

Expansievat en bijvuller op afstand monitoren

Flamco heeft een dashboard ontwikkeld waarop de prestaties van Flamco-apparaten door installateurs en gebouwbeheerders op afstand kunnen worden gemonitord.

Het dashboard wordt Flamconnect genoemd en is op dit moment beschikbaar voor de Flamcomat en M-KU expansiesystemen, warmte-afleversets en Flexcon PA AutoFill drukbehoudsystemen. Binnen enkele jaren wil Flamco al zijn aansluitbare producten via de portal verbinden.

Flamconnect Remote Service biedt installateurs en gebouwbeheerders meer inzicht in en controle over de conditie van apparaten en systemen. Via de portal kunnen zij talloze parameters, zoals druk en temperatuur, van de aangesloten producten realtime en interactief uitlezen, analyseren én instellen.

Storingsmeldingen

Hierdoor is het mogelijk om proactief op (storings)meldingen te reageren en die op afstand te verhelpen, nodeloze onderhoudsbezoeken te beperken en zelfs storingen te voorkomen.

De parameters bieden concrete aanknopingspunten voor preventief onderhoud, waarmee de onderhoudskosten gereduceerd worden. Ook levert het platform voldoende data voor energiebesparingsanalyses.

Registratie

Bij aankoop van een compatibel Flamco-product kan men zich registreren. Na registratie en het afsluiten van een jaarabonnement ontvangt men een gateway, die makkelijk is aan te sluiten (plug & play). Via een login krijgt men direct toegang tot het heldere en overzichtelijke dashboard. Een tablet of desktop met internetverbinding volstaat.

Gebruiksgemak

Flamco heeft extra aandacht besteed aan het gebruiksgemak. Remote Service verstrekt tekstuele meldingen (‘druk is te hoog’, ‘temperatuur is te laag’, enz.) in plaats van louter getalsdata.

Ook wordt informatie gefilterd op relevantie voor de gebruiker. Dankzij deze intelligentie kan de gebruiker snel en adequaat reageren. Koppeling via een API-verbinding met andere cloudsystemen voor gebouwbeheer is ook mogelijk.

2 reacties op “Expansievat en bijvuller op afstand monitoren

  1. MarkS90 schreef:

    Ik zie de meerwaarde niet. Van geen enkele slimme toepassing trouwens niet. Als je storingen op afstand kunt oplossen zijn het geen storingen maar gewoon grensoverschrijdingen. En waarom moet dat via een portaal? Lokaal via een bestaand GBS is veel handiger: die kan ook storingen verzamelen en uitbellen.

    Tegenwoordig moet je tientallen apps op je telefoon hebben om iets te kunnen bedienen. Kan iemand eens uitleggen waarom dat nou handig is?

    • MauriceKSB schreef:

      Ik ben van mening dat het juist goed is om mensen bewuster te maken door (ik zou bijna zeggen ‘spelenderwijs’) een beter inzicht te geven in de prestaties van een installatie. Vroeger werd het aangezet, pompen is pompen en energieverbruik? Och… Maar toen kwamen de slimmere regelingen om de hoek en werden de installaties efficiënter waardoor de energiekosten omlaag konden. Nu hebben we de mogelijkheid ter beschikking om mensen te laten zien hoe ze zelf een installatie kunnen tweaken om tot beter prestaties te komen. Dat je daarbij ook inzage krijgt in de statussen, al dan niet waarschuwingen die je kunt resetten is slechts een extra mogelijkheid die de hedendaagse techniek biedt. Maar desalniettemin… wij als KSB pompen- en afsluiter fabrikant hebben ook dit soort keuzes, het blijft voor een ieder persoonlijk; sense, or nonsense.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.