
Het is krabben en plakken, voor installerend Nederland. De branchevereniging voor installateurs heeft namelijk een nieuwe naam, met een nieuw logo. En dat betekent: nieuwe stickers op de bussen. Maar wat is eigenlijk het idee achter dit nieuwe logo?
Een rondje met daarin een stel strepen en lijnen. Zijn er letters in te herkennen? Een ‘L’ of een ‘E’? Nou, nee, letters zijn het niet, zegt Daan Hornstra, van grafisch bureau Lava, dat vorig jaar mei van Uneto-VNI na een geslaagde pitch de opdracht kreeg om een krachtig beeldmerk te ontwerpen.
Lijnenspel
“De vormtaal van lijnen refereert naar de diverse technische infrastructuren. Van schoon water uit de kraan tot hoge snelheid internet. Het zijn de leden van Techniek Nederland die hiervoor zorgen.”
Verder valt op dat de lijnen vanuit een middelpunt naar buiten toe lopen. “Alles komt samen bij Techniek Nederland: de techniek, technische infrastructuren, organisaties, leden en kennis”, zegt Hornstra.
Ronde en rechte hoeken
Sommige lijnen in het logo hebben ronde hoeken, andere rechte. Wat betekent dat? “Dat staat voor de diversiteit binnen de technieksector. Het is dus niet zo dat de ene lijn staat voor een waterleiding en de andere voor bijvoorbeeld een elektriciteitskabel. Dat hebben we bewust niet gedaan. Anders krijg je toch snel het commentaar dat het niet klopt.”

Lava heeft er dus voor gekozen om de installatiesector te verbeelden door middel van lijnen: de netwerken die alles verbinden. Maar voor klanten staat installatiesector eerder voor: warm water, internet, beveiliging, frisse lucht. Of anders misschien de apparaten die die mogelijk maken, zoals een kraan, een radiator of een beveiligingscamera. Als je daar op focust, krijg je een heel ander logo.
Heeft Lava overwogen om de nadruk meer te leggen op wat de installateur voor de consument betekent? “We hebben er bewust voor gekozen de netwerken van kabels, leidingen, kanalen en buizen die meestal onzichtbaar zijn, uit te lichten”, zegt Hornstra. “Mensen gaan er vaak vanzelfsprekend van uit dat deze netwerken er allemaal ‘gewoon’ zijn. Dat is natuurlijk niet zo en daarom hebben wij er de nadruk opgelegd.”

En verder is het logo niet per se gericht op de consument, zegt Hornstra. “Het logo moet uitstralen waar Techniek Nederland voor staat.” Daarnaast staan de lijnen niet alleen symbool voor de technische infrastructuur. “Ook voor de kennisnetwerken die samenkomen in Techniek Nederland.”
Techniek Nederland-bier
Tussen het promotiemateriaal dat Lava verspreidt zien we ook biertjes, beplakt met een etiket met het Techniek Nederland-logo en ook een app-icoontje. Maar, helaas, de biertjes zijn niet te bestellen, zegt Hornstra. “Die hebben we gefotoshopt. Ook een app van Techniek Nederland is er niet: dit zijn voorbeelden van wat je met de huisstijl zou kunnen doen.”
de centen die dit gekost heeft en nog gaat kosten hadden ze beter in de certificering kunnen stoppen van gast technische monteurs… en ongevraagd. Wat een vreselijk lelijk logo
En is dit de club die Ed Nijpels als voorzitter heeft? Of ben ik nu de weg kwijt in alle logo`s en keurmerken?
Willen Ed Nijpels is voorzitter van een andere club, van deze club is Doekele Terpstra de voorzitter, kennelijk ben je toch een beetje de weg kwijt.